کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان: مرور برخی رویدادها در خوزستان

محکومیت یک فعال سیاسی در اهواز

یکی از فعالین سیاسی بنام کوروش قاسمی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی “به نفع گروههای معاند نظام” به تحمل یک سال حبس و بابت اتهام  “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به تحمل چهار سال حبس محکوم شد. کوروش قاسمی مهندس نفت و اهل اهواز است که به دلیل فعالیت‌های سیاسی قبلا نیز چند مرتبه بازداشت شده است. شهریور ماه سال گذشته، در حالی که ماموران تنها حکم بازرسی منزل و محل کار او را داشته‌اند، او   در منزل خود بازداشت شد. فعالیت سیاسی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط با افراد مخالف حکومت، ارتباط با شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور، انتشار فراخوان برای پیوستن به تظاهرات‌های خیابانی و حضور شخصی در این تجمعات، از جمله دلایل یا اتهامات منجر به بازداشت و در نهایت محکومیت او بوده است. او دوران بازجویی خود را در بازداشتگاه اطلاعات اهواز گذراند و پس از۲۰ روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات اهواز به زندان شیبان منتقل شد. کوروش قاسمی سابقه بازداشت در سال‌های ۸۸ و ۸۹ را هم دارد.

جمهوری اسلامی شمار زیادی از مردم را به همین اتهامات در زندان و زیر فشار و شکنجه قرار داده و احکام سنگین زندان برای آنها صادر کرده است. اما این فشارها کمکی به حکومت برای عقب راندن اعتراضات و جنبش ضد حکومتی نکرده است و نخواهد کرد. مردم حق دارند علیه حکومت چپاول و جنایت و فساد اعتراض کنند و این جنبش تا سرنگونی حکومت ادامه خواهد یافت. تمام دستگیر شدگان را با قدرت مبارزات خود آزاد خواهیم کرد.

ادامه آزار خانواده های جانباختگان آبان ۹۸

یک سیاست نفرت انگیز و انزجار آور حکومت کثیف اسلامی آزار و اذیت خانواده های جانباختگان است. حکومت از کمترین اعتراض این خانواده ها وحشت دارد و تلاش میکند با فشار و آزار آنها را ساکت نماید

بنا به گزارشات آرمان انصاری فر شهروند ساکن بهبهان و برادر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، روز سه‌شنبه ۲۳ آذر، به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای بهبهان احضار شد.  از وی خواسته شده است تا ظرف مدت ۵ روز از زمان صدور این احضاریه در این شعبه حاضر شود. پس از پیگیری های خانواده انصاری فر، منشی رئیس دادگستری بهبهان علت احضار وی را “انتشار محتوای سیاسی در صفحه شخصی” عنوان کرده است. قبل از آن نیز آرمان انصاری فر در تاریخ ۱۴ آذرماه نیز به صورت تلفنی به دادسرای بهبهان احضار شده بود. اما  به دلیل عدم صدور ابلاغیه و همچنین بی اطلاعی از تشکیل پرونده از حضور در دادسرا امتناع کرد. پس از آبان ۹۸، آزار و اذیت خانواده انصاری به صورت بازداشت، احضار پیاپی، پرونده‌سازی و آتش‌زدن خودروی شخصی و خانه فرزانه انصاری‌فر خواهر این جانباخته، و احضار و بازداشت پدر این خانواده بطور مداوم جریان داشته است.

«فرزاد انصاری‎فر»، کارگر کاشی‌کاری بود که در جریان اعتراضات شهر بهبهان از پشت ‌سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

کشتار آبان یک نقطه عطف در جلو آمدن قدرتمند جنبش دادخواهی در ایران بود و امروز خانواده های جانباختگان آبان در جلوی صف این جنبش هستند. حضور شجاعانه این خانواده ها در دادگاه بین المللی نمادین جانباختگان با خواست محاکمه سران حکومت اسلامی بخاطر تمام جنایاتشان یک نقطه عطف در این جنبش و محاکمه سران جنایتکار جمهوری اسلامی در سطح جهانی و انزوای جهانی انست. وسیعا در کنار خانواده های دادخواه باشیم و فشار و تهدید بر روی این خانواده ها و از جمله بر روی خانوادی انصاری فر را  شدیدا محکوم کنیم.

یک کودک دیگر در فاضلاب های اهواز جان باخت

فارِس کودک یک ساله ساکن منطقه کوی گلدشت که یکی از مناطق محروم شهر اهواز است با سقوط در فاضلاب روباز جان خود را از دست داد. پدر این کودک در توضیح ماجرای غرق شدن فرزندش در فاضلاب می‌گوید: بامداد جمعه همراه با خانواده در کنار در منزل نشسته بودیم که با غفلتی کوتاه پسرم از ما جدا شد؛ وقتی متوجه غیبت فارِس شدیم خیلی دنبال او گشتیم اما دیگر کار از کار گذشته بود. وی با بیان اینکه فارِس فقط یک سال و چهار ماه سن داشت، می‌گوید: بر اساس فیلم دوربین‌های مداربسته فارس  ۳۱ دقیقه در کانال فاضلاب مانده بود و پس از آن پیدا شد. این ششمین کودک است که در فاضلاب رها شده در کوچه و معابر و یا در جوی های فاضلاب تخلیه نشده جان خود را از دست می‌دهد و ماجرای آنها رسانه‌ای می‌شود.

مرگ محمد صادق زرگانی در ۱۰ فروردین ۹۵ ، محمد عرفان عبیداوی کودک یک و نیم ساله در ۱۹ اردیبهشت ۹۷ و علی بروایه کودک سه ساله در ۲۲ مرداد ۹۷ ، صدیقه حیدری دختر خردسال در کوی سیاحی ، دانیال ناصری در کوت عبدالله و اینک فارس حیدری در کوی گلدشت اهواز ، نشان از نابسامانی وضعیت فاضلاب و مجاری دفع آب های سطحی و وضع اسفناک زیرساخت های شهری در اهواز است که هر لحظه سلامت و جان کودکان را هدف قرار میدهد. مساله بی آبی و وضع فاجعه بار فاضلاب های شهری از جمله موضوعات اعتراضات مردم خوزستان است..

مرگ و بیماری سهم خوزستانی ها از صنعت

خوزستان یکی از استانهای بسیار غنی و در عین حال فاقد ابتدایی ترین از استانداردهای قابل قبول کار و زیست است. یک بخش از اعتراضات گسترده بخشهای وسیع مردم اعتراض به همین وضعیت ناهنجار است. مردم بدرست حکومت را بانی و عامل مستقیم کل این نابسامانیها و عوارض کشنده آن میدانند. در روزهای پایانی هفته گذشته هوای اهواز و چند شهر استان از جمله شادگان شوشتر و اندیمشک شرایط ناسالمی داشت و به وضعیت خطرناک رسید و گفته می شود هفته آینده هم ممکن است این شرایط تداوم داشته باشد. پیامدهای مختلف آلودگی هوا به خصوص آثار بد بهداشتی آن از جمله ایجاد بیماری‌های آلرژیک و تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی جان و زندگی مردم خوزستان را با خطرات جبران ناپذیری روبرو کرده است. یک کارشناس بهداشت استان می گوید تنها در سال گذشته، مرگ هشت کودک زیر پنج سال به علت عفونت حاد تنفسی، ۷۸ مرگ به علت انسداد مزمن ریوی، ۶۵ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۲ هزار و ۶۳ مرگ به علت بیماری قلبی و ۲۶۸ مرگ به علت سکته مغزی داشتیم که همه این موارد منتسب به آلودگی هوا هستند.

به گفته این کارشناس، در اهواز ۲ هزار و ۳۲۳ بیمار با عارضه قلبی، ۳۳۰ بیمار زیر ۱۶ سال با عارضه تنفسی، ۲ هزار و ۶۲۸ بیمار ۱۶ تا ۶۵ سال با عارضه تنفسی و یک هزار و ۱۴۹ بیمار بالای ۶۵ سال توسط اورژانس به بیمارستان‌ها ارجاع شدند. اینها قطعا تمام آسیبها و تلفات این وضعیت نیست و فقط گوشه ای از آنرا بیان میکند.

 خوزستان با داشتن صنایعی مانند فولاد، نفت و پتروشیمی و نیروگاهها و نزدیک‌ شدن این مراکز آلاینده به مناطق شهری، و بی توجهی به استانداردهای زیستی و ایمنی توسط مسئولین حکومتی، باعث افزایش شمار  بیماران قلبی، ریوی و سرطان به‌ویژه در جنوب استان شده که در این مناطق به دلیل ازدیاد آلودگی‌ها، شیوع بیماری‌های خونی هم رواج یافته است. دولت در قبال جان و زندگی مردم مسئول است و با بکارگیری امکانات زیستی با استانداردهای پیشرفته امروزی میشود و باید جلوی این ابعاد از مرگ و بی تامینی را گرفت.

اعتراضات مردم خوزستان و دیگر بخشهای کشور به بی آبی و آلودگی کشنده هوا و دیگر مشکلات زیستی بارها و بارها در ابعاد وسیع جریان یافته و حکومت چپاولگران اسلامی پاسخی به آن ندارد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۶آذر ۱۴۰۰، ۱۷دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …