کرونا در شهرهای کردستان و راههای مقابله با آن

کرونا در شهرهای کردستان و راههای مقابله با آن

یدی محمودی

با وجود سانسور حكومتیان، آمار رسمی کرونا همچنان بالا می رود. طبق آخرین گزارشها در بسیاری از شهرهای کردستان آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا همچنان رو به افزایش است. مردم همه جا از گسترش کرونا سخن می گویند و مقامات جنایتکار حکومت اسلامی هم مدام اخبار واقعی را سانسور می کنند و کادر پزشکی را تهدید می کنند که اخبار را منتشر نکنند.

متاسفانه آمار واقعی کرونا در شهرهای کردستان چندین برابر آماری است که جمهوری اسلامی ارائه می دهد. طبق گزارشی که به کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری رسیده، هفته گذشته در یکی از چهار راههای شهر سقز زنی مشکوک به کرونا بر زمین می افتد و کسی جرات نزدیک شدن به او را نداشته است. آخرین گزارشهای رسمی تا روز دوشنبه اول اردیبهشت از اینقرار است.

سقز ۲۶۱ نفر با ۳۲ نفر جانباخته، سنندج ۲۳۶ نفر با ۱۸ نفر جانباخته، بانه ۱۳۳ نفر با ۱۵ نفر جانباخته، قروه ۷۳ نفر با ۱۶ نفر جانباخته، مریوان ۶۱ نفر با ۵ نفر جانباخته، دهگلان ۵۳ نفر با یک نفر جانباخته، کامیاران ۵۰ نفر با ۸ نفر جانباخته، دیواندره ۵۰ نفر با ۴ نفر جانباخته، بیجار ۴۴ نفر با ۷ نفر جانباخته و سروآباد ۱۵ نفر مبتلا. همین آمار کذائی مقامات حکومتی در استان کردستان نسبت به هفته قبلتر حکایت از افزایش چهارده و نیم درصدی دارد و این در حالیست که باز طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تا کنون فقط از ۲۲۱۰ نفر آزمایش تست کرونا بعمل آمده و از این تعداد نتیجه ۹۷۶ مورد مثبت بوده و این یعنی از حدود ۴۴ درصد از تست شدگان به بیماری کرونا مبتلا بوده اند و همین آمار نشان می دهد که چند ده هزار دیگر بدونه تست و بدون مراجعه به مراکز درمانی مبتلا هستند و یا حتی جانشان را از دست می دهند، بدونه اینکه وارد هیچ نوع آمار و ارقامی بشوند.

متاسفانه در ایران تحت حاکمیت مشتی دزد و قاتل نه تنها برای خود کرونا و مقابله با آن هیچ تلاشی نمی شود، بلکه مصائب ناشی از آن روز بروز زندگی میلیونها نفر از مردم کارکن جامعه را با مخاطرات جدیتر، یعنی فقر و نداری، گرانی و بیکاری که قبل از کرونا هم زندگیشان زیر خط فقر بوده روبرو ساخته و حكومت عملا جز وعده و وعید تو خالی هیچ تلاشی برای تامین زندگی مردم نکرده. درمقابل بی مسولیتی حکومت، اما خوشبختانه از همان روزهای اول شروع کرونا در بسیاری از شهرهای کردستان نهادهای خودجوش برای مقابله با کرونا پا گرفت و جوانان و مردم آزادیخواه در شبکه های خودیاری و با تشکیل کمیته ها و شوراهای محلات و روستاها با سم پاشی و گند زدائی محلاتی از شهرها و روستاها به مقابله با کرونا برخواسته اند و اکنون هم که فشار اقتصادی مردم را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده حرکت کمیته محلات پیرانشهر در اهدائی کارتهای اعتباری به خانواده های محروم، نوید دور دیگر و تلاشی دیگر از نهادهای مقابله با کرونا را می دهد، اما و در عین حال نباید دولت و حکومت را بحال خود رها کرد، آنها مسئول تمام و کمال تامین زندگی همه کسانی هستند که کرونا و بیکاری آینده و زندگی آنها را با خطرات جدی مواجه کرده است 

دوم اردیبهشت ۱۳۹۹

Yadi.mahmodi@gmail.comTelegram: @YadiNar

ایسکرا  ۱۰۳۷

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …