وزیر خارجه آلمان و تحریم تسلیحاتی ایران

در حالیکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در روز 18 اکتبر سال جاری به پایان می رسد، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با گبی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود گفته است که آلمان در صدد یافتن راهی دیپلماتیک است تا “تحریم تسیحاتی ایران ادامه داشته باشد.”

ایالات متحده در طرح پیشنهادی در شورای امنیت خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود اما این پیشنهاد رای نیاورد و توسط چین و روسیه وتو شد. کشورهای اروپایی نیز با پیشنهاد آمریکا مخالفت کردند.

آقای ماس، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، در عین حال گفته است که اروپاییان مایل به حفظ برجام هستند و می کوشند راه میانه ای برای مشکل کنونی بیابند به نحوی که با مخالفت روسیه و چین مواجه نشود.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفته است که کشورهای اروپایی معتقدند که “مسایل غیربرجامی مرتبط با ایران باید حل و فصل شود” و از تلاش ایران برای نفوذ در سوریه، عراق و لبنان به عنوان مسایل مورد نظر نام برده است.

آقای ماس افزوده است: “اگرچه ما مایل به حفظ برجام هستیم تا مانع از دسترسی ایران به تسلیحات اتمی شویم، اما ایران هم باید رفتار خود را در منطقه تغییر دهد.”

وزیر خارجه آلمان هشدار داد: “ما در ارتباط با ایران ساده لوح نیستیم و می دانیم که ایران نقشی خطرناک را بازی می کند.”

گبی اشکنازی به منظور قانع کردن کشورهای اروپایی به حمایت از سیاست آمریکا در تمدید تسلیحاتی ایران به آلمان سفر کرده و امروز در مهمانی نهار با حضور وزیران خارجه برخی از کشورهای عضو اتحادیه شرکت خواهد کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بیش از صد چهره فرهنگی و هنری جهان خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند

یش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج …