کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران:اعتراضات کارگری در ایران‌ خودرو تبریز، شرکت سمتکو تبریز،بازنشستگان

چند خبر از اعتراضات کارگری در شهرهای آذربایجان، ایران‌خودرو تبریز، شرکت سمتکو تبریز،بازنشستگان و مخابرات منطقه‌ای

اعتراضات کارگران در سطح جامعه گسترده است. این اعتراضات در شهرهای استان آذربایجان نیز گسترش یافته و دامنه اش به مراکز بزرگی چون ماشین سازی تبریز، ایران خودرو درتبریز، شرکت سمتکو تبریز و ذوب آهن اردبیل کشیده شده است. در این اعتراضات چندین هزار کارگر دست به اعتراض زده اند. اخباری از اعتراضات کارگری در چند روز اخیر.

– روز دوشنبه ۱۷ آبانماه کارگران شرکت سمتکو تبریز (شرکت طراحی مهندسی و ساخت ابزار آلات سایپا) در اعتراض به وضعیت نابسامان کارخانه و رو به تعطیلی رفتن تولید و خطر از دست دادن کار خود دست به تجمع زدند. بنا برخبرها این شرکت چند ماهی است مدیرعامل ندارد و روند تولید قطعات با مشکلات جدی روبرو شده است و کارگران نگران وضعیت کاری و معیشتی خود و در پیش بودن اخراج ها و چپاولگری های پشت پرده هستند. کارگران این شرکت خواستار تعیین تکلیف وضعیت شرکت و امنیت شغلی خود هستند.  

– روز یکشنبه ۱۶ آبان بازنشستگان تامین اجتماعی علیه شرایط وخیم معیشتی و درمانی و برای پیگیری مطالبات خود مقابل اداره کل تامین اجتماعی، تجمع کردند. در این روز بازنشستگان معترض با شعارهایی چون نه وعده نه بازی اجرای همسانسازی، فقط کف خیابان بدست میاید حقمون؛ صدای اعتراض خود را بلند کردند. همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر ١٢ میلیونی، درمان رایگان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و دزدی ها و اختلاس ها از جمله خواستهای بازنشستگان تامین اجتماعی است که بارها در سطح سراسری بخاطر آن تجمع برپا کرده اند. گفتنی است که در همین روز بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز نیز با همین مطالبات تجمع داشتند. آخرین تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در نهم آبان ماه برگزار شد که در تبریز نیز این تجمع برگزار گردید.

– روز شنبه ۱۵ آبانماه ۵۰۰ کارگر شیفت صبحگاهی کارخانه ایران‌خودرو تبریز در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و سطح نازل حقوقها  دست به اعتصاب زده و در محوطه کارخانه تجمع کردند. به گفته کارگران در حالیکه در دو سال گذشته شاهد افزایش ۵ برابری قیمت خودرو‌های تولیدی این کارخانه بوده ایم، حقوق و دریافتی های کارگران تغییری نکرده است.  کارگران ایران خودرون خواهان افزایش حقوقها و پرداخت به موقع آن هستند.

– روز سه‌شنبه یازدهم آبانماه حدود صد نفر از کارگران شرکتی مخابرات منطقه‌ای آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سطح نازل حقوقهای خود مقابل دفتر مدیر منطقه استان و ساختمان مرکزی مخابرات تجمع برگزار کردند. اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش سطح دستمزد ها و دائمی شدن قراردادها از جمله مطالبات فوری این کارگران است.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

١٧ آبان ١٤٠٠، ٨ نوامبر ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …