چند سازمان؛ دسترسی فوری مردم ایران به واکسن کرونا

چند سازمان‌های حقوق بشری از همه طرف‌های ذینفع خواستند تا اطمینان دهند که مردم ایران به سرعت، به واکسن‌های ایمن و مقرون به صرفه کرونا دسترسی پیدا کنند.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند به طور ویژه از آمریکا خواسته‌اند تا به موسسات مالی اطمینان دهد که به دلیل تسهیل انتقال ارز از سوی ایران برای خرید واکسن، مشمول تحریم نمی‌شوند.

این نهادهای انسان‌دوستانه و حقوق‌بشری در عین حال از دولت ایران خواسته‌اند تا در خصوص تخصیص بودجه، توزیع واکسن کرونا شفاف و مطابق با استانداردهای عمل کند.

ایران از جمله کشورهایی است که اولین و شدیدترین موج شیوع کرونا را تجربه کرده است. تلاش‌های مقامات این کشور برای کنترل شیوع کرونا موفقیت‌آمیز نبوده است.

بنابر آمار رسمی، تا کنون بیش از یک میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز جانشان را از دست دادند. تحقیقات مستقل بی بی سی و حتی برخی نهادها و مقام‌های داخلی نشان می‌دهد که آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران دو تا سه برابر بیش از آمار رسمی وزارت بهداشت این کشور است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که عدم خرید واکسن کرونا جان شمار بیشتری از شهروندان ایران را تهدید کند.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا در حال حاضر تلاش ایران برای خرید واکسن از کنسرسیوم کوواکس را با مشکل مواجه کرده است.

بنابر بر بیانیه نهادهای حقوقی بشری، تحریم‌های آمریکا به نظر می‌رسد تلاش سازمان‌ بهداشت جهانی و ائتلاف مردمی واکسن متشکل از نهادهای امدادی و بشردوستانه (Gavi) را هم ناکام گذاشته است.

کواکس (covax) طرحی است که در آن ده‌ها کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان جهانی بهداشت ملحق شوند. هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است.

ایران هم عضو این کنسرسیوم است.

بنابر بیانیه مشترک سازمان‌های حقوق بشری ایران مجوزی را از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) اخذ کرده است. این دفتر همچنین مجوز عمومی برای معافیت داروها و کالاهای بشردوستانه صادر کرده است.

در این بیانیه راه‌حلی پیشنهادی نیز ارائه شده است: “به نظر می‌رسد موسسات مالی خواهان اطمینان بیشتری از سوی آمریکا هستند. برای این منظور نیاز است تا آمریکا خطاب به موسسات مربوط نامه‌ای مکتوب صادر کند که آنها را از مجازات احتمالی به خاطر معامله با ایران معاف می‌کند. عدم انجام به موقع این کار، ایران را در شرایطی نابرابر نسبت به سایر کشورها قرار خواهد داد”.

در همین خصوص سخنگوی “اتحاد واکسن” که برنامه کواکس برای دسترسی یکسان کشورها به واکسن کرونا را اداره می‌کند، پیشتر به بی بی سی فارسی گفت که اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا) مجوزی صادر کرده که موانع قانونی ایران برای خرید واکسن را برطرف می‌کند.

به گفته برخی ناظران، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا برای کالاها یا خدمات خاص مجوز صادر می‌کند اما برای انتقال ارز، ایران چون به کنوانسیون‌های پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف نپیوسته باید نشان دهد منبع پول و نقل و انتقالاتی که به تامین آن منجر شده قانونی بوده است اما چون منبع پول فروش نفت است و فروش نفت مغایر تحریم‌های آمریکاست، چنین کاری بسیار دشوار می‌شود.از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی»

وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و …