کارگران در هفته ای که گذشت

انترناسیونال 809

طومار حمایت از اسماعیل بخشی

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه جمعی از کارگران و مردم شهر سنندج در اعتراض به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران نیشکر هفت تپه طوماری اعتراضی دادند و در آن خواستار آزادی فوری او و دیگر کارگران زندانی و زندانیان سیاسی شدند. در بخشی از این طومار چنین آمده است: “ما جمعی از کارگران و مردم شهر سنندج ضمن تبریک سال نو، خواهان آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی و سایر کارگران و زندانیان سیاسی در بند هستیم”. این اقدام در ادامه طومار اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه قرار دارد. کارگران نیشکر هفت تپه در ٢٣ اسفند ماه همراه با مادر اسماعیل بخشی این طومار را انتشار دادند و اکثریت بزرگ این کارگران آنرا امضا کردند و همبستگی خود را از نماینده محبوب خود اعلام داشتند.  اسماعیل بخشی برای مردم با آزادیخواهی، برابری طلبی و آلترناتیو شورایی تداعی میشود. اسماعیل بخشی جنبش عظیمی است که با شعار ما همه بخشی هستیم قد علم کرد. این جنبشی است که با شعارهای من هم شکنجه شده ام، مستند، شکنجه دیگر اثر ندارد، در برابر سرکوبگری های حکومت ایستاد. و این جنبش رادیکال و سوسیالیستی کارگری است که در کف خیابان با شعار حکومت سرمایه داری مفتخور نمیخواهیم دارد کل این بساط جهنمی سرمایه داری حاکم را به چالش میکشد. زنده باد اسماعیل بخشی. زنده باد همبستگی کارگری

اسماعیل بخشی: بیایید در رنجها بر رنج ها بخندیم

در حالیکه خبرها از وضعیت نگران کننده اسماعیل بخشی در زندان گزارش میکردند، پیام وی از درون زندان پیامی شادی بخش برای همه مردم بود. اسماعیل بخشی در پیام خود با گفتن اینکه پس بیایید تا در رنج ها بر رنج ها بخندیم و با قدردانی از تمام حمایت هایی که از وی شده است، از آینده سخن میگویند. در بخشی از پیام اسماعیل بخشی چنین آمده است:” از پشت میله های زندان به طبقه کارگر، دانشجویان، دادفران و همه عدالت طلبان و برابری خواهان درود می فرستم، نوروز را شادباش می گویم .چه بگویم که واژه ها برای قدردانی از حمایت مردم عزیز،خواهران و برادرانم، بی وزن هستند.“.

اسماعیل بخشی رهبر اعتراضی قدرتمند در نیشکر هفت تپه است. مبارزات این کارگران در کنار گروه ملی فولاد اهواز نقطه عطفی در کل جنبش کارگری بود. جمهوری اسلامی در هراس از انعکاس عظیم اجتماعی این مبارزات که به جنبشی حول خود و حول رهبری چون اسماعیل بخشی شکل داده است، اسماعیل را زندانی کرده و او را در بازداشت نگاه داشته است. اما با هیچ درجه و سرکوب نمیشود این جنبش عظیم قدرتمند را عقب زد. پیام نوروزی اسماعیل بخشی پیامی به جنبش همبستگی با کسانیکه وی را حمایت کردند و از آزادی و انسانیت سخن گفتند، است.

چهار  پیام نوروزی نمونه: جای هیچ انسان آزادیخواهی زندان نیست

اکرم رحیم پور، همسر جعفرعظیم زاده چهره سرشناس کارگری و رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در پیام نوروزی اش خواستار توقف روند برخورد با فعالین کارگری شد.

خدیجه پاک ضمیر همسر محمد حبیبی به مناسبت نوروز پیام میدهد و پیامش به جامعه همبستگی با خواستهای مبارزاتی همسرش از جمله اعتراض به کالایی شدن آموزش با خواست لغو خصوصی سازیها و آموزش رایگان است.

 آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی معلم زندانی پیام نوروزی میدهد و در پیامش از دغدغه های معلمان سخن میگوید و با شعار جای معلم زندان نیست، خواستار آزادی معلمان زندانی است.

منیره عبدی همسر اسماعیل عبدی یکی دیگر از معلمان زندانی، با پیام “جای هیچ انسان آزادیخواهی در زندان نیست”، از همسرش، اسماعیل عبدی فعال دربند و ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎﺕ ﻣﺪﻳﺮﻩ کانون صنفی معلمان ایران میگوید. این چنین است که همسران کارگران زندانی و معلمان در بند در صف جلوی مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی نقش ایفاء میکنند و از آزادی و برابری سخن میگویند. این چنین است که جامعه در مقابل سرکوبگری های حکومت ایستاده و جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی هر روز قدرتمند تر به جلو گام بر میدارد. 

 نوروز و دیدار با خانواده های زندانیان سیاسی

دیدار با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های جانباختگان به یک شکل رایج همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران تبدیل شده است. از جمله یک بخش مهم از کارزار معلمان علی امنیتی کردن مبارزات و برای آزادی معلمان دربند دیدار از خانواده های همکاران دربندشان است.

 ایام نوروز بیش از بیش به فرصتی برای این همبستگی ها تبدیل شده است. یک نمونه آن دیدار نوروزی جمعی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه خانواده جعفر عظیم زاده با خانم گوهر عشقی مادر ستار بهشتی است. این دیدار ها شکلی از اعتراض به سرکوبگری های حکومت و ارج گذاشتن به مبارزات کارگران زندانی، معلمان دربند  و زندانیان سیاسی است.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …