پمپئو: در مورد قاسم سلیمانی، اروپاییان چندان مفید نبودند

رادیو فرانسه:مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا با توجیه قتل قاسم سلیمانی به عنوان یک اقدام کاملاً مثبت، گفت که کشورهای منطقه (خاورمیانه) در مورد تصمیم واشنگتن، واکنش بسیار مثبتی داشتند اما اروپاییان “چندان مفید واقع نشدند”.

روز جمعه ١٣ ژانویه، مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکۀ “فاکس نیوز” گفت که شخصاً با بسیاری از دولت‌ها تماس گرفته و برنامۀ کشتن قاسم سلیمانی را توضیح داده است. او نگفت که کدامیک از این تماس‌ها قبل از عملیات و کدام بعد از کشتن قاسم سلیمانی صورت گرفته است.

پمپئو به فکس نیوز گفت: “من با همۀ طرف‌هایمان در منطقه صحبت کردم و برایشان توضیح دادم که چه می‌کنیم و دلایل آن چیست و همچنین خواستار همکاری آنها شدم. واکنش همگی آنها فوق‌العاده بود”.

پمپئو افزود: “اما صحبت‌هایم با برخی دیگر از طرف‌ها چندان خوب نبود. صریحاً بگویم، اروپاییان آنطور که من امیدوار بودم، مفید نبودند”. به گفتۀ پمپئو “بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها باید به خوبی معنای اقدامات ما را درک کنند. کاری که ما کردیم، باعث شد که جان‌هایی در اروپا نجات داده شود”.

تاکنون به غیر از اسرائیل، هیچ دولتی رسماً از اقدام آمریکا پشتیبانی نکرده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت: “سلیمانی مسئول مرگ شهروندان آمریکایی و افراد بی‌گناه است و حملات دیگری را نیز برنامه‌ریزی می‌کرد”. او گفت: “آمریکا نیز مثل اسرائیل، حق دفاع از خود را دارد”.

پمپئو با اشاره به قتل سلیمانی گفت: “اقدام مثبتی برای تمامی جهان بود و ما از همه می‌خواهیم که از اقدامات آمریکا پشتیبانی کنند تا در نهایت، جمهوری اسلامی ایران مثل یک ملت عادی رفتار کند”.

اینرا هم بخوانید

قطع قرارداد کارگران برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر

کارگران راه‌آهن از قطع قرارداد برخی مراکز درمانی و بیمارستانی با شرکت‌ بیمه‌گر طرف قرارداد …