کمیته بین المللی علیه اعدام:در باره دادگاه رسیدگی به قتل زندانی سیاسی علیرضا شیر محمد علی

در باره دادگاه رسیدگی به قتل زندانی سیاسی علیرضا شیر محمد علی

روز شنبه ۲۹ تیر  ۱۳۹۸ (۲۰ ژوئیه ۲۰۱۹) دادگاه رسیدگی به قتل زندان سیاسی علیرضا شیر محمد علی برگزار شد. این جنایت بیستم خرداد ماه گذشته درزندان فشافویه اتفاق افتاد و قاتلین علیرضا  را با ۳۰ ضربه چاقوی دست ساز و یک سرامیک شکسته به قتل رساندند. این دادگاه در شرایطی برگزار شد که پیش از آن از اجیر شدن قاتلین برای انجام قتل علیرضا حرف زده شده بود. با اینکه دادگاه علنی بود اما از حضور خبرنگاران رسانه‌ها در جلسه دادگاه خودداری شده بود. زندانی سیاسی علیرضا شیر محمد علی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ (۲۱ ساله) و  اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده‌ و از بابت اتهامات “توهین به مقدسات”، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. علیرضا قبلاً در یک تولیدی پوشاک کار می‌کرد و بعد هم وارد دانشگاه شد و تا زمانی که دستگیر شد در رشته ماشین‌آلات سنگین، تحصیلات خود را به پیش می برد.

متهمین به قتل، در این دادگاه  “اعتراف” می کنند که انگیزه آنها از این قتل فجیع شرایط بد زندان فشافویه بوده است و آنها با انجام این قتل می خواستند که به زندان رجایی شهر منتقل شوند. اظهارات عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی در حالی است که پیشتر برزان محمدی، زندانی سیاسی و هم بندی پیشین علیرضا شیرمحمدعلی با پرده برداشتن از انگیزه این افراد برای ازتکاب قتل، اعلام کرده بود که تهدید آنها به گوش مسئولان زندان نیز رسیده بود، اما برای جلوگیری از وقوع آن هیچ اقدامی انجام ندادند. مادر علیرضا شیر محمد علی که بهمراه پدر وی در این دادگاه حضور داشت پیش از این گفته بود پسر من را به اتهام جرایم سیاسی دستگیر و به ۸ سال زندان محکوم کرده بودند. علیرضا در زندان اوین نگهداری می‌شد اما بعد از مدتی او را به زندان فشافویه منتقل کردند که او و یکی از هم‌بندی‌هایش دست به اعتصاب غذا زدند تا اینکه مسئولان زندان وعده بازگرداندن آنها به زندان اوین را دادند اما پسرم به دست دو زندانی که هیچ درگیری و اختلافی با آنها نداشت، کشته شد.

بعد از برگزاری این دادگاه، قاضی گفته است که حکم متهمین به قتل علیرضا روشن است که بعد از تشریفات اداری اعلام خواهد شد . پدر و مادر علیرضا شیر محمد علی از قضات خواستار قصاص عاملان قتل شده اند.

کمیته بین المللی علیه اعدام در درجه اول جمهوری اسلامی را مسئول امنیت جان زندانیان و قتل علیرضا شیر محمد علی می داند. علیرضا جرمی مرتکب نشده بود که می بایست راهی زندان و و سپس قربانی یک قتل فجیع و جنایتکارنه شود. علیرضا حق داشت که حرفش را بزند و انتقادش را از اسلام و حکومتیان هر طور که می خواست بیان کند. آزادی بیان حق مسلم شهروندان است و کسی که این آزادی را سلب می کند باید راهی زندان شود و نه علیرضا ها. بنابراین جمهوری اسلامی علیرضا را بیگناه دستگیر و محاکمه و زندانی کرد و شرایط مرگش را فراهم آورد. حتی اگر با توطئه ای به فرمان خودشان به قتل نرسیده باشد. بعلاوه اگر به درخواست علیرضا و هم بندی اش برزان محمدی مبنی به انتقال به زندان اوین گوش داده می شد هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتاد. اگر زندانبانان جمهوری اسلامی تهدیدات قبلی قاتلین مبنی بر انجام قتل را جدی می گرفتند علیرضا الان زنده بود. اگر شرایط زندان فشاویه چنین بد و غیر انسانی نمی بود شاید قاتلین انگیزه ای برای انجام قتل پیدا نمی کردند.

طبعا کسانی که در قتل مستقیم علیرضا شیر محمد علی نقش داشته اند باید مجازات و محاکمه شوند. محاکمه این قاتلین اما نباید ذره ای بر نقش جمهوری اسلامی در این جنایت فجیع پرده بیاندازد. کمیته بین المللی علیه اعدام  در عین حال ضمن مخالفت شدید خود با قوانین جنایتکارنه قصاص صمیمانه از خانواده علیرضا شیر محمد علی درخواست می کند که به دام این قوانین ضد انسانی نیفتند و از قصاص صرفنظر کنند. با کشتن دو نفر دیگر، علیرضا دوباره زنده نخواهد شد. ولی جمهوری اسلامی با این کار سعی می کند خود را تبرئه کند و ازبر عهده گرفتن نقشی که در این قتل جنایتکارانه  داشته است طفره رود. ما یکبار دیگر با خانواده علیرضا شیر محمد علی این جوان پر شور و مبارز که حتی در زندان همه به نیکی از او یاد می کنند، ابراز همدردی می کنیم و آنها را دعوت می کنیم که عاملین اصلی قتل فرزندشان یعنی جمهوری اسلامی را مورد هدف خشم و اعتراض خود قرار دهند.

 کمیته بین المللی علیه اعدام

۳۰ تیر ۱۳۹۸​ـ ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۹

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …