کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری: اعتراض و مبارزه دستفروشان و بازنشستگان را گسترده تر کنیم

اعتراضات دستفروشان
روز شنبه ١٣ دی ماه و یکشنبه ۱۴ دی ٩٩ تعداد زیادی از دستفروشان سنندج، برای دومین روز متوالی در خیابان فردوسی و میدان آزادی این شهر تجمع کردند. دستفروشان به جلوگیری از ادامه فعالیت شغلی خود در خیابان فردوسی سنندج اعتراض دارند. طبق مصوبه استانداری کردستان مقرر شده که دستفروشان فقط بصورت شب بازار در پیاده رو فردوسی فعالیت کنند و در طول روز اجازه فعالیت در این پیاده رو را ندارند. و به آنها اعلام شده از روز ١٤ دی ماه دستفروشان غیر از ساعت های اعلام شده اجازه پهن کردن بساط را در این پیاده رو ندارند.

اعتراضات دستفروشان سنندج باید مورد بیشترین حمایت قرار گیرد
پیاده روها پاتوق دستفروشان هستند. این محل مایملک کسی نیست. دستفروشی شغل اجباری است. فروش نیروی کار نا امنی است که کارگران بیکار، جوانان تحصیلکرده که از فرصت های شغلی محرومند به آن مشغولند. تجمع اعتراضی و انقلابی دست فروشان علیه شهرداری سنندج و نهادهای وابسته باید مورد حمایت مردم، کارگران، معلمان و دانشجویان قرار گیرد. دولت و ارگانهای حاکم مسئول تامین زندگی هزاران کارگر بیکار و محروم از شغل هستند. روی آوری به کولبری و دست فروشی سرنوشت محتوم کارکنان جامعه نیست. ایجاد شغل مناسب برای جوانان تحصیلکرده، کارگران اخراج شده، مطالبه کارگران بیکار از دولت است.
در نظام حکومت اسلامی فرصت های ایجاد اشتغال به حد صفر و پایینی رسیده و بخش اعظم و میلیونی کارگران بیکار و جوانان تحصیلکرده از حقوق و بیمه بیکاری محرومند. زندگی آنها با کارهای سخت و چند شیفته و با استثمار وحشیانه سرمایه داران تامین میشود. این نظام ظالمانه و غیر انسانی است. جمهوری اسلامی و دولت هایش همراه سرمایه داران مسبب این شرایط هستند. استانداری و شهرداری سنندج شریک اعمال خشونت بار و غیر انسانی علیه دست فرشان در سنندج است. جواب انقلابی مردم آزادیخواه سنندج، کارگران و دست فروشان اعتراض و تجمع اعتراضی است.

اعتراضات بازنشستگان
روز یکشنبه ۱۴ دی ۹۹، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی دستکم در شانزده شهر از جمله اراک، شیراز، خرم آباد، تبریز، کرمانشاه، اهواز، قزوین، کرج، مشهد، تهران، اصفهان، بجنورد، یزد، شیراز، شوش و سنندج … در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان معترض برخی از مطالبات خود را اجرای قانون همسان سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، درمان رایگان عنوان کردند.
شرکت ده ها نفر از بازنشستگان سنندج در این تجمع خبر خوشحال کننده ای است. بازنشستگان در سطح سراسری بشکل مداوم و پیگیرانه دست به برگزاری تجمع اعتراضی زده اند. در کردستان هزاران نفر از بازنشستگان اداری، کارگران و معلمان در لوکالهای بازنشستگان امکان دیدار و تصمیم گیری جمعی را دارند. تعداد زیادی از آنها دارای تجارب ارزنده مبارزاتی و سازماندهی در عرصه های مختلف اجتماعی را دارند. بازنشستگان کردستان در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، دیواندره، کامیاران، بانه و مهاباد، بوکان، سردشت، پیرانشهر و نقده را فرا میخوانیم در اعتراضات سراسری بازنشستگان شرکت فعال داشته باشند. پیوستن هزاران نفر از بازنشستگان کردستان به اعتراضات و تجمعات اعتراضی مبارزه آنها برای رسیدن به خواست هایشان را تقویت و نیرومند خواهد کرد. حضور فعال بازنشستکان سنندج تجربه ای ارزنده است که باید به اعتراض سراسری بازنشستگان در شهرهای مختلف کردستان تبدیل شود.
در حرکت اعتراضی روز یکشنبه، بازنشستگان با شعارهایی چون “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه”، “حقوق طبق تورم”، “درمان رایگان حق مسلم ماست” فریاد اعتراضشان را بلند کردند. اعتراض بازنشستگان علیه فقر، گرانی، اختلاس ها و دزدی ها حرکتی برای دفاع از زندگی انسانی است. این تجمعات در حالی برگزار میشود که بیماری مهلک کرونا شیوع بسیاری دارد و بازنشستگان آسیب پذیرترین بخش اجتماعی در برابر بیماری هستند اما زیر فشار فقر و گرسنگی ناچارند جمع شوند و به دفاع از معیشت و زندگی خود بپردازند. بازنشستگان صدای اعتراض همه مردم هستند و از خواستها و مبارزاتشان باید وسیعا حمایت کرد..

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
١٤ دی ماه ١٣٩٩
٢ ژانویه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

پانزدهمین هفته متوالی اعتصاب غذا زندانیان در سه‌شنبه‌های نه‌ به اعدام

از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های سراسر کشور اعدام …