کشورهای اتمی در مذاکرات منع سلاح هسته‌ای شرکت نکردند

حدود چهل کشور جهان، از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، از شرکت در مذاکرات سازمان ملل برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرده‌اند.

مذاکرات سازمان ملل با حضور بیش از صد کشور جهان، امروز در حالی آغاز شده است که نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که کشورش از این مذاکرات حمایت نمی‌کند.

نشست سازمان ملل به منظور رسیدن به توافق‌نامه‌ای جدید برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تشکیل شده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید که “برای حفظ امنیت ملی به سلاح‌های هسته‌ای نیاز است”، چون به گفته او “بازیگران بدی” در صحنه بین المللی حضور دارند که “قابل اعتماد نیستند.”

خانم هیلی گفته است: “تعجبی ندارد که ایران از این ایده حمایت کرده است و کسی واقعا انتظار نداشت که کره شمالی با منع سلاح‌های هسته‌ای موافق باشد.”نمایندگان بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل نیز در این مذاکرات شرکت نکرده‌اند.

کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل، در ماه اکتبر ۲۰۱۶ به آغاز مذاکرات برای رسیدن به توافق‌نامه‌ جدید منع سلاح‌های هسته‌ای رأی داده بود.

این کمیته تا کنون در کل ٢٢ پیش‌نویش قطعنامه را تصویب کرده و در آنها از تمام کشورها خواسته است که از ساخت، گسترش، آزمایش، ذخیره‌‌کردن، انتقال، تهدید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کنند و برای محو این سلاح‌ها بکوشند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پیام گلرخ ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گلرخ ابراهیمی ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی، با گرامی‌داشت یاد …