کنگره ١١ حزب کمونیست کارگری و فعالیت حزب در کردستان

مصاحبه با نسان نودینیان

ایسکرا: کنگره یازدهم حزب کمونیست کارگری ایران در روزهای ٢٠ و ٢١ مهر ١٣٩٨ (١٢ و ١٣ اکتبر ٢٠١٩)برگزار شد.  کمیته کردستان یکی از کمیته های اصلی حزب است. شما در گزارش این کمیته به کنگره کدام مولفه ها را پوشش دادید؟

نسان نودینیان: کنگره ١١ حزب ما در شرایط سیاسی معینی برگزار شد. در فاصله دو کنگره حزب «کنگره دهم که در در روزهای ٢١ و ٢٢ اسفند ١٣٩٥ (١١ و ١٢مارس ٢٠١٧)» اوضاع سیاسی متحول شد، جنبش کارگری و اعتراضات توده ای بسیار وسیعی در سطح سراسری و در کردستان علیه فساد، بیکاری، گرانی و علیه جمهوری اسلامی برگزار شده. دی ماه ١٣٩٦ یک نقطه عطف مهم در تعین بخشی اعتراضات و خواستهای مردم در سطح میلیونی بود. بقول اصغر کریمی در گزارش به کنگره؛ «در دی ٩٦ که شاید بتوان آنرا مهمترین اتفاق سیاسی ایران در چند دهه گذشته به حساب آورد، جنبش سرنگونی در سراسر کشور عروج کرد، ضربه ای کاری به اصلاح طلبی وارد کرد و به شیوه ای انقلابی به ارگانهای سرکوب و مذهبی حکومت هجوم برد. خیزش دیماه هر چند با دستگیری هزاران نفره و سرکوب وحشیانه مواجه شد اما آتش اعتراضات کارگری و توده ای که زمینه آن خیزش بود خاموش نشد.» ما بازتاب تاثیرات آتش اعتراضات کارگری و توده ای دی ماه ٩٦  در کردستان را عملا در اعتصابات عمومی، اعتصابات معلمان، مبارزات و راه پیمایی مردم علیه  بیکاری، کولبری و جاده های ناامن و در حمایت از طرفداران زیست محیطی را شاهد بوده ایم. ما در گزارش به کنگره به چند مورد از اعتراضات مهم اشاره کردیم از جمله؛  اعتصابات معلمان : معلمان در کردستان هماهنگ با اعتصابات سراسری معلمان و فرهنگیان  فعالانه حضور داشته اند. این هماهنگی و برداشتن فاز اختلاف اعتراض سراسری گامی مهم سیاسی است که توسط معلمان در کردستان انجام شده است. به هر درجه این همسرنوشتی تقویت و به پراتیک اعتراض معلمان در کردستان در هماهنگی با اعتصابات و تجمعهای اعتراض معلمان تبدیل شده سیاست کمونیستها و همسرنوشتی طبقاتی و سیاسی مردم کردستان در سطح سراسری را تقویت کرده است.استقبال قدرتمند معلمان در دو دوره  اعتصاب سراسری، یک پیرزوی قابل توجه چپ و کمونیستها است. اعتصابات بهمن و بویژه  اسفند ماه ٩٧ و ١٢ اردیبهشت ٩٨

در کردستان با قدرتمندی تمام برگزار شد.  ما در کنگره از اهمیت  عروج جنبش نوین زنان صحبت کردیم. من بر این باورم یک شاخص مهم پیروزی چپ و کمونیسم در کردستان حضور فعال جنبش نوین زنان با پرچم و خواست برابری طلبانه این جنبش است. ما در کردستان به حضور صدها نفر از زنان که سخنگوی اعتراضات توده ای و مبارزات حق طلبانه جامعه هستند تاکید داریم. ما باید صف علنی صدها نفر از لیدرهای زن در کردستان را شاهد باشیم که در سرنوشت سیاسی و اداره شورایی جامعه در صف اول قرار دارند. 

مسئله مهم دیگر برای کمیته کردستان بحث بر سر قتلهای ناموسی بود که در شهرهای کردستان همچنان یکی از معضلهای اصلی است.  رفقای ما در این عرصه بشدت مشغول فعالیت هستند و در این رابطه تجمعات بر مزار قربانیان قتلهای ناموسی برگزار شده است. فعالین زن، کارگران پیشرو و مردم سکوت نکرده اند و هر جا توانسته اند علیه قتلهای ناموسی دست به اعتراض و افشاگری زده اند.  

ما در گزارش به کنگره ١١ در مورد اهمیت روز جهانی کارگر نوشتیم؛ روز کارگر مراسم دیرینه با سنت و سخنگویانی که در ٤ دهه گذشته برگزار میشود برای مردم در کردستان آشنا است. مردم کردستان با عروچ چپ و کمونیستها در ٤ دهه گذشته شاهد برگزاری روز جهانی کارگر هستند. مردم در کردستان با تعداد زیادی از سخنگو و رهبران عملی ــ اجتماعی کارگران آشنا شده اند که مورد اعتماد و باور آنها هستند.  کمیته کردستان فعالیت عرصه ای  روزانه وسیعی دارد. به این دلیل نشریه ایسکرا بطور هفتگی و تلویزیون ایسکرا هر روز بزبان کردی مهمترین مسائل سیاسی و اعتراضی جامعه را پوشش میدهند. در کردستان مساله کولبران، کارگران شهرداری، جاده های نا امن، محیط زیست بشکل زنده ای در جریان است، ما تلاشهای آگاهانه ای برای دخالت در این عرصه ها را انجام داده ایم. ما با شناخت از موقعیت ابژکتیو کمیته کردستان و موقعیت و جایگاه حزب کمونیست کارگری ایران به گنگره ١١ وارد شدیم. قطعا سخنرانی ها، قطعنامه ها و مصوبات در کنگره راهگشا هستند. ما بر متن قطعنامه و قرارهای مصوب کنگره و سحنرانیهای رفیق حمید تقوایی در افتتاحیه فعالیت و جهت های اصلی کمیته کردستان را در اسناد اولویتی و نقشه عمل کمیته کردستان را تدوین میکنیم. امیدوارم بتوانیم جهت های سیاسی ــ عملی آنها را هم در نشریه ایسکرا و تلویزیون ایسکرا منتشر کنیم. 

ایسکرا:  در ارتباط با تحولات منطقه ای و موقعیت احزاب سیاسی و ناسیونالیست قرار یا قطعنامه ای به کنگره ١١ ارائه دادید؟

نسان نودینیان؛ من قراری در همین رابطه با عنوان  «قرار در باره محورهای فعالیت کمیته کردستان در ارتباط با تحولات منطقه ای» به کنگره تقدیم کردم. در کنگره قرار و قطعنامه هایی که مجال رسیدگی پیدا نکردند به کمیته مرکزی منتخب کنگره ١١ و دفتر سیاسی ارجاع شده است. امیدوارم با تصویب این قرار در کمیته مرکزی یا دفتر سیاسی  در باره جوانب عملی ــ سیاسی این قرار بیشتر صحبت کنیم. همین جا این را اضافه کنم، اصغر کریمی در گزارش به کنگره در باره موقعیت احزاب ناسیونالیسم  گفت؛« ناسیونالیسم کرد در این دوره هرچه بیشتر به راست چرخیده و کرنش بیشتری به جمهوری اسلامی نشان داده است. بیشتر به استراتژی منطقه ای روی آورده و مقابله با دولت مرکزی در سیاست های احزاب آن حاشیه ای تر شده است. آخرین اقدام جریانات ناسیونالیست کرد بند و بست پنهانی با جمهوری اسلامی بود که به بی آبرویی هرچه بیشتر آنها منجر شد. این اساسا ناشی از بی ربط شدن بیشتر به جامعه ای است که معترض تر و رادیکال تر شده، از نظر فرهنگی مدرن تر شده، توقعاتش از زندگی بالاتر رفته و از سنت ها و اخلاقیات و سیاست های این جریانات بیشتر فاصله گرفته است. جنبش ناسیونالیستی کرد الهامش را از حکومت فاسد و ضد مردمی کردستان عراق میگیرد و حتی قادر به پاسخگوئی به مساله کرد هم نیست. در مقابل، ما اولا بر همبستگی و همسرنوشتی میان مردم کردستان با مردم در سایر نقاط کشور تاکید کرده ایم و ثانیا علیه ستمگری ملی و حل مساله کرد تاکید میکنیم که باید به آراء‌ مردم کردستان رجوع شود.»    

ایسکرا: آیا کنگره ١١ و مصوبات این کنگره  در فعالیت و شیوه برخورد شما به فعالیتهای آتی و نقشه عمل شما تاثیر دارد؟

نسان نودینیان؛ قطعا جواب من مثبت و خیلی خوشبینانه است. همچنانکه در مقدمه سوال اول گفتم، کنگره ١١ در شرایط سیاسی متفاوتی به نسبت هر دوره ای برگزار شد. شعار سرنگونی بخواست اصلی مردم تبدیل شده.  قطعنامه در مورد اوضاع سیاسی ایران و چشم انداز انقلاب یکی از مهمترین مصوبات کنگره ١١ است که توسط رفیق حمید تقوایی ارائه شد. این قطعنامه بخشهای زیادی از نقشه عمل ما در دور آتی باید باشد. این قطعنامه وظایف ما(کمیته کردستان و حزب را بروشنی تعریف کرده است که در بخش پایانی قطعنامه به این شکل فرموله شده است؛ «این شرایط وظایف تاریخی خطیری را در برابر حزب قرار میدهد. حزب کمونیست کارگری  بعنوان یک نیروی سیاسی ضد جمهوری اسلامی، ضد استثمار و ضد بردگی مزدی، ضد مذهب و ضد آپارتاید و تبعیض جنسیتی، حزب ضد خرافات و تابوهای قومی و ناسیونالیستی و مذهبی و نژادی، و بعنوان حزب مبارزه پیگیرعلیه همه تبعیضات و ستمها و بیحقوقیها، اکثریت عظیم جامعه برای رسیدن به خواستها و آمال انسانی شان را نمایندگی میکند. حزب خود در ایجاد فضای چپ و شرایط انقلابی حاضرنقش فعالی داشته است و از موقعیت و جایگاهی برخوردار است که میتواند بر متن این شرایط  جامعه را به آزادی وبرابری و رفاه رهنمون شود. به حزب کمونیست کارگری بپیوندید.»

ایسکرا آیا نکات قابل توجهی درارتباط با کنگره ١١ برای گفتن دارید؟

نسان نودینیان؛  کنگره یازدهم حزب ما، تریبون دفاع از مبارزات مردم در عراق بود. ما از “بغداد حره حره،‌ إیران، بره بره” عصیان تهیدستان عراق علیه حکام اسلامی ایران و عراق! حمایت کردیم. ما در کنگره یازدهم به کارگران، زنان، دانشجویان، زندانیان سیاسی پیام دادیم، همبستگی و حمایت کنگره از آنها را متحدانه اعلام کردیم. ما در کنگره یازدهم حمله وحشیانه دولت ترکیه به کردستان سوریه را محکوم کردیم. و اعلام کردیم؛« تهاجم نظامی دولت ترکیه و پایان دادن آنرا وظیفه مردم متمدن دنیا و سازمان های مترقی و انساندوست و احزاب چپ و کمونیست میدانیم.»   

ایسکرا   ١٢ ١٠

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …