پروین معاذی: نگاه هفته

مجروح کردن یک جوان دیگر توسط سلفی ها در مریوان
شامگاه دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۷ می ۲۰۲۱)، چند نفر از افراد وابسته به گروهای سلفی در محله “چهارباخ” مریوان فردی به اسم، شیرزاد را با چاقو و قمه مورد حمله قرار داده و به شدت مجروح کرده‌اند. در حمله سلفی ها شیرزاد به شدت مجروح شده و سپس توسط مردم به بیمارستان “بوعلی” منتقل شده و آنجا نیز شماری از گروه‌ سلفی‌ تلاش کرده‌اند که به زور وارد بیمارستان شوند و فریاد زده‌اند که “وی کافر است باید کشته شود” که با مقاومت مردم روبرو شده‌اند.
((در یازده اردیبهشت سال جاری حمله سلفی ها به محله دارسیران با مقابله جانانه زنان انقلابی و جوانان محله دارسیران و توسط مردم مریوان مواجه شد و ناکام ماند. مردم محله دارسیران با سازمانیابی خود، خبررسانی و گسترش اعتراض و همراهی جوانان انقلابی در مریوان، سلفی ها را عقب راندند و خود متشکل تر و متحدتر شدند و صدای اعتراض شان مورد حمایت توده های مردم در کردستان قرار گرفت. مقاومت و تعرض مردم به سلفی ها و گوشمالی دادن آنها را ادامه دهیم)).

مضحکه انتخابات
در کشوری که کارگرانش را به اتهام دفاع از مطالبات معیشتی و مبارزه برای زندگی بهتر تهدید، بازداشت و با احکام ظالمانه و فله ای به شلاق بسته و به زندانهای طویل المدت محکوم میکنند، معلمانش را به اتهام دفاع از مطالبات شغلی و کالایی کردن آموزش به سالها زندان محکوم میکند، دانشجویانش را برای دفاع از حق تحصیل رایگان و آموزش همگانی به اسارت می کشد، دانش آموزانش را تنها به جرم تجمع مسالمت آمیز و بیان خواسته هایش به باتوم و اسپری فلفل می بندد، زنان را به اتهام دفاع از حق برابری جنسیتی و لغو حجاب اجباری و برداشتن روسری به سالها زندان محکوم میکند؛ و می کوشند هر صدای منتقدی را خفه کنند، گفته امام جمعه اصفهان چیزی جز یک جک مضحک و خنده دار بیش نیست که حتی مصرف تبلیغاتی در همان صفوف نماز جمعه را هم ندارد.
کامران ساختمانگر

احضار محمود صالحی به دادسرا
محمود صالحی از فعالین کارگری شهر سقز به دادسرای این شهر احضار شده است.
وی طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر سقز برای دفاع از اتهام انتسابی احضار شده است.
در این ابلاغیه اعلام شده که پس از رؤیت باید ظرف ۵ روز به این شعبه مراجعه نماید.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

بازداشت عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در سقز
روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ فعالین کارگری، عثمان اسماعیلی و محمود صالحی طی ابلاغیه ای که از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز برای نامبردگان ارسال شده بود به دادگاه مراجعه کرده تا از خود بدلیل آنچه اتهام انتسابی در ابلاغیه درج شده، دفاع نمایند . پس از دادگاهی، بازپرس پرونده اعلام کرد که نامبردگان تخت بازداشت هستند.
لازم به ذکر است این فعالین کارگری به اتهام روز جهانی کارگر و انتشار عکس و فیلم مرتبط با اول ماه مه، دادگاهی شده که بازپرس قرار وثیقه ۴۰ میلیونی برای هر کدام صادر کرده است و عثمان اسماعیلی و محمود صالحی به این قرار وثیقه اعتراض کرده و اعلام داشتند هیچ گونه قراری را قبول نمی کنیم.

کارگران و کولبران در هفته گذشته
زخمی شدن یک کولبر در مرز شهرستان چالدران
بیست و دوم اردیبهشت‌ماه، “حسن علم‌هولو” از چالدران بر اثر شلیک نیروهای ارتش ترکیه زخمی شد.
زخمی شدن سه کولبر در مرزهای نوسود و پیرانشهر
طی روزهای گذشته، دو کولبر به نام‌های “کوسار و اکرم‌ رستم‌نژاد” از روستای “شمشیر” از توابع پاوه بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی و سقوط از ارتفاع در مرز نوسود زخمی شدند.
و بیست و دوم اردیبهشت‌ماه، یک کولبر به نام “محمد میرزایی” از شهرستان نقده در مرز پیرانشهر بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی زخمی و جهت مداوا پزشکی به مراکز درمانی پیرانشهر منتقل شده است.
زخمی شدن یک کولبر در مرز شهرستان بانه
دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه، “یوسف امینی” از روستای “ننور” از توابع بانه بر اثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی در مرز “برویشکانی” زخمی شد.
و در سلماس(آذربایجان غربی) یک کولبر “ظابت ال خانی” با شلیک مستقیم نیروهای جنایتکار اسلامی جانباخته است.
فروردین ١٤٠٠؛ کشته و زخمی شدن ١٢ کولبر
کشته: ٣، زخمی: ٩
نحوه کشته و زخمی شدن کولبران:
شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی: ٨ مورد
شلیک مستقیم نیروهای نظامی ترکیه: ٢ مورد
سقوط از ارتفاع: ١ مورد
سرمازدگی: ١ مورد
در سال ١٣٩٩ مجموع ٢٣١ کولبر در کردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند. (٥٨ کشته و ١٧٣ زخمی). این آمار برای ٩ سال اخیر شمسی (از ابتدای سال ١٣٩٠ تا پایان سال ١٣٩٩)، مجموع ١٥٠٦ کولبر بوده است. (٥١٥کشته، ٩٨٦ زخمی، ٣ مفقود الأثر)

تجمع کارگران شرکت مخابرات ارومیه
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت کارگران قراردادی شرکت مخابرات ارومیه در اعتراض بە عدم دریافت حقوق و مطالبات معوقە و عدم امنیت شغلی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کرمانشاه
کارگران روزمزد شهرداری کرمانشاه روز یکشنبه ٢٦ اردیبهشت ماه در اعتراض عدم تبدیل وضعیت خود در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. کارگران معترض میگویند:شهردار برای تبدیل وضعیت کارگران روزمزد فقط شماری از آنان تبدیل وضعیت کرده و به سایر کارگران که دارای بیش از ٥سال سابقه کاری می باشند اعلام کرده ظرفیت استخدام در این شهرداری تا اطلاع ثانوی به پایان رسیده و هرگونه اعتراض و تجمع با اخراج کارگران روبرو خواهد شد.

صدای دادخواهی تنها زندانی سیاسی زن محکوم به حبس ابد، زینب جلالیان باشیم
۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰؛ زینب جلالیان، تنها زندانی سیاسی زنِ محکوم به حبس ابد که چهاردهمین سال محکومیت خود را در زندان یزد می‌گذراند به دلیل محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی در وضعیت سلامتی وخیمی قرار دارد.
“زینب جلالیان” متولد سال ۱۳۶۱ در “روستای دیم قشلاق شهرستان ماکو” در استان آذربایجان‌غربی، در سال ۱۳۸۸ به اتهام واهی”محاربه” از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون رژیم آدم‌کش جمهوری‌اسلامی” به اعدام محکوم شد. محکومیت وی در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت. زینب جلالیان، از سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد و سنگین‌ترین حکم محکومیت (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن دارد. زينب جلالیان اسفندماه ۱۳۸۶ در کرمانشاه بازداشت شد و پس از ماه‌ها نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر، در بیدادگاه انقلاب رژیم به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و محاربه” از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد به اعدام محکوم شد.
این حکم پس از تایید در بیدادگاه تجدیدنظر رژیم در سال ۱۳۹۰ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد و پس از آن زینب جلالیان به زندان خوی در استان آذربایجان غربی انتقال یافت، وی بارها به زندان‌های مختلف منتقل شده و هم‌اکنون در زندان یزد ادامه محکومیتش را می‌گذراند.
زینب جلالیان در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دلایل نامشخصی از زندان خوی خارج و نهایتا در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ به بند قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل و مجددا در تاریخ ۵ تیر ۹۹ از زندان قرچک ورامین به زندان کرمان تبعید شد. زینب جلالیان پس از ۳ ماه نگهداری در اتاق کوچکی در قرنطینه زندان کرمان به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. دستگاه آدم‌کشی جمهوری‌اسلامی این زندانی سیاسی را نهایتا در آبان‌ ماه ۱۳۹۹ در چهارمین انتقال خود به زندان یزد تبعید کرد.
این زندانی سیاسی با وجود مشکلات پزشکی همچون “ناخنک چشم، عوارض روده، ناراحتی کلیه، بیماری زمینه‌ای آسم” که موجب اختلال در غذا خوردن وی شده از رسیدگی پزشکی محروم است. وی طی سال‌های اخیر بارها درخواست اعزام به بیمارستان و انجام آزمایشات پزشکی داده که با مخالفت جلادان دستگاه آدم‌کشی رژیم ویرانگر انسانیت در زندان مواجه شده است.
“علی جلالیان”، پدر این زندانی سیاسی پیشتر در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که از طریق یک پیامک مطلع شده است که پرونده‌ی جدیدی برای فرزندش در شعبه‌ی ۱۰۱ بیدادگاه جزایی گشوده شده است و از طرفی دخترش برای قبول اعتراف اجباری مقابل دوربین، تحت فشار است.
زینب جلالیان در خرداد ۹۷ با ارسال نامه ای از داخل زندان خوی گفته بود؛ “اول از همه‌ چشمهایم بیمار شدند و بعد از آن کلیه‌ها، ریه‌هایم و فشار خونم، بعد از آن دهانم برفک زد و نهایتا دندان‌هایم خراب شدند و مجبورم درد زیادی را تحمل کنم.
به مدت سه ماه است که تقاضای دندانپزشک کرده‌ام اما مسئولان زندان هیچ اقدامی نکرده‌اند.
من به عنوان یک زندانی سیاسی از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیستم و همیشه با دردهایم کنار آمده‌ام مثل مادری که کودک ناآرامش را با لالاهایش آرام کرده با دردهایم کنار آمده‌ام. چون به خوبی می‌دانستم اگر تقاضای درمان کنم مثل الان جوابی نخواهم گرفت.”
رای من سرنگونی
نه به جمهوری اسلامی
بایکوت جمهوری اسلامی
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
شکنجه اعدام اعتراف اجباری
منبع کانال آزادی و برابری

محکومیت هنرمند اهل خرم‌آباد به حبس و جزای نقدی به اتهام نقاشی از اعتراضات آبان ۹۸
امین ماسوری، نویسنده و هنرمند اهل خرم‌آباد، به دلیل اتهاماتی چون «کشیدن نقاشی با عنوان آبان خونین درباره اعتراضات آبان ۹۸» به حبس و جزای نقدی محکوم شد. بر اساس حکم دادگاه تجدید نظر لرستان که در روزهای اخیر به او ابلاغ شده، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت شش میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. آقای ماسوری اولین بار در دی‌‌ماه ۹۷ بازداشت و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و به اتهام «توهین به رهبری»، به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. او یکم آبان‌ ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت راهی زندان خرم‌آباد شد، اما در فروردین ۹۹ به دنبال شیوع ویروس کرونا با صدور بخشنامه عفو آزاد شد. او بار دیگر در آذر ۹۹ با اتهامات جدیدی دوباره بازداشت شد. آقای ماسوری علاوه بر نویسندگی کتاب و پژوهشگری در زمینه هنر، سابقه همکاری با رسانه‌های متعدد مکتوب را نیز دارد. (منبع هرانا)

ایسکرا ۱۰٩۳

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …