پیش بسوی اعتصابات سراسری! حمید تقوایی

اخیرا رانندگان کامیون و کامیونداران اطلاعیه ای منتشر کرده اند و اعلام کرده اند که قصد دارند برای رسیدن به خواستهای بر حقشان دست به اعتصاب سراسری بزنند.

اعتراض رانندگان هم مثل اعتراضات همه کارگران و توده مردم علیه شرایط غیر قابل تحمل معیشتی و علیه گرانیها و تورم نجومی است. رانندگان مشخصا در اطلاعیه شان اعلام کرده اند خواستار تامین امنیت شغلی، کاهش بهای سوخت و لوازم یدکی، تامین امکانات رفاهی در پایانه ها، و جلوگیری از چپاول دسترنج کارگران از طرف مافیای حمل و نقل هستند. 

چهار سال قبل، در سال ٩٧، هم رانندگان کامیون با خواستهای مشابهی دست به اعتصاب زدند. یک اعتصاب سراسری و پر شکوه در بیش از ١٦٠ شهر از ٢٥ استان. در این چهارساله نه تنها وضع کارگران بهبودی پیدا نکرده بلکه سخت تر و وخیم تر هم شده است. کارگران در اطلاعیه شان میگویند در ٤ سال گذشته هر روز با درد و رنجهای فراوانی دست بگریبان بوده اند. میگویند سفره هایشان هر روز کوچکتر و کوچکتر شده و امروز در آستانه نابودی قرار گرفته اند.

این شرایطی است که همه ما کارگران با آن روبرو هستیم. و راه برون رفت از این وضعیت، راه تحمیل خواستهایمان به حکومت، اعتصاب است. اکنون رانندگان کامیون هم به رانندگان شرکت واحد می پیوندند. و این میتواند مدل و الگوئی باشد برای همه ما کارگران. در حال حاضر کارگران حفاری صنعت نفت در حال اعتصابند و در میان کارگران شهرداری، در میان رانندگان و کارگران مترو، کارگران راه آهن، کارگران آتش نشانی و بخشهای دیگر خدماتی نیز زمزمه اعتصاب به گوش میرسد. آنها هم قصد دارند علیه این شرایط مشقت بار معیشتی و برای افزایش دستمزدها و رسیدن به دیگر خواستهای برحقشان دست به اعتصاب بزنند. این تحرک امیدبخشی است!

اعتصاب ما کارگران افق روشنی را در برابر مردم بزیر خط فقر رانده شده قرار میدهد و به کل جامعه امید می بخشد. ما با گسترش اعتصابات نه تنها میتوانیم حکومت را به عقب برانیم و خواستهایمان را به او تحمیل کنیم، بلکه اعتصاب ما میتواند سپر محافظتی، ستون فقرات و پشتوانه محکمی باشد برای توده مردمی که امروز علیه گرانی و گرسنگی به خیابانها ریخته اند و کل حکومت را بچالش میکشند. اعتصابات ما ماشین دولتی را فلج خواهد کرد، توان سرکوب شورش گرسنگان را از حکومت سلب خواهد کرد و راه پیشروی و پیروزی یک جامعه بپا خاسته را هموار خواهد نمود.

٣٠ اردیبهشت١٤٠١ ، ٢٠ مه ٢٢

اینرا هم بخوانید

آمریکا: جمهوری اسلامی نمی‌تواند پشت حوثی‌‌ها پنهان شود و باید فورا دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بردارد

رابرت وودمعاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز دوشنبه طی سخنانی در شورای امنیت، انتقال …