کارگران در هفته ای که گذشت

انترناسیونال 772

فراخوان بازنشستگان به تجمع در مقابل مجلس

بار دیگر بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان، خود را برای برپایی تجمع بزرگشان در مقابل مجلس اسلامی آماده میکنند. این تجمع قرار است ساعت ده صبح روز ٣١ تیرماه برپا شود. فراخوان به این تجمع از سوی دست اندرکاران معلوم الحال گروه تلگرامی پیشکسوتان و زیر فشار جمعیت میلیونی بازنشسته که بعد از عمری کار با فقر و فلاکت دست و پنجه نرم میکنند، داده شده است.

اما بدنه معترض  گروههای تلگرامی پیشکسوتان که در این گروهها به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی و ارتباط گیری سراسری با یکدیگر استفاده میکنند و در آن جمع هستند، مثل هر بار با شعارها، بیانیه و خواستهای روشن خود در تدارک برگزاری تجمع عظیم خود هستند و در میان آنان جنب و جوش وسیعی به پا شده است.

در بخشی از فراخوان منتشر شده دست اندرکاران گروه پیشکسوتان در تلگرام، بمناست تجمع روز سی و یکم تیرماه چنین آمده است: ” ما بازنشستگان کشوری بار دیگر در تجمع عظیم گرد هم میاییم وحقوق از دست رفته مان را مطالبه خواهیم کرد وبه  معاندان ومنافقین اجازه بهره برداری سیاسی نخواهیم داد.”

بدین ترتیب اینان از یکسو جلو می افنند و اعلام تجمع میکنند، چون به روشنی  فضای پر از اعتراض در میان بازنشستگان را شاهدند و از به میدان آمدن دوباره آنان به شدت نگرانند و میخواهند که تا جایی که در توان دارند اوضاع را در کنترل داشته باشند. از سوی دیگر خود نقش  نیروی سرکوب حکومت را بازی کرده و  با به کار بردن همان واژه های شناخته شده اطلاعاتی های حکومتی و تحت عنوان اینکه به “معاندین و منافقین” اجازه بهره برداری سیاسی نخواهند داد، هم به رژیم خاطر جمعی میدهند و هم فضای اعتراض را امنیتی کرده و چماق سرکوب را بر روی سر بازنشسته قرار داده اند که مبادا دست از پا خطا کند. دست اندرکاران معلوم الحال پیشکسوتان وحشتشان از اینست که مبادا هزاران بازنشسته بار دیگر با همان شعارهای اعتراضی ای که بارها و بارها با آنها به خیابان آمده و  صدای اعتراضشان را  علیه فقر، تبعیض، نابرابری بلند کرده و کل بساط دزدسالاری حاکم را به چالش کشیده اند، دوباره به میدان آیند.  خصوصا در شرایطی که فضای سیاسی جامعه چنین ملتهب است و مردم دارند با خیزش های شهری شان به جلو می آیند، نگرانی شان صدچندان است. به راستی کل حکومت و جانبدارنشان در مخمصه بدی قرار گرفته اند.

البته این اولین بار نیست که دست اندر کاران گروه تلگرامی پیشکسوتان با چنین خط و نشان هایی رو به بازنشسته و جامعه سخن میگویند. اما نکته قابل توجه اینست که بدنه بازنشستگان سالهاست که از این ها عبور کرده اند و اعتراضات درخشان آنها در چند ساله اخیر، از جمله تبدیل “تجمعات سکوت” به تجمعات اعتراض و طنین شعارهای کوبنده آنان در تجمعات اعتراضی شان در مقابل مجلس اسلامی بیانگر روشن این حقیقت است. در ادامه چنین مبارزات درخشانی است که بازنشستگان به تدارک تجمع روز ٣١ تیر و میروند و مثل هر بار حساب خود را از دست اندرکاران راست این گروهها جدا کرده و خشمگین از اینکه علیرغم تجمعات متوالی آنها پاسخی به خواستهایشان داده نشده است، مثل هر بار اعلام کرده اند، همه می آییم و با شعارهای اعتراضی مان برای پیگیری خواستهایمان می آییم. بدین ترتیب بازنشستگان در تدارک برگزاری تجمع عظیم اعتراضی شان هستند. وسیعا اطلاع رسانی کنیم.

انشقاق در صف “پیشکسوتان”

در حالیکه بازنشستگان در تدارک برگزاری تجمع ٣١ تیرماه برای پیگیری خواستهایشان هستند. جمعی دیگر از پیشکسوتان با فراخوانی دیگر تاریخ اول مرداد را برای تجمع اعلام کرده اند. جالب اینجاست که اینان تحت عنوان اینکه تاریخ برگزاری تجمع برای سی و یکم تیرماه با “خرد جمعی” تعیین نشده است، بلکه بدستور وزارت اطلاعات و با همکاری اشخاصی چون غضنفری و ملک تصمیم گیری شده است، آنرا ملغی دانسته و تاریخ اول مرداد را برای تجمع اعلام کرده اند. که البته معلوم نیست  تاریخ مد نظر آنان بر اساس کدام “خرد جمعی ” تعیین شده است.

در بخشی از بیانیه این بخش از پیشکسوتان چنین آمده است:”هدف وزارت اطلاعات از برگزاری تجمع دراین روز این است که مجلس درآن روز تعطیل است و تجمع هیچ تاثیری ندارد و کسی هم نیست که به حرف بازنشستگان گوش دهد و به این ترتیب تجمع خنثی خواهد شد. همچنین وزارت اطلاعات با وسیله قرار دادن جامعه بازنشستگان توسط این دونفر یعنی غضنفری و ملک به همه ادمینها ابلاغ کرده اند که بالای هر لوگو یا تراکتی ابتدا بنویسند که با برائت از منافقین و معاندین نظام تجمع را برگزار می کنیم.”.

این چنین است که در دل نزاعهای این دارودسته، چنین دست یکدیگر را رو میکنند و حقیقت در برابر چشمان همگان قرارمیگیرد.

اگر چه به خود این جنابان نیز باید اعلام کرد که تعطیلی یا باز بودن مجلس تاثیر چندانی در تجمع اعتراضی بازنشسته در مقابل مجلس ندارد. مجلس اسلامی محل بحث و تصویب همان طرحها و برنامه هاییست که بر اساسش زندگی و معیشت ما بازنشستگان و ما مردم مورد چپاول و تعرض قرار میگیرد. تبدیل این محل به مکان تجمعات بخش های مختلف مردم، در حقیقت نشانی از اعتراض جامعه به قوانین ارتجاعی اسلامی و  کل دم و دستگاه قانونگزاری و سرکوب و جنایت حکومت است.

بنابراین در این میان نکته هشدار دهنده برای ما بازنشستگان اینست که نباید اجازه داد که اعلام دو تاریخ برای روز تجمع صف اتحاد مان را بر هم زند. نه پیشکسوتان فراخوان دهنده روز ٣١ تیرماه با بیانیه ای با گفتمان اطلاعاتی های حکومتی برای ما جایگاه و مکانی دارند، نه پیشکسوتان فراخوان دهنده به تجمع برای روز اول مرداد ماه نماینده و منتخب کسی هستند.  به عبارت روشنتر  نزاع اینان ربطی به ما بدنه بازنشسته ندارد و این فشار اعتراضات ماست که در میان خودی هایشان چنین انشقاقهایی شکل میگیرد. از همین رو اینان که خود تا دیروز با یکدیگر همراه بودند، امروز چنین در برابر هم قرار گرفته اند و پرونده های یکدیگر را رو میکنند.

پاسخ بازنشستگان به همه این دارو دسته ها روشن است. پاسخ بازنشستگان اینست که در هر تجمعی که به اسم ما بازنشستگان اعلام میشود، شرکت میکنیم تا مستقیما حرفمان  خودمان را بزنیم و اجازه نمیدهیم که عده ای به اسم پیشکسوت و تحت عنوان “خرد جمعی”  برای ما تجمع “سکوت” سازمان دهند و جلوی فریاد اعتراض ما را به اینهمه تبعیض و نابرابری و بی تامینی و زندگی جهنمی ای که به کل جامعه تحمیل شده است را بگیرند.

بازنشستگان در مبارزات چند ساله اخیر خود به روشنی نشان داده اند که  از همه اینها عبور کرده اند. بازنشستگان امروز خود را برای تجمع عظیم روز ٣١ تیر ماه آماده میکنند.

بازنشستگان در تجمعات با شکوه  قبلی خود با شعارهایی چون  حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، اگر که ما نبودیم، تو اون بالا نبودی،  خط فقر ٤ میلیون حقوق، ما یک میلیون، منزلت، معیشت، حق مسلم ماست، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، سوریه را رها کن فکری به حال ما کن، تحصیل رایگان برای همه، جای معلم زندان نیست، زندانی سیاسی آزاد باید گردد. سفره شما رنگینه، سفره ما فقیره، اعتراض خود را به فقر، بی حقوقی، بی تامینی و تبعیض و نابرابری اعلام کرده و کل بساط جهنمی حکومت اسلامی را به چالش کشیده و به طور واقعی صدای اعتراض کل جامعه بوده اند.

بازنشستگان یک بخش بسیار معترض جامعه هستند که تا کنون با مبارزات درخشان خود، با برگزاری تجمعات هزاران نفره و با شعارهای رادیکال و معترض خود که اساسا کل بساط توحش و بربریت حاکم و فاصله اشکار طبقاتی را به چالش میکشد، به سهم خود نقش مهمی در جلو آوردن گفتمانهای چپ و کارگری در سطح جامعه و تغییر توازن قوای سیاسی به نفع مبارزات کل مردم داشته اند. از خواستها و مبارزات آنان وسیعا حمایت کنیم.

 

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …