کره شمالی: توافق ترامپ با غیراتمی شدن گام به گام

رادیوفردا:در پی نخستین دیدار یک رئیس جمهور از آمریکا با رهبر کره شمالی، پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای رسمی از «توافق» دونالد ترامپ با «روندی گام به گام» برای غیراتمی شدن این کشور خبر داد.

در این بیانیه رسمی که در اولین ساعات روز چهارشنبه، ۲۳ خردادماه، منتشر شد همچنین آمده است که آقای ترامپ دعوت رهبر کره شمالی برای سفر به پیونگ‌یانگ را پذیرفته است.

دونالد ترامپ به نوبه خود در روز سه‌شنبه از احتمال سفر رهبر کره شمالی به واشینگتن و دیدار از کاخ سفید خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی فرایند «گام به گام» را برداشتن گام‌هایی «همزمان و از هر دو طرف» برای رفع تنش و برقراری صلح میان آمریکا و کره شمالی تعریف می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در برابر دوربین‌ رسانه‌های سراسر جهان با کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، دیدار کرد، دیداری که اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران آن را «تاریخی» دانستند.

در شش دهه تخاصم بین آمریکا و کره شمالی رهبران دو کشور هیچ‌گاه با یکدیگر دیدار نکرده‌ بودند.

حاصل این دیدار سندی بود که در آن بر چهار نکته تاکید شده است: «تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه، تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه جزیره کره، تعهد کره شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه جزیره، و تعهد دو کشور به یافتن و تبادل بقایای اجساد اسرا و زندانیان جنگ کره.»

ادعای موافقت رئیس جمهور آمریکا با روندی «گام به گام» برای غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره، در صورت صحت، در تقابل با خواسته همیشگی آمریکا در این زمینه ارزیابی خواهد شد.

ایالات متحده همواره در هر موضع‌گیری درباره کره شمالی از خلع سلاح «کامل و یک‌باره و بازگشت‌ناپذیر» سخن گفته و تاکید کرده است که تنها در این صورت راضی به لغو تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خواهد بود.

گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از کیم جونگ اون، رهبر این کشور، می‌گوید که اگر آمریکا به «اقداماتی واقعی و اصیل برای اعتمادسازی» دست بزند، پیونگ‌یانگ نیز به «اقدامات مبتنی بر حسن نیت» خود ادامه خواهد داد.

در این گزارش همچنین بر مسئله پایان رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در این شبه جزیره تأیید شده است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه پس از دیدار با رهبر کره شمالی در مقابل خبرنگاران خبر داد که با ادامه رزمایش‌ها در شبه‌جزیره کره موافق نیست.

او سپس در مصاحبه خود با صدای آمریکا نیز توضیح داد که این مخالفت او به دلیل «تحریک‌آمیز» بودن این رزمایش‌ها و همچنین به دلیل هزینه بالای آنها است.

او گفت: «تا زمانی که با نیت خیر در حال مذاکره هستیم مانور نظامی در کار نخواهد بود.»

این نکته‌ای است که روز چهارشنبه وزارت خارجه چین نیز به آن واکنش نشان داده و از آن استقبال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین، حامی اصلی کره شمالی در منطقه و جهان، در نشست خبری خود از اعلام این خبر توسط رئیس جمهور آمریکا استقبال کرده و خاطرنشان کرد که همین نشان می‌دهد که طرح چین قابل اجراست.

اشاره این مقام چینی به طرح موسوم به «تعلیق دوگانه» است که پیشتر دولت چین پیشنهاد کرده و بر اساس آن پیونگ‌یانگ دست از آزمایش اتمی برمی‌دارد و در مقابل، آمریکا و کره جنوبی نیز دیگر رزمایش نخواهند داشت.

کره شمالی در طول سال‌ها همواره به انجام این رزمایش‌های مشترک در نزدیکی مرزهای خود با تندی واکنش نشان داده است.

خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی نیز روز چهارشنبه از موافقت ریاست جمهوری این کشور با توقف این رزمایش‌ها خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که توقف رزمایش مشترک با آمریکا احتمالاً برای تسریع مذاکرات غیراتمی شدن کره شمالی لازم است.

اینرا هم بخوانید

حکم زندان حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد با نقض در دیوان عالی کشور کاهش یافت

حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد پس از بازداشت در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ و …