پومپئو:کلیه تحریم‌ها علیه ایران از ۳۰ شهریور باز می‌گردد

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا از بازگشت کلیه تحریم های سازمان ملل علیه ایران از نیمه شب ۳۰ شهریور ماه خبر داده است.

پومپئو روز پنجشنبه ۶ شهریور، ۲۷ اوت پس از سفر به عمان، اسرائیل، سودان، بحرین و امارات در چند روز اخیر، در توییتی نوشت: “پس از آنکه شورای امنیت نتوانست ماموریت خود را برای حفظ صلح و امنیت جهانی انجام دهد، آمریکا روند ۳۰ روزه بازگرداندن کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از هفته گذشته آغاز کرد. این تحریم‌ها از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ باز می‌گردد.”

او در یک توییت دیگر با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: “اگر هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای برای تداوم رفع تحریم‌ها علیه ایران ارائه دهد، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. اگر هیچ قطعنامه‌ای مطرح نشود، تحریم‌ها علیه ایران از ۲۰ سپتامبر باز می‌گردد. این ساز و کار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.”

پیشتر کشورهای اروپایی گفته بودند که شمارش معکوس ۳۰ روزه آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها “از نظر قانونی، موثر نیست.”

سه شنبه گذشته سفیر اندونزی در سازمان ملل هم که رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، از مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران خبر داد.

او گفت: از آن جایی که اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت یعنی ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو این شورا، با درخواست آمریکا برای بازگرداندن همه تحریم‌های ایران مخالفت کردند، ما گامی برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران برنخواهیم داشت.

تحریم‌های ایران که به برنامه هسته‌ای این کشور مربوط می‌شد، با اجرای برجام به تدریج لغو شدند

برجام، توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی است. بنا به این توافق در ماه مهر امسال تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو می‌شود.

آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با شکایت از ایران بابت نقض تعهداتش در برجام، رسما از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که مکانیسم ماشه را فعال کند و ظرف یک ماه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران که با برجام لغو شده بود، بازگردانده شود.سیزده عضو شورای امنیت، یعنی همه به جز جمهوری دومینیکن، با این درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.آمریکا قصد داشت که با کشاندن این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد، دوباره تحریم‌های ایران را بازگرداند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

موج دستگیری در کردستان هم‌زمان با سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و دیگر زندانیان

هم‌زمان با چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، …