کشته شدن سه هزار و ۸۰۴ نفرغیر نظامی در افغانستان

سازمان ملل: سال ۲۰۱۸، مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان از زمان حمله آمریکا

بر اساس یک گزارش سازمان ملل که روز یکشنبه منتشر شد، تعداد غیرنظامیانی که در سال ۲۰۱۸ در افغانستان کشته شدند، از تمامی سال‌های ۱۸ سال اخیر که این کشور درگیر جنگ است، بیشتر بوده است.

در این گزارش آمده که تعداد غیرنظامیان کشته شده در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۱ درصد رشد داشته و به سه هزار و ۸۰۴ نفر رسیده است.هفت هزار و ۱۸۹ نفر نیز در این سال زخمی شده‌اند.

یچارد بنیت، رئیس بخش حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در مراسم نشر این گزارش در کابل گفت که نیروهای شورشی مخالف دولت دو هزار و ۲۴۳ غیرنظامی را کشته و ۳۷۶ نفر نیز توسط سایر افراد مخالف دولت کشته شده‌اند.

یوناما توضیح داده که از ۶۳ درصد تلفات غیر نظامیان که توسط نیروهای مخالف دولت افغانستان انجام شده، سهم گروه طالبان ۳۷ درصد، سهم گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شاخه خراسان ۲۰ درصد و سهم سایرگروه‌های مخالف دولت نیز ۶ درصد بوده است.

این مقام سازمان ملل افزود که در یک سال گذشته نیروهای طرفدار دولت افغانستان یک هزار و ۱۸۵ غیر نظامی را کشته که شامل ۲۴ درصد تلفات غیرنظامیان می‌شود.

در این گزارش عامل ۱۴درصد تلفات نیروهای دولتی افغانستان، ۶ درصد نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور و ۴ درصد نیز نیروهای طرفدار دولت شناخته شده‌اند.

سازمان افزوده که ۹۲۷ کودک نیز در یک سال گذشته کشته شده‌اند که نشان دهنده افزایش تلفات آنان است.

حمله‌های انتحاری نیروهای شورشی، بخصوص داعش و افزایش بمباران هوایی نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای خارجی از عوامل عمده افزایش تلفات غیر نظامیان ذکر شده است.

این آمار یک روز پیش از دور تازه مذاکرات طالبان و آمریکا منتشر شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …