کمپینی علیه محلاتی؛ متهم انکار کشتار دهه شصت

کمپینی علیه محمدجعفر محلاتی؛ متهم انکار کشتار دهه شصت و استاد کالج معروف آمریکا.گزارش مشترک «العربیه فارسی» و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»شماری از فعالان و سازمانهای حقوق بشری با راه‌اندازی کمپینی علیه محمدجعفر محلاتی، سفیر سابق ایران در سازمان ملل که اکنون به‌عنوان استاد «کالج اوبرلین» در اوهایوی ایالات متحده مشغول به کار است، او را به «انکار و اختفای حقایق» درباره کشتار دهه شصت شمسی علیه زندانیان سیاسی متهم کرده و خواستار برکناری او از این کالج شدند.
وبسایت «العربیه فارسی» در گزارشی مشترک با «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و با اجرای مصاحبه‌ها و تماس‌هایی با تعدادی از فعالین ایرانی و آمریکایی و سازمانهای مدافع حقوق بشر به اسنادی دست یافته نشان می‌دهد «بنیاد علوی»، یکی از مراکز نفوذ مشهور جمهوری اسلامی ایران در آمریکا، صدها هزار دلار به دانشگاه «مک‌گیل» که به محلاتی دکترا داده، و به دانشگاه‌های «پرینستون» و «کلمبیا» که محلاتی را به عنوان استاد موقت استخدام کرده بودند، کمک مالی کرده است.

نامه قدردانی «دانشگاه مک‌گیل»، به هوشنگ احمدی، رئیس «بنیاد علوی»، بابت بابت کمک مالی بنیاد به بخش «مطالعات ایرانی» در سال 2011

نامه قدردانی «دانشگاه مک‌گیل»، به هوشنگ احمدی، رئیس «بنیاد علوی»، بابت بابت کمک مالی بنیاد به بخش «مطالعات ایرانی» در سال 2011

نامه قدردانی مدیر «دپارتمان مطالعات ایرانی و اسلامی» «دانشگاه هاروارد»، به هوشنگ احمدی، رئیس «بنیاد علوی»، بابت کمک مالی

نامه قدردانی مدیر «دپارتمان مطالعات ایرانی و اسلامی» «دانشگاه هاروارد»، به هوشنگ احمدی، رئیس «بنیاد علوی»، بابت کمک مالی

گفتنی است «بنیاد علوی» به عنوان بازوی خارج از کشور «بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی» که نهادی تحت فرمان مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است، به‌خاطر پشتیبانی و هدایت عملیات نفوذ رژیم جمهوری اسلامی در موسسات آموزش عالی آمریکا و کانادا چندین سال است که تحت پیگرد دستگاه قضایی و پلیس فدرال آمریکاست.
اکنون فعالان و سازمان‌های حقوق بشری می‌پرسند این بنیاد چگونه توانسته برای محلاتی کرسی استادی در کالج اوبرلین فراهم کند؟

نامه قدردانی لی سی بالینگر، رئیس «دانشگاه کلمبیا»، به هوشنگ احمدی، رئیس «بنیاد علوی»، بابت کمک مالی بنیاد به «دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیا و خاورمیانه» دانشگاه

عدم پاسخگویی
لادن بازرگان، کنشگر و مدافع حقوق بشر که خود برادرش بیژن بازرگان را در جریان کشتار 67 از دست داده است، در این باره به «العربیه فارسی» گفت که برای درخواست توضیح در این باره با کالج اوبرلین تماس گرفته است، اما پاسخی دریافت نکرد.
بازرگان افزود: «متاسفانه خانم امبر رئیس کالج اوبرلین بعد از دریافت شکایت‌نامه ما کوچکترین مکاتبه‌ای با ما نکرد و در توییتر هم ما را بلاک کرد.»
به گفته ناظران، محلاتی در سال 2007، در زمان ریاست ماروین کریسلوف، بر کالج اوبرلین در این موسسه آموزش عالی آمریکایی استخدام شد. کریسلوف از 2007 تا 2017 ریاست کالج اوبرلین را بر عهده داشت. طبق گفته‌های خود محلاتی، کریسلوف در نظر داشت برنامه‌ای ایجاد کند تا دانشجویان کالج اوبرلین را به عنوان دانشجوی مهمان به ایران بفرستد، و به همین دلیل هم با محلاتی تماس گرفت.
با این وجود، به گفته بازرگان: «هنگامی که اجرایی کردن این پروژه با همکاری محلاتی شکست خورد، [کریسلوف] به‌یکباره کرسی استادی برای محلاتی درست کرد.»
اینک منتقدان می‌گویند که کالج اوبرلین باید برای شفاف‌سازی اعلام کند که هزینه این کرسی استادی برای فردی با چنان سوابق و اتهاماتی را چه کسی پرداخته است.


اتهام «معاونت در جرم ناپدیدسازی قهری»
سازمان «عدالت برای ایران» پیشتر با ارسال نامه‌ای به ریاست کالج اوبرلین خواستار اقدام مناسب این دانشگاه درباره محمدجعفر محلاتی، به دلیل نقش وی در«اختفای کشتار» هزاران زندانی سیاسی در سال 1367، شده بود. در نامه این سازمان آمده است که محلاتی «می‌تواند به معاونت در جرم ناپدیدسازی قهری متهم شود.»
محلاتی در جایگاه سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به توجیه اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی در ایران در سال 1367 متهم است. در تابستان آن سال جمع بزرگی از زندانیان سیاسی که پیشتر در دادگاه‌هایی تشریفاتی به حبس بلندمدت محکوم شده و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند را پشت درهای بسته توسط «هیات مرگ» مورد تفتیش عقاید قرار گرفته و اعدام شدند. این قربانیان سپس در گورهای جمعی و بدون نام و نشان دفن شدند.
به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر، در حقیقت کشتار سیستماتیک، مصداق «جنایت علیه بشریت» است.
پس از انجام این کشتار، جمهوری اسلامی کارزاری گسترده برای پنهان‌کاری این جنایت علیه بشریت در سطح داخلی و بین‌المللی به راه انداخت.
به گفته خانواده برخی از قربانیان، محمدجعفر محلاتی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل که در آن زمان در نیویورک مستقر بود یکی از موثرترین مهره‌های رژیم در پیشبرد این کارزار تبلیغاتی در سطح بین‌الملل بود.

مدافع اعدام، استاد «صلح و دوستی»

با وجود اتهامات سنگینی که در راستای جنایت علیه بشریت به وی وارد است، محلاتی پس از إتمام خدمت رسمی‌اش به عنوان نماینده جمهوری اسلامی، در آمریکای شمالی رحل اقامت افکنده، و در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا به تحصیل و تدریس در مقاطع عالی مشغول شده است. محلاتی در حال حاضر «استاد مذاهب» و «صاحب کرسی نانسی شروم دای برای مطالعات خاورمیانه و آفریقای شمالی» در «کالج اوبرلین» مستقر در اوهایوی ایالات متحده آمریکاست؛ جایی که وی را «استاد صلح و دوستی» نام نهاده‌ا‌ند.
لادن بازرگان می‌گوید: «این سناریوی باورنکردنی درست مانند داستان‌های جرج اوروِل است. چگونه می‌توان بر یک جنایتکار که کارنامه خدمتش در وزارت امور خارجه یک رژیم سرکوبگر و آلوده به این همه جنایت و خونریزی است، نام استاد “صلح و دوستی” گذاشت؟!»

ناظران می‌گویند که محلاتی مانند بسیاری از آکادمسین‌های هوادار جمهوری اسلامی، از موقعیت خود در کالج اوبرلین و اعتبار و روابطی که از این طریق به دست آورده است، برای پیشبرد اهداف رژیم جمهوری اسلامی و جلوگیری از اِعمال مجازات‌های بین‌المللی بیشتر علیه این رژیم استفاده می‌کند.
ژیو وانگ، پژوهشگر آمریکایی چینی که از 2016 تا 2019 در ایران به عنوان یک «گروگان» زندانی بود، و با فشارهای دولت ترامپ برجمهوری اسلامی آزاد شد، به «العربیه فارسی» گفت: خوشحالم که محمد جعفر محلاتی از کالج اوبرلین به دلیل نقشی که در پنهان کردن قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 داشته, تحت فشار و تحقیق قرار گرفته است.»
وانگ افزود: «موسسات دانشگاهی محل یادگیری هستند. موسسات دانشگاهی در کشور ما نباید تحت لوای “آزادی علمی” به اعضای رژیم ایران بستری برای حمایت از این رژیم راهم کنند. امیدوارم بررسی مشابهی در مورد حسین موسویان و سایر هواداران و مروجین رژیم در دیگر دانشگاههای آمریکا مانند نیز انجام شود.»
محلاتی به دلیل مواضعش به «بهایی‌ستیزی» و «یهودستیزی» نیز متهم است. برایان لایب, مدیر اجرایی گروه «ایرانی-آمریکایی ها برای آزادی» در این باره به «العربیه فارسی» گفت: «متاسفانه سیستم آموزش عالی آمریكا به پناهگاهی امن برای افراد شرور ضد یهود و یا حتی افراد متهم بجنایت علیه بشریت و یهود ستیز مانند آقای محلاتی پروفسوردانشكده اوبرلین و بسیاری دیگر تبدیل شده است. موسساتی که وظیفه شکل دادن به ذهنیت نسل بعدی رهبری در آمریکا را دارند، نباید به پناهگاهی امن برای افرادی با چنین پیشینه سیاهی تبدل شوند.»
گفتنی است که مسئولین کالج همگی از پاسخ دادن به پرسش‌های مطبوعاتی «العربیه فارسی» درباره محمدجعفر محلاتی خودداری کردند. همچنین تماس‌های تلفنی و ایمیلی «العربیه فارسی» با شخص محلاتی نیز بی‌پاسخ ماند و تنها یک پاسخ اوتوماتیک از ایمیلش نوشت: «سلام! من برای بهار 2021 در مرخصی آکادمیک هستم. هر زمان که بتوانم پاسخ می‌دهم.»

اینرا هم بخوانید

بورل در باره نقش ایران درغزه، اما و اگر قراردادن سپاه در لیست تروریستها و “حفظ کانال‌های دیپلماتیک”!

جوزپ بورل در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در باره جنگ در غره گفت: موضوعات …