پیشروی نیروهای کرد و آمریکایی در غرب ‘پایتخت داعش’

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها و پشتیبانی آمریکا، در مناطق غربی شهر رقه، “پایتخت” گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) پیشروی کرده‌اند.

آنها چند روز پیش وارد مناطقی در شرق رقه شدند و حال می‌گویند که با پیشروی در شرق شهر جبهه دومی علیه داعش در رقه باز شده است.

بنا به اعلام نیروهای دموکراتیک سوریه درگیری بین آنها و نیروهای داعش در رقه همچنان در جریان است. نیروهای دموکراتیک سوریه از پشتیبانی هوایی ائتلاف ضدداعش آمریکا نیز برخوردار هستند.

تصور می‌شود که داعش حدود ۴ هزار نیرو برای دفاع از رقه داشته باشد.

با وجود عقب‌نشینی‌هایی در شرق و غرب رقه، داعش حمله‌ای از شمال را دفع کرده است.

این گروه مدعی شده است که دو سرباز آمریکایی و شش نفر از نیروهای کرد را در درگیری‌های شرق رقه کشته است. داعش همچنین می‌گوید گروهی از نظامیان کرد در غرب رقه را با “موشک هدایت شونده” هدف گرفته و ۹ نفر از آنها را کشته است.

داعش همچنین مجددا ویدئویی از حملات هوایی آمریکا در رقه منتشر و آمریکا را به استفاده از فسفر سفید متهم کرده است.

گروه‌های حقوق بشری نیز ادعای مشابهی را علیه آمریکا مطرح و از نیروهای نظامی این کشور انتقاد کرده‌اند.

سخنگوی نظامی آمریکا استفاده از فسفر سفید را رد یا تایید نکرد اما گفت نیروهای آمریکایی مطابق قوانین بین المللی جنگ رفتار می‌کنند.از فسفر سفید برای ایجاد دود و اختلال در دید دشمن استفاده می‌شود، اما این سلاح همچنین می‌تواند برای هدف قرار دادن افراد و سوزاندن آنها به کار برده شود.گروه‌های حقوق بشری خواهان منع استفاده از این سلاح هستند.

رقه

رقه شهری در شمال سوریه است و رودخانه فرات از کنار آن می‌گذرد.

سابقه این شهر به آغاز امپراتوری سلوکیان می‌رسد.

این شهر صحنه رویدادهای مهمی در تاریخ باستان بوده و از جمله یکی از معدود مبادی تجاری بین امپراتوری ساسانی و روم بود. انوشیروان، پادشاه ساسانی، در نبردی رقه را نابود کرد و اهالی آن را به قلمرو خود کوچاند.

در دوران صدر اسلام نیز جنگ صفین در رقه اتفاق افتاد و این شهر آرامگاه چندین شخصیت تاریخی شیعه بود که بعدها تخریب شد. رقه همچنین مدتی پایتخت عباسیان بود.

موقعیت جغرافیایی رقه به شکلی است که دسترسی از آن را به سراسر سوریه کنونی ساده می‌کند.

در دوران معاصر با احداث بزرگترین سد سوریه در نزدیکی رقه، این شهر اهمیت بیشتری یافت.

این شهر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۱۳ از کنترل دولت سوریه خارج شد و گروه‌هایی از مخالفان، از جمله جبهه نصرت (در آن مقطع وابسته به القاعده) و ارتش آزاد سوریه، آن را در اختیار گرفتند.

در آغاز سال ۲۰۱۴ گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (بعدتر دولت اسلامی) رقه را تصرف و آن را پایتخت خود اعلام کرد.روسیه، آمریکا و چند کشور دیگر بارها مواضع داعش در رقه را هدف گرفته‌اند و در ماه‌های اخیر نیروهای کرد عملیاتی را برای تصرف آن آغاز کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تلفن با ارز نیمایی وارد و با قیمت ارز در بازار آزاد به فروش میرسد.۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای وارد کنندگان

بورس نیوز نوشت:از آنجا واردات تلفن همراه زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی وارد می …