پیرامون صدور احکام اعدام برای ٥ فعال محیط زیست

جمهوری اسلامی ٥ نفراز فعالان محیط زیست به نام های مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی و طاهر قدیریان را به  “افساد فی الارض” ، بخوان به اعدام محکوم کرده است.محمد حسین آقاسی وکیل بازداشت شدگان در  مورد صدور احکام اعدام برای فعالان محیط زیست به «ایران وایر» گفته است:اتهام ۵ نفر از آن‌ها از جاسوسی به “افساد فی الارض” تغییر کرده است. ماجرا از این قرار بوده است که ارتش مطالبی را در یک نامه به شکل گزارش‌ گونه‌ برای شورای عالی امنیت ملی فرستاده و شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نامه را برای اطلاع دادستان ارسال کرده‌اند . با توجه به این نامه ،اتهام پنج نفر از دستگیرشدگان با نظر دادستان تهران از جاسوسی به “افسادفی‌الارض” تغییر کرده و کیفرخواست جدید برای آنها صادر شده است.وی در ادامه گفته است:علی رغم این که این افراد وکیل انتخابی داشتند اما وکلایشان را نپذیرفته‌اند و وکیل تسخیری برایشان گرفته‌اند.

در همین رابطه خبرگزاری حکومتی ایرنا روز دوشنبه اعلام کرد رضا جعفری، معاون سابق سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و سرپرست اسبق دادسرای کارکنان دولت که اکنون از وکلای مورد اعتماد رئیس قوه ‌قضاییه است، به عنوان وکیل متهمان پرونده محیط زیست تعیین شده است. لازم به توضیح است که جعفری بعد از بازنشستگی، پروانه وکالت گرفته و یکی از وکلای مورد اعتماد رئیس قوه قضائیه به شمارمیرود.

در خبر دیگر خبرگزاری تسنیم وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به نقل از پزشکی قانونی حکومت ادعا کرد: “ فرشید هکی خودسوزی کرده است.”این درحالی است که چند روز پیش در مدیای اجتماعی اعلام شد فرشید هکی در منزلش مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شده است.

صدور احکام اعدام برای ٥ نفراز فعالان محیط زیست در کنار قتل فرشید هکی جنایات چند روز اخیر جدید جمهوری اسلامی می باشد. این جنایت را باید بشدت محکوم کرد. دستگیر شدگان نامبرده بعد از ماهها زندان ،شکنجه و تحمل سختی ها فراوان، حکومت و دستگاه آدم کشی با نامه شمعخانی واداره اطلاعات شورای امنیت ملی رژیم ، در یک اقدام جنایتکارانه  به اعدام محکوم میشوند. در کنار این جنایت جمهوری اسلامی  جعفری معاون جانی مرتضوی از متهمان جنایات کهریزک را برای این دستگیر شدگان به عنوان “وکیل مدافع” تعیین کرده است.

سیاست کثیف دم و دستگاه قضایی حکومت در قبول نکردن وکلای انتخابی برای فعالان محکوم شده محیط زیست، اقدامی دیگر در جهت تسریع روند محاکمات ساختگی دستگیرشدگان و به اجرا گذاشتن احکام اعدام می باشد. سیاستی که مشتی جانی و جنایتکار،همکار، بازجو و شکنجه گر را به عنوان “وکیل مدافع” متهمان تحمیل میکند؛ تکمیل و تسریع حلقه های زنجیر اعدام و کشتار زندانیا ن سیاسی می باشد. سیاستی که رسما وبا قاحت وبی شرمی تمام قوه قضائیه و کل حکومت از آن دفاع می کنند. اینها جاده صاف کن های صدوراحکام اعدام با استناد به قوانین ضد انسانی حکومت زندان و اعدام  بوده و مورد نفرت و انزجار مردم و خانواده های دستگیرشدگان می باشند. لازم به توضیح که هم اکنون هشت فعال محیط زیست به اتهامات واهی از طرف حکومت دستگیرو در زندان می باشند. در چند ماهه گذشته نیز چند تن از فعالان محیط زیست در کردستان و سایر جاهای ایران به طروق مشکوکی به قتل رسیده اند.

خطر اعدام 5 نفر از فعالان محیط زیست جدی می باشد. در برابر سیاست کثیف اعدام و زندان حکومت که به عنوان حربه ای برای ایجاد فضاو جو رعب و وحشت در دست حکومت می باشد، باید مبارزه ای گسترده را در دستور گذاشت. فضای و جو جامعه اعتراضی است اعتصابات رانندگان کامیونها، معلمان و  یک ماه پیش اعتصاب سراسری مردم در کردستان، در کنار مبارزات هر روز کارگران و اقشار مختلف علیه حکومت با قدرت ادامه دارد. جمهوری اسلامی به صرافت صدور احکام اعدام برای ایجاد ترس و وحشت اقتاده است. این سیاست کثیف حکومت  نتوانسته است  خللی در عزم و اداره مردم در گسترش مبارزه بر علیه حکومت  وارد نماید. جامعه معترض و بشدت رادیکال و با خواستهای انسانی برای رهایی از بربریت اسلامی سرمایه داران و حکومت دزدان و آدمکشان به پا خواسته است. رژیم اسلامی خیال می کند با صدور احکام اعدام و زندان و…می تواند .مردم را به خانه هایشان فرستاده و سدی در برابر اعتراضات رو به گسترش مردم ایجاد نماید. این سیاست عملا شکست خورده. حکومت  توان و رویارویی مستقیم با مبارزات مردم را هر روز دارد از دست میدهد. پایه هایش لرزان شده. مبارزات و اعتصابات محاصره اش کرده اند. در یک چنین موقعیتی که رزیم دارد و مردم مترصد فرصت بعدی برای به زیر کشیدن کل بساط حکومت جانیان می باشند،افزایش وحشیگری، جنایت و آدمکشی حکومت هم نخواهد توانست مردم را از تعرض  همه جانبه به حکومت برای تعیین تکلیف نهایی شان باز بدارد. کار جمهوری اسلامی تمام است. احکام  صادره شده اعدام برای  دستگیرشدگان و فعالان محیط زیست و همه دستگیرشدگان اعتراضات اخیر باید ملغی گردد.  همه دستگیر شدگان بدون قید وشرط باید آزاد گردند.

محمد شکوهی

اول آبان 1397،  23 اکتبر 2018

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …