چالش های اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ: سیاست خارجی آمریکا و بحران سوریه

همزمان با برگزاری نشست وزیران خارجه گروه 20 در بن، پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ نیز از بعد از ظهر امروز (جمعه 17 فوریه) آغاز به کار می کند. در این کنفرانس، روسای 30 کشور، وزیران خارجه و دفاع 80 کشور و 100 نماینده مجلس حضور دارند. وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی نیز در شمار شرکت کنندگان هستند.

در آستانه برگزاری نشست امنیتی مونیخ، ولفگانگ ایشینگر رئیس آن در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که “جهان هرگز تا این حد ناامن نبوده است”. بنابراین سیاست های امنیتی آمریکا و رابطه این کشور با ناتو و اروپا مهمترین چالش کنفرانس خواهد بود. در عین حال، بحران سوریه و اوکراین هم جای ویژه ای در گفت و گوها خواهند داشت.

بعد از ظهر امروز، پس از گشایش رسمی کنفرانس، وزیران دفاع آلمان و آمریکا سخنرانی خواهند کرد. سخنان جیمس ماتیس وزیر دفاع آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود، زیرا می تواند بسیاری ابهامات پیرامون سیاست امنیتی آمریکا در برابر اروپا و جهان را روشن کند یا بر آن ها بیافزاید.

ماتیس، در آستانه کنفرانس از یک سو بر اهمیت ناتو پای فشرده و از سوی دیگر تهدید کرده است که اگر اروپائی ها بودجه نظامی خود را تا 2 درصد درآمد ناخالص ملی بالا نبرند، کشور وی از سهم خود در ناتو خواهد کاست. آلمان میزبان کنفرانس اگر بخواهد به خواست آمریکا تمکین کند، باید 40 میلیارد دلار بر بودجه نظامی خود بیافزاید.

“آینده اتحادیه اروپا”، “غرب، غروب یا بازگشت؟” و “ناتو، زائد یا بی نهایت مهم؟” موضوعاتی است که هریک برای یک نشست بحث و گفت و گوی پس از سخنرانی ها در روز جمعه برنامه ریزی شده است.

پیش از ظهر شنبه به ترتیب آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا و آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل متحد سخنرانی خواهند کرد.

بعد از ظهر همین روز کارگروه های متعدد در نشست هائی جداگانه به بررسی موضوع هائی مثل امنیت بهداشت، محیط زیست، اروپا و شرق آسیا، همکاری های امنیتی علیه تروریسم، تنش بالقوه در قطب شمال، بحران پناهجوئی و بنیادگرائی می پردازند.

جائی برای انتقاد از مواضع ترامپ

صبح یکشنبه چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا در یک کنفرانس به پرسش های حاضران درباره سیاست خارجی دونالد ترامپ پاسخ می دهند.

با توجه به آخرین کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، که حمله های شدیدی به رسانه ها کرده و خود را به شدت ستوده است، پیش بینی می شود که این نشست به محلی برای انتقاد حاضران و حتی برخی نمایندگان آمریکا علیه وی تبدیل شود.

روابط عمومی کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرده که در پایان کنفرانس یک نشست بزرگ برای بحث پیرامون بزرگترین بحران فعلی جهان، یعنی بحران سوریه، برگزار خواهد شد. کنفرانس بین المللی صلح سوریه هفته آینده در ژنو برگزار خواهد شد.

حضور همزمان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی نیز، با توجه به مناسبات تیره دو کشور مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

افشاگری رضا محمدحسینی از فشار اطلاعات سپاه به زندانیان سیاسی برای «تواب‌سازی»: مصمم‌تر می‌شوم

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی محبوس در قزل‌حصار، در یک فایل صوتی افشا می‌کند که مقامات …