کارگران در هفته ای که گذشت

اعتراضات کارگری گسترده است. اما سه نمونه برجسته اش که در روزها و هفته های اخیر اعتراضات ادامه اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد، اعتصابات متحدانه کارگران نیشکر هفت تپه و تجمع کارگران هپکوی اراک و سردادن دوباره سرود زیر بار ستم نمی کنیم زندگی از سوی این کارگران و اینبار در تهران است. نگاهی به فضای همین سه خبر به روشنی نشانگر کیفیت جدید مبارزات کارگری در متن خیزش انقلابی مردم است. در این اعتراضات کارگران در برابر قلدری کارفرمایان و دولت برای نقد کردن دستمزدهای به سرقت رفته شان خود وارد عمل مستقیم شده و در جایی چون نیشکر هفت تپه کوره کارخانه را خاموش میکنند و مانع خروج شکر از کارخانه میشوند. در برابر دستگیریها قاطعانه ایستاده و اولتیماتوم میدهند و با شعارهایی چون همش میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست، مرگ بر آمریکا گفتن های رژیم را به خودش برگردانده و مستقیما کل حکومت را به چالش میکشند. و بالاخره یک اتفاق مهم دیگر در جنبش کارگری جنبش علیه زندگی زیر خط فقر و برای خواست حداقل دستمزد ٥ میلیون است. تا کنون ٩ تشکل کارگری و محافلی از کارگران در جنوب و در تهران و بازنشستگان با قطعنامه سوم اسفند خود به این حرکت پیوستند و این کارزار ادامه دارد. یک اتفاق مهم در این هفته بیانیه ٥٣ انجمن صنفی کارگران ساختمانی است که طی بیانیه ای خواستار افزایش دستمزدها به بالای خط فقر شدند.

اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز آینه ای از فضای اعتراض در جامعه

روز ١٦ اسفند برای پانزدهمین روز کارگران گروه ملی فولاد در مقابل استانداری جمع شدند و پیگیر طلب هایشان شدند. این کارگران که با مبارزات قدرتمندشان توانستند در روز گذشته ٩ همکار بازداشتی خود را آزاد کنند، امروز به خیابان آمده اند تا دستمزدهای به سرقت رفته شان را نقد کنند. کارگران شعار میدهند، توپ، تانگ ، فشفشه، حساب باید پر بشه، می ایستیم، می میریم حمقمون را میگیریم.

روز قبل از آن کارگران  گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضات قدرتمند چند روزه اخیرشان همراه با خانواده هایشان با تجمع در مقابل استانداری و با کف زدن و شعار نه تهدید، نه زندان، دیگر فایده ندارد، در مقابل سرکوبگری های حکومت اسلامی ایستادند و موفق به آزادی همکاران بازداشتی خود شدند. تعداد این کارگران ٩ نفر بود که یکی از آنان روز شنبه ١٢ اسفند آزاد شده بود. اسامی کارگرانی که بازداشت شده بودند عبارتند از: فرهاد اکبریان – مرتضی اکبریان – میثم علی قنواتی – امین مؤمن پور – حسین نیسی – باقردلفی – تقی حسن زاده – هادی عفراوی – مهدی عادل زاده. آزادی کارگری بازداشتی گروه فولاد ملی اهواز را به این کارگران، به خانواده هایشان، به کارگران این کارخانه و به همگان تبریک میگویم.

گفتنی است که علاوه بر آزادی کارگران دستگیر شده، در پی تجمع این روز در مقابل استانداری  فرماندار اهواز به همراه فرمانده نیروی انتظامی شهر که هوا را پس دیده بودند، در جمع کارگران حاضر شدند و طی سخنانی اعلام کردند که در روزهای آینده مطالبات آنان پرداخت خواهد شد و با این وعده ها خواهان توقف اعتصاب و تجمعات اعتراضی آنها شدند. اما کارگران بطور متحدانه و یکصدائی اعلام کردند تا زمان پرداخت مطالبات خود ادامه خواهند داد.

آنچه در جریان اعتراضات دو هفته اخیر کارگران گروه ملی فولاد اهواز و اعتراضات قدرتمند کارگری دیگری چون اعتراضات کارگران هفت تپه، هپکو، آذرآب و صدها مورد دیگر به روشنی نشان میدهد که دیگر دوران مرعوب شدن کارگران در برابر سرکوبگری های حکومت گذشته است و کارگران با قدرت ایستاده اند.

خواست کارگران گروه ملی فولاد اهواز اکنون منع تعقیب قضایی ٩ کارگر بازداشتی این کارخانه و محاکمه همه آمرین و عاملین بازداشت و تشکیل پرونده قضائی برای آنان است.

شعارهای اعتراضی کارگران گروه فولاد ملی اهواز از جمله شعارهایی چون کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “دزدا بیرونن، کارگران زندونن”، “می ایستیم، می میریم، حقمون رو می گیریم”، “ما کارگریم، نون می خوایم، دوا و درمون می خوایم”، مرگ بر موسوی، کارگر زندانی، حمایتت میکنیم، نیروی انتظامی به هوش باش، ما کارگریم نه اوباش، حساب ها پر نشه، اهواز قیامت میشه، مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر، توپ، تانک، فشفشه، حساب باید پر بشه، استاندار بی عرضه نمیخواهیم، نمیخواهیم، حقوق کارگر را نمیدن، میرن هتل میخرن، عرضه کار ندارید، پست را کنار بزارید، سفره ما خالیه، ظلم و ستم کافیه؛ نه تهدید نه زندان دیگه فایده نداره”، عمق اعتراض این کارگران را علیه فقر، علیه تبعیض و نابرابری، علیه کل سیستم قضایی و بساط سرکوب و دزدسالار حکومت و علیه جهنمی که جمهوری اسلامی به پا کرده است، به روشنی بیان میکند.

خواستهای فوری کارگران گروه ملی اهواز عبارتست از: پرداخت یکجا و کامل حقوق ماههای دی، بهمن، تعیین تکلیف چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویسهای ایاب و ذهاب .

همانطور که کارگران گروه ملی فولاد اهواز اعلام کرده اند، نباید اجازه دهیم که این سرکوبگریها بر روی مبارزات ما برای خواستهای برحقمان سایه بیندازد. با اتکاء به همین نیروی اعتراضی قدرتمند مبارزاتمان نه تنها باید در مقابل سرکوب رژیم ایستاد. نه تنها باید دستمزدهای به سرقت رفته مان را نقد کنیم. بلکه باید وسیعا به جنبش اعتراضی علیه دستمزدهای زیر خط فقر و حقوق های نجومی و خواست افزایش دستمزدها ٥ میلیون بپیوندیم و اعتراض خود را علیه زندگی فقر و جهنم جمهوری اسلامی اعلام کنیم.

جمهوری اسلامی در حالیکه در محاصره موجی از اعتراضات قدرتمند کارگری قرار دارد، با حمله به کارگران گروه ملی فولاد اهواز، زورآزمایی کرد. کارگران فولاد با ایستادگی قدرتمندشان، با مارش با شکوهشان در خیابانهای اهواز همراه با خانواده هایشان پاسخ محکمی به حکومت اسلامی دادند. وسیعا از اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز حمایت کنیم.

اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه وارد پنجمین روز خود شد

روز ١٧اسفند کارگران نیشکر هفت تپه در پنجمین روز اعتصاب متحدانه خود برای پیگیری خواستهایشان در محوطه شرکت تجمع کردند. در این حرکت اعتراضی اسماعیل بخشی نماینده کارگران در جمع آنها صحبت کرد و گفت حرفهای من، حرفهای ٥ هزار کارگر این کارخانه است و همانجا بر ادامه اعتراضات برای تحق خواستهایشان از جمله پرداخت طلبهای کارگران و تبدیل قرار دادها تاکید کرد. او همچنین در مورد اتحاد کارگران و مکان اجتماعاتشان در تصمیم گیری های کارگری توضیحاتی داد و گفت ما کاری کرده ایم که مسئولین شرکت مجبور میشوند بیایند در جمع کارگران پاسخگو شوند و همین جا تصمیم گیری میشود و این مهم است. روز ١٦ اسفند نیز کارگران نیشکر هفت تپه تجمع داشتند و در این روز رستمی یکی از سهامداران شرکت به همراه تعدادی از نیروی انتظامی در میان کارگران حاضر شد و شروع به توجیه وضعیت کرد. او در سخنانش با اشاره به ١٩٠ روز اعتصاب در نیشکر هفت نشان داد که این اعتراضات تا چه حد بر آنها فشار وارد کرده است. رستمی از این گفت که  وقتی روی کار آمده، کارگران هفت ماه دستمزد پرداخت نشده داشته اند و تلاش کرده به درد کارگران برسد. بعد هم شروع به دادن وعده و وعید کرد، اما کارگران با فریاد دروغه، دروغه و مرگ بر رستمی به او پاسخ دادند. سپس اسماعیل بخشی نماینده کارگران جلو رفت و گفت رستمی دروغ میگوید، ما آنموقع هم بودیم و طلب ما یکماه دستمزد بود و ما خواستار پرداخت بموقع دستمزدها بودیم. بنا بر خبرهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران رستمی که در پی ایجاد تفرقه در بین کارگران بود در میان سخنرانی اش کرامت پام یکی از نمایندگان کارگران را آماج اتهامات خود قرار داده و دست روی او بلند کرد و این کار وی خشم کارگران را برانگیخت. در پی این وضعیت کارگران با سنگ پرانی به او حمله کردند. نیروی انتظامی که شاهد خشم کارگران بود، نظاره گر اوضاع بود. در این رستمی و تعدادی از کارگران زخمی شدند.

همچنین در این روز در پی تداوم اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، تعدادی زیادی از کارگران از جمله حسن ال کثیر، امیر ال کثیر، مجید امیری، و ٨ نفر دیگر از کارگران از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات شوش احضار گردیدند. پیش تر نیز اسماعیل بخشی، کرامت پام، رمضان علیپور و رحیم بسحاق از  فعالین کارگری و اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نیز به شعبه سوم دادیاری دادگستری شوش احضار شده اند. در برابر این تهدیدات کارگران نیشکر هفت تپه با اعتصاب قدرتمند و یکپارچه و متحدانه خود ایستاده اند و خواستهایشان را طلب میکنند.

گفتنی است که بنا بر برخی از خبرها در پی تداوم اعتراضات کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه و  اختلافات میان سهامداران  شرکت، بسیاری از مدیران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت  در حال استعفا هستند و تصویر استعفای درخشانی مدیرکارخانه در بین کارگران پخش شده است.

کارگران هفت تپه خواستهایشان را در ١٤ بند اعلام کرده اند که در آن بر پرداخت فوری طلبهایشان و افزایش بخشی از دریافتی ها و روشن شدن وضع قرار داده هایشان تاکید شده است.

کارگران شرکت نیشکر  هفت تپه حقوق ماههای دی و بهمن خود را دریافت نکرده اند و خبری هم از پرداخت حقوق اسفند و عیدی و پاداش کارگران نیست. بعلاوه دیگر خواستهای آنها بی جواب مانده است. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که تا وقتی پاسخ نگیرند به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. به گفته رستمی هم اکنون ٦٨٠٠ نفر در مجتمع نیشکر هفت تپه اشتغال دارند. مبارزات متحد این کارگران همراه با خانواده هایشان نیروی بزرگی است که به مبارزات کارگران قدرت بزرگی خواهد داد.

اعتراضات کارگران هپکو از سر گرفته شد

روز ١٣ اسفند کارگران هپکو در ایران در اعتراض به  بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی خود و وعده های توخالی مقامات دولت و استان مقابل ساختمان خصوصی سازی در تهران جمع شدند و بار دیگر با شعار زیر بار ستم نمیکنیم، جان فدا میکنیم در ره آزادگی، وای از این وضع، وای از این وضع، سرود آزادگی سر دادند و کل بساط ستم و سرکوب سرمایه داری حاکم را به چالش کشیدند. کارگران هپکو در این روز همچنین با شعارهای طعنه آمیزی چون “کارگر بیچاره، اعدام باید گردد، مفسد اقتصادی، آزاد باید گردد”، مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر، فقط میگن آمریکاست، دشمن ما همینجاست، اعتراض خود را قوانین ضد کارگری جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی و کل بساط دزدسالار سرمایه داری حاکم اعلام داشتند. کارگران هپکو اعتراضات گسترده ای بر سر وضعیت نابسامان شغلی و به سرقت رفتن دستمزدهایشان داشته اند. اعتراضات این کارگران با شعارهایشان و با اتحاد و همبستگی شان، از جمله پیشروی های جنبش کارگری است. با به تعطیلی کشیده شدن این کارخانه کارگران شغل خود را از دست داده و زندگی و معیشتشان در خطر است. اعتراضات این کارگران ادامه دارد.

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …