پوسترهای حجاب در فرانسه جنجالی شد

یک سازمان حقوق بشری اروپا، به دنبال مخالفت‌ها در فرانسه، پوسترهای یک کارزار در تکریم زنان مسلمانی که حجاب به سر می‌کنند را جمع کرد.

شورای اروپا هفته پیش تصاویری را در رابطه با کارزار تبعیض علیه مسلمانان منتشر کرد.در یکی از این آگهی‌ها این شعار نوشته شده بود: زیبایی در تنوع است همانطور که آزادی در حجاب است.”شماری از سیاستمداران برجسته فرانسه این پیام را محکوم کردند و گفتند حجاب، بیانگر آزادی نیست.

ما تعدادی از زنان مسلمان که حجاب به سر می‌کنند، گفتند این واکنش نشان دهنده فقدان احترام به تنوع و حق انتخاب پوشش در فرانسه است.

سارا الحایری، وزیر جوانان فرانسه گفت یکی از این پوسترها برای او تکان‌دهنده بود، که تصویری از یک زن را نشان می‌داد که نیمی با حجاب بود و نیم دیگر بدون حجاب.او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت این پوستر زنان را به پوشیدن حجاب ترغیب می‌کند. او افزود پیام این آگهی در تضاد با ارزش‌های سکولار فرانسه است.

شورای اروپا به بی‌بی‌سی گفت توییت‌های مربوط به این کارزار حذف شده است. این نهاد گفت ما “به تبلیغ بهتربرای این طرح فکر می‌کنیم.”سخنگوی این شورا گفت این توییت‌ها بخشی از کارزار علیه نفرت پراکنی است که شعبه برابری و مبارزه علیه تبعیض شورای اروپا آن را هدایت می‌کند.

شورای اروپا، یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های سیاسی اروپا است که هدفش تقویت حقوق بشر، دموکراسی و حکومت قانون است. فعالیت‌های آن متمایز از اتحادیه اروپاست اما بخشی از بودجه مالی آن را اتحادیه تامین می‌کند.

این کارزار ماحصل دو کارگاه اینترنتی بود که در سپتامبر برگزار شد و با همکاری فمیاسو، مجمع سازمان‌های مسلمان جوان در سراسر اروپا سازماندهی شد.

سخنگوی شورای اروپا گفت عبارات به کار رفته در کارزار “بازتاب اظهارنظر شخصی افرادی است که در یکی از کارگاه‌های این طرح شرکت کرده بودند.”او گفت این پیام‌رسانی بازتاب موضع شورای اروپا یا ماریا پژینوویچ بوریچ، دبیر کل این شورا نیست.

انده تانر، رئیس فمیاسو در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی از این کارزار دفاع کرد.او گفت: “خود این کارزار همچنان برقرار است” اما افزود: “در رابطه با اینکه چرا توییت‌ها حذف شدند، نمی‌توانم از طرف شورای اروپا حرف بزنم.”خانم تانر گفت این موضوع “واقعا ناراحت‌کننده است که [سیاستمداران] تلاش‌های جوانان اقلیت را مورد حمله قرار می‌هند و بی‌اعتبار می‌کنند”.

او در همین رابطه گفت این واکنش “نمونه دیگری از وجود نداشتن حقوق زنان مسلمان برای کسانی است که مدعی نمایندگی و حامیان مفاهیمی چون آزادی، برابری و آزادی هستند.”

ادغام گروه‌های مسلمان در جامعه فرانسه به طور روزافزون به یک موضوع حاد سیاسی در سال‌های اخیر شده است. فرانسه میزبان بزرگترین جامعه مسلمان اروپاست. تخمین زده می‌شود که فرانسه پنج میلیون مسلمان دارد.

در سال ۲۰۱۱، فرانسه اولین کشور اروپایی بود که استفاده از حجاب اسلامی برای پوشاندن کامل صورت را در اماکن عمومی منع کرد.پوسترهای شورای اروپا توجه سیاستمداران فرانسه در احزاب چپ‌گرا، راست و میانه فرانسه را به خود جلب کرد.

در میان آنها، نامزد‌های انتخابات ریاست‌جهوری سال آینده هم بودند.اریک زمور مفسر دست‌راستی با اینکه هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده اما بنا به نظرسنجی‌ها پس از امانوئل مکرون قرار دارد در توییتی کارزار را به ترویج ” حجاب در میان اروپاییان” متهم کرد.مارین لو پن نامزد حزب راستگرای “تجمع ملی” در توییتی نوشت: “زمانی که زنان حجاب را برمی‌دارند آزاد هستند، نه برعکس.”

خانم تانردر پاسخ گفت: “اگر ادعای آزادی هست، این آزادی باید جهانشمول و همگانی باشد.”او گفت: “این موضوع باید شامل آزادی انتخاب پوشش باشد، اما همچنین شامل آزادی فرد در نپوشیدن آنچه نمی‌خواهد شود.”

خانم تانر گفت در فرانسه، جایی که آزادی از ارزش والایی برخوردار است، برای گروه‌های خاص مانند زنان مسلمان “یک معیار دوگانه‌ای وجود دارد که بنا برآن، آزادی به طور یکسان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …