کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری: اعتصاب و تجمع کارگران پروژه‌ی معدن سونگون ورزقان

روز یکشنبه دوم ‌آبانماه، کارگران پروژه‌ی لجینگ شرکت آهن آجین در معدن سونگون ورزقان در اعتراض به عدم پرداخت مزایای شغلی خود دست به اعتصاب و تجمع زدند.

بنا بر خبرها مجتمع مس سونگون ورزقان به کارگران پروژه‌های در دست احداث که خارج از محدوده‌ی نگهبانی اصلی مجتمع کار میکنند، پاداش پرداخت نمی‌کند و کارگران به تبعیض در پرداخت ها اعتراض دارند. از همین رو در این روز نیروهای شرکت آهن آجین شاغل در‌ پروژه‌ی لجینگ دست به اعتراض زدند.

گفتنی است که فضای اعتراضی در معدن سونگون بالاست. از جمله قبلا نیز در سیزدهم و چهاردهم مهرماه ۵۰۰ کارگر پیمانی از بخش های مختلف این معدن در اعتراض به سطح پایین دستمزدها، وضعیت نامناسب کاری و معیشتی و با خواست افزایش حقوقها دست به اعتصاب زده بودند كه زیر فشار این حرکت اعتراضی، جلسه ای با حضور مسئولین شرکت ملی مس ایران و نمایندگان شرکتهای پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون و وکیل کارگران برگزار شد.

همسان سازی مزایای حقوقی کارگران شرکت‌های پیمانکاری با مزایای کارکنان شرکت ملی مس ایران و اجرایی شدن آن از مهر ماه به بعد، و نیز لحاظ شدن مزایایی از جمله حق جذب، حق بدی آب و هوا، ایاب و ذهاب و دیگر آیتم‌های مزدی برای کارگران پیمانکاری و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که هر چند ناچیز اما بهبودی به میزان دستمزدها میدهد از جمله تصمیمات اتخاذ شده در آن جلسه بود.

 بدنبال این وعده ها بود که کارگران به اعتصاب خود پایان دادند و اعلام کردند که اگر به وعده ها عمل نشود دوباره دست به اعتصاب خواهند زد و اکنون اعتراضات در این معدن دارد از سرگرفته میشود.

کارگران پیمانی در این معدن اکثرا سوابق ۱۵تا ۲۰سال کاری دارند و با قراردادهای موقت سه ماهه مشغول به کارهستند. این کارگران با وجود شرایط بسیار سخت کار در‌ معدن از دریافتی‌هایی از ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان که اکثرا حتی از یک دوم خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده حکومت نیز بسیار پایین تر است برخوردارند.

کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قراردادهای کاری، ایمنی محیط کار و افزایش فوری سطح دستمزدها مطالبات اصلی کارگران معدن سونگون است.  بخش بسیاری از مردم این منطقه از آذربایجان  نان آورانشان در این معدن به کار اشتغال دارند.

 کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری بر شرکت وسیع خانواده های کارگران در این اعتراضات و اعتراض همه بخش های معدن برای پایان دادن به بساط چپاولگری پیمانکاران و تعرضات هر روزه آنان  به زندگی و معیشت کارگران تاکید دارد.   

معدن مس سونگون ورزقان  در استان آذربایجان شرقی و ۱۳۰ کیلومتری تبریز و در محدوده روستای تخریب شده سونگون ورزقان بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و بزرگ ترین معدن مس خاورمیانه است.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

۲ آبان ۱۴۰۰ ، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …