کنفرانس به مناسبت روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

انترناسیونال 821

بیست ژوئن برابر با سی‌ام خرداد، یادآور کشتار هزاران انسان آزادیخواه و برابری طلب در دهه شصت و نیز خیزش اعتراضی سال ۸۸ و کشته شدن ندا آقاسلطان است.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان هر ساله اقدامات و فعالیت‌هایی را دربزرگداشت این روز، جهت رساندن صدای زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان ومطرح کردن مسایل و مشکلاتشان در سطح وسیعتر با برگزاری کنفرانس‌ها و فراخوان به اعتراضات خیابانی در سراسر جهان انجام می‌دهد.

 

امسال کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در تماس با سازمانهای سیاسی فعال در خاورمیانه و شمال افریقادر سطح بین‌‌المللی در دفاع از آزادی زندانیان سیاسی، ازادی بیان و علیه جمهوری اسلامی کنفرانسی را در کشور هلند برگزار کرد.

سرکوب، دستگیری و شکنجه فعالین حقوق انسانی به یک تصویر هر روزه درایران، خاورمیانه و شمال آفریقا است. هزاران نفر در این کشورها تنها به جرم ابراز عقیده، کمک به قربانیان جنگ و آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای یک دنیای بهتر تحت پیگرد و شکنجه قرار می‌گیرند.

 

سازمانهای شرکت کننده:

– سازمان حقوق بشری الحق از فلسطین

– سازمان Rif Alert ازمراکش

– سازمان فعالین کردستان ترکیه که درعرصه زندانیان سیاسی

– محمود صالحی و جوانمیر مرادی چهره‌های شناخته شده و ازفعالین سرشناس کارگری از طریق اسکایپ

رسول بداقی از فعالین سرشناس مبارزات معلمان در ایران،مادر سهیل عربی زندانی سیاسی، ‌راحله راحمی‌پور، خواهر دو زندانی سیاسی از طریق اسکایپ.

شیوا محبوبی سخنگوی کمیته مبارزه برای‌ آزادی زندانیان سیاسی.

 

سازمان حقوق بشری غیر دولتی  بنام (الحق) از سال ۱۹۷۹ درزمینهحقوق شهروندی و انسانی ساکن فلسطین وعلیه اشغال غیرقانونیفلسطین فعالیت می‌کند. سخنران این سازمان Nils Mollema مشاور حقوقی این سازمان در هلند، از پنج هزار زندانی سیاسی محکوم شده و پانصد زندانی سیاسی که اطلاعی از انها در دست نیستصحبت کرد. وی همچنین به عدم توجه اتحادیه اروپا و آمریکا به زندانیان سیاسی و اشغال خاک فلسطین انتقاد کرد.

ازسازمانRif Alert ازمراکش که پس از اعتراضات و انقلابات بهارعربی تشکیل شده است و درعرصه عدالت اجتماعی و آزادیهای سیاسی اجتماعی و مطبوعات در مراکش فعال هستند.سخنران این سازمان Habib el kaddouriبه چگونگی شکل گیری اعتراضات و انقلاب اجتماعی در شمال مراکش با خواست رفاه اجتماعی و آزادیهای اجتماعی- سیاسی و دستگیری وسیع رهبران و فعالین و حکمهای طولانی زندان اشاره کرد.

شرکت کننده دیگر این کنفرانسسازمان فعالین کردستان ترکیهکه درعرصه زندانیان سیاسی و زنان فعال هستند، بود. سخنران این سازمان Saadet Becerikli به سرکوب، دستگیری و اخراج فعالین اجتماعی ـ سیاسی در ترکیه و شکنجه های قرون وسطایی زندانیان سیاسی و فشار مضاعف بر زنان زندانی اشاره کرد.

همچنین Rif Project سازمان دیگری از شمال مراکش است که ازاین کنفرانس حمایت کرد. هدف از سازمان دادن کنفرانسی با ترکیب فوق در ادامه اقدامات  قبلی کمیته برای دست یافتن به همبستگی بینالمللی در حمایت از زندانیان سیاسی و مبارزات مردم درایران بود.

کمیته تلاش کرد با برگزاری این کنفرانس صدای زندانیان سیاسی و خانواده هایشان در سطح وسیعتری باشد.موضوع و تیمای این کنفرانس از طرف کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ” یک صدا علیه شکنجه، سرکوب و زندان ” انتخاب شد که مورد توجه نمایندگان و سخنران از کشورهای دیگر قرار گرفت. در این کنفرانس تلاش شد به شکنجه، سرکوب و زندان فعالین و زندانیان سیاسی و خانواده هایشان در ایران، فلسطین، ترکیه و مراکش پرداخته شود.

کنفرانس حاوی پیامهایی از طرف خانواده زندانیان سیاسی، خانواده جان باختگان، فعالین کارگری و معلمان بود. این بخش از کنفرانس یکی از بخشهای قابل توجه و نقاط  قوت این کنفرانس بود که مورد توجه شرکت کنندگان و سخنرانان قرار گرفت. در این قسمت مادر سهیل عربی، راحله راحمی پور، جوانمیر مرادی و رسول بداقی با طرح نکات مهم و کلیدی تلاش کردند شرایط اسفناک و بسیارخطرناک زندانیان سیاسی  و مبارزات مردمی را افشا و برجسته کنند. پیاممادر سهیل عربی در حالیکه از مردم خواست صدای زندانیان سیاسی باشند، شرح حالی از شرایط وخیم و نگران کننده سهیل عربی، کارشکنی در امر رسیدگی پزشکی وی و زندانیان بیمار، شرایط غیر انسانی زندانیان و فشارهای روحی و مالی تحمیلی به خانواده زندانیان سیاسی بود. راحله راحمی پور از دستگیری برادرش وهمسر وی در حالیکه باردار بود صحبت کرد. از تولد و ناپدید شدن فرزند و اعدام برادرش و از خاوران محل خاکسپاری هزاران جان باخته دهه شصت و تداوم جنبش دادخواهی صحبت کرد. محمود صالحی با حضور از طریق اسکایپ ضمن تشکر از برگزاری و حضور در این کنفرانس بمناسبت جان باختن هزازان نفر از مبارزان راه آزادی و حمایت از زندانیان سیاسی  از جایگاه زندانیان سیاسی در جامعه بعنوان قشری که مدافع اکثریت جامعه هستند و جان باختن هزاران آزادیخواه درراه آزادی در زندانهای جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر اشاره کرد و بر حمایت از زندانیان سیاسی و خانواده هایشان تاکید ویژه گذاشت.

جوانمیر مرادی فعال کارگری ضمن گرامی‌داشت بیستمژوئن مصادف با سی خرداد با شرح حالی از دستگیریهای متعددش از شکنجه‌های روحی و جسمی خود به نبود آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی پرداخت. وی همچنین از دستگیری و سرکوب فعالین کارگری و مردم معترض به فقر و فلاکت، حجاب اجباری توسط رژیم حاکم، به بازداشت، شکنجه و اعدام هزاران فعالین مدافع حقوق انسانی از چهل سال پیش تا کنون پرداخت. در ادامه با خواست سراسری آزادی فوری زندانیان سیاسی و پایان دادن به هر نوع سرکوب در رابطه با هر گونه اعتراض سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی به صحبتهایش پایان داد.

رسول بداقی معلم زندانی سابق در سروده ای بسیار زیبا از رنج نامه اش در زندان گفت، از دردها و رنجهایی که یک زندانی در زندان  در اثر فشارهای روحی و جسمی و شکنجه تجربه میکند، از درد و رنج فعالین معلم و خانواده هایشان ازاخراج معلمان مبارز و جایگاه معلمان و مبارزاتشان در جامعه گفت.

شیوا محبوبی سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی سخنران دیگر این کنفرانس بود که درچند بخش به شرایط زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان اشاره کرد. در بخش اول به فشارها، تهدیدها و اخراج فعالین اجتماعی مانند فعالین حقوق کودکان و مدافعان ازادی بیان و خانواده هایشان قبل از دستگیری اشاره کرد. سپس در رابطه با نقل قولهایی ازجان بدربردگان زندان کهریزک و مشاهدات چند تن از آ نان صحبت کرد. وی سپس به فرمهای کشته شدن و شکنجه زندانیان سیاسی به‌غیر از فرمهای تعریف شده،  فشارهای روانی و جسمی زندانیان از جمله محرومیت از دارو درمان و حذف فیزیکی زندانیان اشاره کرد. از مشاهدات یک زندانی که شاهد  از بین رفتن یک زندانی در اثر ایدز و کشته شدن زندانیان در اثر شکنجه مانند کاووس سید امامی صحبت کرد.وی همچنین از قرار دادن زندانی سیاسی در زندانهای زندانیان با جرایم غیر سیاسی و نزاع ساختگی از طرف خود رژیم برای از بین بردن و حذف فیزیکی زندانی سیاسی مثل علیرضا شیر محمد علی و خطراتی که همین حالا سهیل عربی را تهدید میکند، گفت . در ادامه وی به وضعیت دو زندانی مانند ناهید شقاقی که اخیرا دستگیر شده است و در وضعیت حطرناکی بسر میبرد، همچنین به شرایط اسفناک و غیرانسانی محمد نظری که بطور واقعی از همه چیزمحروم است اشاره کرد. در نهایت توجه حضار رو به شکنجه و زندان و وضعیت زندانیان مبارزان و آزادیخواهانی  که به هیچوجه دست از مبارزه بر نمیدارن جلب کرد.

دربخش سوال و جواب به نکات و فعالیتهای مشترکی که در آینده جهت آزادی زندانیان سیاسی ودفاع از آزادی بیان باید سازمان داد، اشاره شد.در پایان این کنفرانس اعلام شد که مانیفستی علیه سرکوب، شکنجه و زندان نوشته شده که توسط اکثریت سازمانهای شرکت کننده امضا شده و درآینده نزدیک در دسترس اتحادیه ها، سازمانهای سیاسی و بشردوستف افراد و شخصیتهای سیاسی_ اجتماعی جهت امضا و حمایت قرار میگیرد.

 

پریسا پوینده

مسئول کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی