کره شمالی مواد لازم برای تسلیحات شیمیایی به سوریه فرستاده است

العربیه:روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز سه‌شنبه 27 فوریه به نقل از گزارشی محرمانه که توسط بازرسان سازمان ملل متحد تهیه شده، نوشته است که کره شمالی، مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قابل 40 کامیون، به سوریه فرستاده است؛ گزارشی که نگرانی مقام‌های آمریکایی را در پی داشت.

بنا بر این گزارش، کارشناسان موشکی کره شمالی در تاسیسات اسلحه سازی سوریه مشاهده شده‌اند.

در این گزارش آمده « محصولات و تجهیزاتی که به طور غیرقانونی توسط کره شمالی به سوریه ارسال شده شامل کاشی‌های مقاوم در برابر اسید و حرارت، شیرهای مقاوم در برابر فرسودگی و حرارت سنج‌های مقاوم است».

گفته می‌شود این نوع کاشی‌ها در ساخت تاسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی کاربرد دارد.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم گزارش داد که پنج محموله از طریق یک شرکت چینی اواخر سال 2016 و اوایل 2017 به سوریه ارسال شد.

گفته می‌شود که این‌ها بخشی از ده‌ها محموله است که طی چندین سال ارسال شده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، گفته می‌شود که مرکز تحقیقات و مطالعات علمی سوریه – وابسته به دولت این کشور – از طریق چند شرکت به کره شمالی پول داده است.

یک کشور که نامش فاش نشده، به هیئت تحقیق سازمان ملل متحد گفته است که متخصصان شیمیایی و موشکی کره شمالی همچنان در برزه، عذرا و حماه سوریه فعال هستند.

این در حالیست که کره شمالی مدعی است هیچ گونه متخصصی در سوریه ندارد بلکه عده‌ای از شهروندانش بنا بر قرارداد خصوصی در عرصه ورزشی و تمرین ژیمناستیک در سوریه فعال هستند.

گزارش می‌شود که دولت سوریه هم به هیئت سازمان ملل گفته که فقط مربیان و ورزشکاران کره شمالی در آنجا حضور دارند.
گزارش سازمان ملل توسط تیمی از کارشناسان این سازمان که بر پایبندی کره شمالی به قطعنامه‌های سازمان ملل نظارت دارند تهیه شده است.

ابراز نگرانی آمریکا

در پی انتشار گزارش‌های رسانه‌ای به نقل از یافته‌های کارشناسان سازمان ملل متحد مبنی بر ارسال تجهیزاتی به سوریه از سوی کره‌شمالی که می‌تواند در تولید سلاح‌های شیمیایی استفاده شود،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرد.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «واشنگتن نگران است احتمالا کره شمالی دولت سوریه را به موادی مجهز کرده باشد که می‌توان در تولید سلاح‌های شیمیایی از آن بهره برد».

وی تاکید کرد: «با افزایش ناامیدی مقامات کره‌شمالی در سایه تحریم‌های شدید علیه این کشور، آن به دنبال راه‌هایی وحشتناک برای کسب درآمد جهت سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های هسته‌ای و بالستیکی خود است».

اینرا هم بخوانید

دادگستری هرمزگان از شناسایی۱۰۰۰ کانتینر کالای “بدون هویت” در اسکله رجایی در بندرعباس خبر داده

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی ۱۰۰۰ “کانتینر کالای بدون صاحب” در بندر رجایی …