مردم سه استان کردستان عراق با شعار سرنگون، سرنگون، خواهان سرنگونی حکومت اقلیم کردستان شدند

 روز ٢٥ مارس ٢٠١٨ شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق همراه با مردم و کارمندان دولتی در استانهای سلیمانیه و دهوک با راه پیمایی کوبنده و شعار سرنگون باد حکومت اقلیم کردستان روزی پر شور و امید را آغاز کردند. هزاران نفر از کارگران، معلمان و کارکنان و جوانان شهرهای کردستان عراق علیه فقر و بیکاری، علیه پرداخت نکردن حقوق هایشان راه پیمایی کردند. اعتصاب کارگران برق سلیمانیه باعث شد برق کارخانه های دولتی قطع بشود. تمام کارمندان و پزشکان سلیمانیه دست به اعتصاب زدند. در نتیجه این اعتصاب بخشهای غیر اوژانسی بیمارستانها تعطیل شدند. معاون کمیسیون بهداشت اعلام کرد مسئولیت تعطیلی بیمارستانها به عهده دولت است. بخشی از اعتصابیون در مقابل دادگاه سلیمانی تحصن کردند و شب را در خیابان ماندند.

اعتراضات مردم اربیل و دیگر شهرهای این استان ادامه اعتراضات مردم سلیمانیه، دهوک و حلبچه و پنجوین و … است که در یکسال گذشته ادامه داشته است.

از سال ٢٠١٤ تا کنون دولت اسلامی ــ استبدادی مرکزی عراق بودجه های اقتصادی اقلیم کردستان را قطع کرده است. در یکسال گذشته و بویژه با سرکوب رفراندوم در کردستان عراق و حمله مشترک دولت مرکزی و سپاه قدس جمهوری اسلامی به کرکوک، مذاکره حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای پرداخت حقوق های پرداخت نشده ادامه داشته است. و از طرف دیگر احزاب حاکم در اقلیم کردستان با وجود در اختیار داشتن درآمدهای کلان از طریق فروش نفت و گمرکات و مالیات و…. حاضر نشده اند حقوق ها را پرداخت کنند. با این وجود اخیرا پارلمان کردستان قانونی را تصویب کرده است که فقر و فلاکت حقوق بگیران را قانونی کرده و رسمیت داده است. تظاهرکنندگان خواهان لغو قانون اخیردررابطه با تعیین حقوقها شده اند. اعلام کردند مصوبات مندرج در این قانون تحمیل فقر مطلق به حقوق بگیران است و آنرا برسمیت نمیشناسند. تظاهرکنندگان اعلام کردند نماینده گانی که به این قانون رای دادند نماینده مردم کردستان نیستند و باید از پارلمان اخراج شوند.

مردم معترض اعلام کردند اعتراض شان علیه حاکمان دزد کردستان عراق و بغداد هر دو است. یک زن معترض از میان تظاهرکنندگان اعلام کرد احزاب حاکم در اقلیم همانند حاکمان بغداد مجموعه ای دزد و فاسد هستند، بودجه و درآمدهای ما را دزیدند و از پولهای ما تجارت میکنند، اینها خودگمارده هستند. معلوم نیست کی اینها را به قدرت رسانده است. ما باید این دزدها را از سر راه خود برداریم، اینها را باید سرنگون کنیم.

در کردستان عراق وضعیت ویژه ای حاکم است. دولت اسلامی ــ استبدادی مرکزی به رهبری حیدر عبادی و احزاب ناسیونالیست و اسلامی  حاکم در اقلیم هر دو در دشمنی و بگروگان گرفتن معیشت و حقوق چند میلیون نفر از مردم کردستان عراق مشترکا عمل میکنند. اعتراضات چند سال گذشته و اعتراضات سراسری چند روز گذشته در کردستان عراق برای رهایی و خلاصی از این وضعیت و علیه هردو قدرت حاکم در اربیل و بغداد اکنون با قدرت و شدت بیشتری به میدان آمده است و مطالبات خود را طلب میکند.

کمیته کردستان حزب ضمن حمایت از اعتراض و مطالبات مردم کردستان عراق تاکید میکند که پیشرفت و عملی شدن خواست های مردم کردستان عراق در گرو برقراری حاکمیت توده ای و شورایی مردم است. نمایندگان منتخب مردم باید در راس این اعتراضات خواست و مطالبات بر حق و عادلانه مردم کردستان عراق را نمایندگی کنند.

مردم کردستان عراق میتوانند و شایسته این هستند که خود قدرت اداره جامعه را بدست گیرند. انتخاب نمایندگان مردم از طریق شوراها ضامن اعمال حاکمیت مستقیم شهروندان و مقابله با سیاستهای هر دو حکومت اقلیم و بغداد است.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ مارس ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …