کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری: اعتصاب عمومی قدرتمند مردم کردستان پاسخ محکمی به جمهوری اسلامی بود

امروز ٢١ شهریور ١٣٩٧ مردم در شهرها و روستاهای کردستان از جمله در سنندج، مریوان، کرمانشاه، بانه، سقز، اشنویه، بوکان، مهاباد، پاوه، پیرانشهر، دزلی، سروآباد از توابع مریوان، اورامان (هورامان) و بخشهایی از کامیاران، قصر شیرین، منطقه لیلاخ، سرپل زهاب، قروه، ارومیه، سردشت و…  دست به اعتصابی قدرتمند و یکپارچه زدند.

 این اعتصاب عمومی شکوهمند در پاسخ به آدمکشی جمهوری اسلامی بود. جمهوری اسلامی روز ١٧ شهریور سه جوان عزیز مردم، زانیار و لقمان مردی و رامین حسین پناهی را اعدام کرد. همان روز با موشک به مقرات دو شاخه حزب دمکرات کردستان حمله کرد و جان ١٦ نفر را گرفت و تعداد زیادی را مجروح کرد. جمهوری اسلامی که همواره با زبان خون ریختن و سرکوب با مردم حرف زده است، اینبار نیز تقلا کرد با اعدام و جنایت، بخیال خود مردم را مرعوب کند.

 متعاقب این جنایات، احزاب اپوزیسیون مردم کردستان را به اعتصاب عمومی فراخواندند. جریانات چپ و کمونیست با اعلام یک فراخوان مشترک و دعوت مردم به اعتصاب عمومی در کردستان خواسته ها و مطالبات این اعتصاب را به اطلاع مردم رساندند.

 ما میدانستیم که اوضاع عوض شده و مردم ایران به عینه در اعتراضات و راهپیمایی های خود از دی ماه ٩٦ تاکنون هر روز در سراسر کشور، به جمهوری اسلامی نشان میدهند که عزم کرده اند این حکومت را بزیر بکشند و از جنایات و دوره ارعاب به سر رسیده است.

 مردم کردستان از فراخوان اعتصاب عمومی وسیعا استقبال کردند. علیه اعدام عزیزانشان به میدان آمدند. جنبشی وسیع و اجتماعی علیه اعدام را به نمایش گذاشتند. این جنبش تاثیرات دراز مدت تر و تعیین کننده تری در تاریخ سیاسی ایران و کردستان خواهد داشت. کردستان با پدیده شوم اعدام بسیار آشنا است، چه بسیار عزیزانی که بدست این حکومت جلاد به قتل رسیده اند و چه بسیار اعتراضات و ابراز نفرت علیه اعدامها در کردستان و  در ایران جاری بوده است. اما کمپین نجات رامین یک پدیده بسیار پیشرفته تر، وسیع تر و قویتر بود که حکومت را به تنگنای کامل انداخته بود.

 مردم با این اقدام متحدانه و کم نظیر خود بپاخاستند و جنبش علیه اعدام اکنون بسیار جلوتر آمده و ادامه کمپین قوی و نفس گیر نجات رامین حسین پناهی، دست زدن به اعتصاب عمومی است. این پاسخ محکم و کوبنده مردم به اعدام فعالین سیاسی بود. مردم کردستان در ابعادی میلیونی امروز به جمهوری اسلامی اعلام کردند، اگر بکشید و جنایت کنید، فقط آتش خشم ما را شعله ورتر میکنید و روز سرنگونی و پایان دادن به این دستگاه جنایت اسلامی اتان را نزدیکتر میکنید.

 اعتصاب عمومی در کردستان در عین حال درسها و تجارب دیگری برای همه مردم ایران به ارمغان آورد. اینکه میتوان در مورد مسائل مختلف اقدامات مشترک انجام داد. اینکه تحزب و سازمانیافتگی مهم است، اینکه جنبش علیه اعدام در ایران جنبشی است قوی و موثر و میتواند گلوی حکومت اسلامی را بفشارد. در عین حال اتحاد و همبستگی مردم کردستان علیه جمهوری اسلامی و اقدام مشترک احزاب سیاسی چپ و کمونیست در دفاع از مطالبات مردم تجربه موفقی را نشان داد که میتواند سرمشق فعالیت و مبارزه انقلابی برای ساختن آینده ای روشن باشد. این تجربه درسهای زیادی دارد. یک نتیجه فوری این اعتصاب همین امروز، روحیه بالا و احساس قدرت بیش از پیش مردم در مقابل دشمنانشان است. با این اعتصاب عمومی همان مردمی که در روز شنبه با اعدام سه انسان عزیز و با جنایت در کویه، اشک ریختند و خشم عمیقی در گلو داشتند، امروز نفسی به راحتی کشیده و با قامتی افراشته به همدیگر میگویند ما بیشمارانیم و قدرت مردم لایزال است. و احزاب سیاسی چپ و کمونیست با اتکا به این قدرت عظیم اجتماعی میتوانند در امروز و در آینده ایران، بیش از پیش نقش ایفا کنند.

 ما یکبار دیگر به مردم کردستان و فعالین این حرکت انسانی درود میفرستیم و دست همه انسانهای شریفی را میفشاریم که کمک کردند این پاسخ محکم مردم به رژیم اسلامی شکل عملی و اجرایی بخود بگیرد و اعتصاب عمومی با چنین وسعت و قدرتی برگزار بشود.

 زنده باد همبستگی مبارزاتی مردم!

زنده باد اتحاد مردم کردستان!

سرنگون باد جمهوری اسلامی ایران!

 کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

٢١ شهریور ١٣٩٧

 

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …