عراق در هفته ای که گذشت

روز شمار تحولات و اعتراضات مردم در شهرهای عراق طی شش روز گذشته تحت عنوان:

 “عراق در هفته ای که گذشت” در این شماره نشریه ایسکرا ۱۰۱۲ منتشر شده است.

تظاهرات میلیونی جمعه ۲۵ اکتبر در بغداد و ۱۱ استان عراق

روز جمعه بیست و پنجم اکتبر تظاهرات وسیع و گسترده ای در بغداد و یازده استان دیگر عراق فراخوان داده شد. از از ساعات آخر روز پنجشنبه خیابانها، محلات و دیگر مکانهای عبور و مرور مردم در کنترل نیروهای سرکوب حکومت عراق قرار گرفت. علیرغم آماده باش این نیروها مردم و جوانان میدان تحریر بغداد را بدست گرفته و در تدارک و سازماندهی برای تجمع روز جمعه برآمدند.

جریانات اسلامی در حکومت تلاش کردند از فرصت استفاده کرده و سوار حرکت مردم شوند اما جوانان حاضر در میدان تحریر در پاسخ به خبرنگاران حاضر در محل مبنی بر اینکه فراخوان دهنده تجمع روز جمعه چه نیرویی است ، پاسخ دادند حرکت اعتراضی ما متعلق به هیچکدام از نیروها و احزاب پارلمانی نیست.

این در حالی بود که در یک نقطه جغرافیایی دیگر حرکت میلیونی مردم لبنان علیه ساختار و احزاب حاکم همسو و هم جهت با خواست و مطالبات انسانی مردم در عراق همچنان در جریان است.

خواستها مشترک است. تحقق یک زندگی انسانی، مدرن، آزاد و برابر.

فضای اعتراضی و انقلابی در لبنان و عراق امکانی فراهم کرده است که مردم بستوه آمده در ایران که هر روز در خیابانها علیه حاکمان اسلامی برای دست یابی به حقوق انسانی خود می جنگند، خیزش خود را پر تحرک تر به میدان بیاورند. پیروزی مردم در عراق، در لبنان و در ایران برای بزیر کشیدن حاکمان مرتجع، فاسد و چپاولگر میتواند اوضاع منطقه خاورمیانه را دگرگون کند.

تحولات زیرو رو کننده در عراق، ایران و لبنان برای تحقق یک زندگی انسانی

اواخر پنج شنبه شب ۲۴ اکتبر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در تلویزیون این کشور ظاهر شد و برای بار دوم شروع به دادن وعده هایی کرد که اوایل اکتبر در پی اعتراضات مردم آنرا اعلام کرده بود. مهمترین موارد این وعده ها که طی یک ماه گذشته حتی یک مورد آن اجرایی نشده است عبارت بودند از:

تعیین هیئتی در بالاترین سطح مقامات حکومتی برای جلوگیری از فساد. معنی واقعی این وعده یعنی تعیین مفسدان درجه اول حکومت برای به اصطلاح ریشه کن کردن فساد و مردم خشمگین و معترض عراق دست مافیای چپاول و دزدی حاکمان سود و سرمایه را خوانده اند و اعتراضاتشان را از روز جمعه بیست و پنجم اکتبر از سر میگیرند.

یکی دیگر از وعده های دولت و نخست وزیر عراق، دخالت مستقیم انجمن وزیران برای سروسامان دادن به خدمات اجتماعی مردم عنوان شد. این وعده پوچ هم همانند اولی تلاشی برای آرام کردن اعتراضات مردم است. موارد دیگری از پروژه دولت نظیر، تغییر در قوانین و اصلاح آن، کاهش نمایندگان پارلمان و رساندن حقوق نمایندگان به نصف حقوق تاکنونی، تعیین دادگاهی برای رسیدگی به جرائم و غیره است. موارد دیگری از این به اصطلاح دنبال نخود سیاه فرستادن مردم معترض در پروژه دستوری حکومت عراق است که همگی نشان میدهد این حکومت و این ساختار فاسد باید برود.

مردم عراق همانند مردم ایران، لبنان و کل مردم ستمدیده در کشورهای اسلام زده در خاورمیانه، خواهان برچیدن بساط احزاب و جریانات قومی، اسلامی در حکومت هستند.

نیروهای امنیتی و سرکوب حکومت عراق در خیابانهای اصلی این شهر مستقر شدند.

در جریان اعتراضات مردم در ماه اکتبر در عراق، حدود ۱۵۰ نفر توسط نظامیان حکومت کشته شدند، بیش از ۶۰۰۰ نفر زخمی و تعداد زیادی بازداشت شدند.

از سوی دیگر حسن نصرالله سرکرده باند حزب الله و همپیمان جمهوری اسلامی گفته است که: “مردم لبنان حق دارند که در مقابل فساد بایستند اما باید هوشیار باشند که پشت حرکت آنان دستان دولت آمریکا و دولت سعودی قرار دارد.

حکام اسلامی و مرتجع منطقه در عراق، ایران و لبنان بخوبی فهمیده اند که زمین زیر پاهایشان داغ شده است. مردم معترض، ناراضی و بستو آمده از دست آنان به کمتر از برکناری و بزیر کشیدن این جانیان رضایت نمی دهند.

در ایران مردم در سال هشتاد و هشت گفتند، “موسوی بهانه است کل رژیم نشانه است”، دوسال قبل گفتند، اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا”. در عراق و لبنان هم در بر همین پایه میچرخد. مردم لبنان گفتند، ” اعتراض به افزایش هزینه واتساپ، بنزین و غیره بهانه است کل حکومت باید کنار برود. در عراق هم وضع بهمن منوال است. در ماه اکتبر مردم عراق با احزاب ناسیونالیست، طوایف عشایر و احزاب و جریانات اسلامی حاکم بر این کشور اتمام حجت کردند.

در ایران تلاش مردم برای پایین کشیدن باندها و مافیای اسلامی و غارتگران سود و سرمایه بی وقفه ادامه دارد. گسترش هر یک از این اعتراضات بر مبارزات مردم در هر کدام از این کشورها مستقیما تاثیر خواهند گذاشت.

وجه اشتراک اعتراضات میلیونی مردم در ایران، عراق و لبنان تعرض علیه جمهوری اسلامی است. در عراق علاوه بر کل احزاب حاکم، علیه حشد اشعبی و دیگر احزاب اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی و در لبنان علاوه بر کل حاکمیت، علیه حزب الله.

تحولات زیرو رو کننده از سوی مردم در ایران، عراق و لبنان که آرمانهای مشترکی را دنبال میکنند اگر بتواند به هدف نهایی خود یعنی بزیرکشیدن نظام گندیده این حکومتها دست یابد نتایج آن چیزی جز برقراری ساختار و مناسباتی آزاد، سکولار، برابر و انسانی نخواهد بود و این یعنی تلاش برای تحقق سوسیالیسم. بدون شک نسیم این افق به دیگر کشورهای منطقه از جمله به ترکیه خواهد رسید و مردم ترکیه قادر خواهند شد جنایتکارانی چون اوردوغان و دولت فاشیست حاکم بر این کشور را کنار زده و معادلات پوتین، ترامپ و دیگر دولتهای مرتجع منطقه را برهم بزند.

۲۵ اکتبر ۲۰۱۹

استقرار نیروهای امنیتی در اطراف پل جمهوری

روز جمعه۲۵ اکتبر سه هزار نیروی مسلح در اطراف پل جمهوری بغداد مستقر شدند.

تظاهر کنندگان توانستند از مسیر پل جمهوری عبور کرده و خود را به اطراف منطقه سبز بغداد برسانند.

مراکز دولتی در منطقه سبز بغداد که محل نهادهای حکومتی است در کنترل افراد مسلح حکومت قرار دارد.

از نظر مردم منطقه سبز بغداد سمبل مکان گرد همایی حکام فاسد در عراق است.

روز جمعه مردم و جوانان در میدان تحریر تجمع کردند.

در مناطقی نیروهای حکومت اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند که تا عصر جمعه  در اثر شلیک نیروهای حکومت ۴۰ نفر زخمی و یک نفر کشته شد.

علاوه بر بغداد تظاهرات در ناصریه، بصره ، کربلا و چند شهر دیگر عراق بجریان افتاد.

تجمع کنندگان در تظاهرات خواهان کنار رفتن حکومت هستند.

شعارهایی علیه جمهوری اسلامی در تمامی تظاهرات سر داده میشود. “عراق حره حره، ایران بره بره”

جمعه ۲۵ اکتبر ساعت ۱۱ قبل از ظهر بوقت اروپا

ادامه تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای عراق

در روز جمعه ۲۵ اکتبر تا ساعت ۳:۳۰ دقیقه بعداظهر بوقت اروپای مرکزی ، ۲۵۰ نفر زخمی و ۳ نفر با گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

دفاتر حزب حکمه متعلق به عمار حکیم به آتش کشیده شدند.مراکز گروه اهل حق تخریب شده.

در بصره تظاهرات ادامه دارد. جریان مقتدا صدر اعلام کرده است باید به خواست مردم پاسخ داده شود و میگوید دولت به وحشت افتاده است.

کربلایی نماینده علی سیستانی هم در بیانیه ای که از سوی سیستانی منتشر شد از این دم زد که دولت باید به خواست معترضین توجه کند و معترضین هم باید صبور و آرام باشند.

در مقابل اظهارات سیستانی و مقتدا صدر، سخنگویان دولت گفتند لازم نیست مقتدا صدر و سیستانی بر اعتراضات مردم سوار شوند.

تا اینجا این یعنی درهم ریختگی حکومت عراق.

زمزمه ملغی شدن پارلمان و دولت و انتخابات پیش از موعود از هر سو از طرف برخی از احزاب پارلمانی مطرح شد.

زنان و جوانان در شعارهایشان میگویند ما خواهان تغییرات بنیادی هستیم و تغییرات بنیادی از عهده این دولت و احزاب پارلمانی موجود ممکن نیست آینها باید بروند.

مواضع دولت و احزاب پارلمانی در مقابل هم بخوبی نشان میدهد که دم و دستگاه حکومت عراق کاملا درهم ریخته و از خروش و خشم مردم معترض دچار هراس شده اند.

این احتمال وجود دارد که احزاب شریک در پارلمان از ترس گسترش اعتراضات، دولت و پارلمان را ملغی و زیر نظارت خودشان همان آش و همان کاسه را بعنوان اصلاحات دم دست بگذارند. روشن است که پارلمان و دولت ممکن است تحت فشار اعتراضات مردم ملغی شوند اما ملغی شدن پارلمان و دولت تحت فشار اعتراضات مردم بنوبه خود یک موفقیت برای مردم ناراضی در عراق خواهد بود. این موفقیت به حاکمیت درهم ریخته این امکان را نخواهد داد که تحت عنوان، “انتخابات پیش از وقت” آرایش دیگری به خود بگیرند. مردم خشمگین و بستوه آمده این فرصت را به این احزاب، دولت و پارلمان شان نخواهند داد و به تعرضات بعدی دست خواهند زد.

تجمع، تحصن و تظاهرات در عراق ادامه دارد.

روز شنبه ۲۶ اکتبر، مردم در میدان تحریر دست به تحصن زدند و همانند میدان قاهره در مقطع بهار عربی اقدام به زدن چادر کردند. منطقه سبز بغداد همچنان در کنترل نیروهای امنیتی است.

در دیوانیه و ناصریه تظاهرات ضد حکومتی ادامه دارد اما درگیری مردم و ماموران در این دو شهر به شدت بغداد نبوده است. دفاتر و مقرهای وابسته به سران احزاب حاکم و اسلامی در بغداد، کربلا و چند شهر دیگر به آتش کشیده شد.

طبق آمار کمیسون حقوق بشر تا آخر وقت روز جمعه ۳۰ نفر بوسیله شلیک ماموران امنیتی جان خود را از دست دادند و ۲۳۱۲ نفر زخمی شده اند. از تلفات روز شنبه آماری منتشر نشده است. مقامات حکومت در وحشت از گسترش و ادامه اعتراضات مردم، تهدید کرده اند که ( به گفته آنان ) ” با آشوبگران ” برخورد تند تا سطح اجرای حکم اعدام خواهند کرد.

این همان وعده های پوچی است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مبنی بر اصلاحات به مردم میدهد که که طی ماه اکتبر ماموران امنیتی جان نزدیک به دویست نفر از مردم معترض به فساد و دزدی حاکمان را گرفتند به این هم قانع نبوده و تلاش میکنند با ایجاد فضای رعب معترضین را به خانه بفرستند. اما مردم بستوه آمده و معترض عراق کمترین توجهی به این تهدیدات نکرده اند و با ادامه اعتراضاتشان همچنان خواهان کنار رفتن دولت و پارلمان هستند. مردم میدانند که این سران و کاربدستان احزاب قومی و اسلامی در حکومت هستند که در مقابل خشم روز افزون آنان سراسیمه شده و بوحشت افتاده و مرعوب شده اند.


ادامه اعتراضات  یکشنبه ٢٧ اکتبر

گزارش‌ها از عراق حاکی است که هزاران نفر از معترضان عراقی روز یکشنبه ٢٧ اکتبر، برابر با ۵ آبان ماه در میدان تحریر بغداد به اعتراضات خود ادامه دادند. معترضان در طول ادامه تظاهرات بارها تلاش کردند تا به سوی منطقه به شدت حفاظت شده؛ “منطقه سبز”بروند که با تیراندازی نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک آور به عقب رانده شدند. بر اساس آخرین گزارشات در اعتراضات چند روز اخیر ٧٠نفر کشته و بیش از ٢٠٠٠نفر زخمی شده اند.

نهاد ویژه ضد تروریسم عراق روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش بر اساس دستور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور، از ساختمان‌های مهم دولتی در بغداد محافظت خواهند کرد.

کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا توسط مردم تسخیر شد. افزایش شمار کشته شدگان به ۶٣ نفر . بیش از ٢٠٠٠زخمی. در درگیری هایی که در دومین روز اعتراضات سراسری در عراق میان معترضان و نیروهای امنیتی روی داد دست کم پنج نفر کشته شده اند.گزارش می شود که در بغداد، پایتخت، سه نفر به دلیل برخورد کپسول گاز اشک آور کشته شدند.بنابه گزارش ها دست کم دو نفر دیگر در جریان یورش معترضان به منزل یک مقام دولتی در شهرناصریه کشته شدند.

معترضان با تجمع در مقابل کنسولگری ایران در کربلا خواستار خروج کاربدستان جمهوری اسلامی شدند.

روز دوشنبه۲۸ اکتبر دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و کارمندان به صف معترضان پیوستند

هزاران تن از دانش‌آموزان و دانشجویان خشمگین در بغداد و دیگر شهرهای عراق به رغم هشدار مقام‌های دولتی به خیابان آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دانشجویان در بغداد شعار «تا سرنگونی نظام، مدرسه نمی‌رویم» (لا مدارس، لا دوام، حتى یسقط النظام) سر می‌دادند، صدها تن از دانشجویان و استادان دانشگاه در دیوانیه اعلام کردند که برای برکناری دولت، ده روز تحصن خواهند کرد.

در ادامه اعتراض‌های خونین عراق در روزهای گذشته، روز دوشنبه ۶ آبان نیز جوانان به جز بغداد در شهرهای مختلف به ویژه بصره، ناصریه و دیوانیه، تظاهرت کردند و با سر دادن شعار خواستار سرنگونی رژیم شدند.

در تظاهرات بامداد دوشنبه شمار زیادی از کارکنان دولت و اصناف نیز به صف معترضان پیوستند و در استان‌های جنوبی دست به تحصن زدند.

با آن که قصی سهیل، وزیر آموزش عالی عراق از دانشجویان خواسته بود تا دانشگاه‌ها را از مداخله در خیزش کنونی در کشور دور نگه دارند، دانشجویان با آغاز روز در میدان تحریر در مرکز بغداد تجمع کردند. این در حالی است که مأموران امنیتی نیز در اطراف میدان و مسیر منتتهی به مقر ساختمان‌های حکومتی در «منطقه سبز»، حضور پررنگی داشتند.

همزمان، هزاران تن از جوانان دانشجو و دانش‌آموز در شهرهای بصره و کوت نیز به خیابان آمدند. به دلیل پیوستن کارمندان دولت به جوانان معترض در شهر کوت بیشتر ادارات دولتی روز دوشنبه در این شهر تعطیل شد.

از سوی دیگر در استان دیاله در همسایگی ایران است و تاکنون درگیر تظاهرات نشده بود، اعتصاب کارکنان کار عادی ادارات دولتی را مختل کرد و ودو عضو شورای استان نیز استعفا کردند.در شهر نجف در جنوب بغداد نیز ده‌ها دانش‌آموز راهپیمایی کردند.

یک قانونمندی عام در توازن قوا بین مردم و دولت

تحولات عراق دوشنبه ۲۸ اکتبر

بنا به اخبار منتشر شده از بغداد، سندیکای معلمان عراق در بیانیه ای اعلام کرده است که از روز دوشنبه ۲۸ اکتبر بمدت ۵ روز در تمامی استانها از حضور در کلاسهای درس خودداری میکنند و تا دست یابی معترضین به خواستهایشان دست به تحصن میزنند. سندیکای معلمان همچنین اعلام کرده است اگر تا پنج روز آینده به خواستهای معترضین پاسخ داده نشود، سندیکای معلمان در سراسر عراق تصمیمات شدید تری خواهد گرفت.

از سوی دیگر بدستور عادل عبدالمهدی نخست وزیر، انجمن استانهای عراق بجز کرکوک منحل میشوند. او اعلام کرده است تا مقطع انتخابات پیش وقت امتیازات بسیاری از مسئولان، کاربدستان و وزیران از آنان گرفته خواهد شد و این فرمان از دوشنبه ۲۸ اکتبر اجرایی خواهد شد.

همزمان از ساعت ۱۲ دوشنبه شب تا ۶ بامداد عبور و مرور تمامی وسایل نقلیه و آمدو رفت به بهانه اینکه “گروهای مسلح ممکن است اوضاع را آشفته تر کنند” ممنوع اعلام شده است و تا عادی شدن اوضاع احتمال تمدید آن وجود دارد.

از سوی دیگر کاربدستان احزاب ناسیونالیست قومی و اسلامی حاکم بر اقلیم کردستان اعلام کرده اند که اقدامات و پروژه دولت عادل عبدالمهدی نباید شامل حال اقلیم کردستان شود.

اخبار و گزارت بالا نکات قابل تاملی را نشان میدهد.

بمیدان آمدن معلمان، کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان در سراسر عراق که نسبت به دوره های قبل سابقه نداشته و تازگی دارد. این همبستگی سراسری تحولات عراق را وارد فاز جدیدی خواهد کرد. ملحق شدن بخشهای مختلف در جامعه عراق در همبستگی با قیام مردم تا بدانجا کارایی خود را نشان داده است که دولت و نخست وزیر رسما از انحلال انجمنها و برکناری برخی از وزیران و مسئولان عالیرتبه سخن گفته اند. دو وزیر کابینه قبلی که اکنون عضو پارلمان عراق هستند از سمت هایشان کنار زده شده اند. از سوی دیگر، فراکسیون مقتدا صدر نیز اوضاع را خطیر دیده است و اعلام کرده که در مجلس تحصن خواهند کرد.

مانوورهای دولت عادل عبدالمهدی و تلاشهای جریان سیستانی و صدر بیش از هر چیز خشم و اعتراض مردم را برای پایان دادن به باندها و مافیای حکومت عراق بیشتر خواهد کرد.حکومت اقیم کردستان عراق که بارها از سوی مردم کردستان به چالش کشیده شده است نیز صدای پای قیام کنندگان در جنوب عراق را شنیده و به تکاپو افتاده است.

پیشتر در گزارشات و تحولات از عراق به این نکته اشاره کردم که گسترش اعتراضات میتواند اقدامات نخست وزیر مبنی بر انحلال مجلس و پارلمان را بهمراه بیاورد و دولت در ورژن جدیدی برای ساکت کردن خشم مردم بمیدان بیاید. اکنون صدای ریزش انحلال انجمن استانها یکی پس از دیگری دارد بگوش میرسد.مهمتر از همه موقعیت جمهوری اسلامی است که بر بستر خشم اعتراضات مردم، از اینجا مانده و از آنجا رانده گیر کرده است. نه دولت عراق میتواند به موقعیت یکماه قبل برگرد و نه جمهوری اسلامی میتواند در عراق جایی داشته باشد. هر ذره عقب نشینی دولت و نخست وزیر و دیگر مقامات حکومتی میتواند تعرض فزاینده ای از سوی مردم علیه حاکمیت را با خود بهمراه بیاورد. این یک قانونمندی عام در توازن قوا بین مردم و دولت است.

 سه شنبه ۲۹ اکتبر

به نقل از مقامات امنیتی و بهداشتی عراق روز سه شنبه ۲۹ اکتبر در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی عراق به‌سوی معترضان در کربلا دست‌کم ۱۸  نفر و ۸۶۵ تن زخمی کشته شدند. در ادامه اعتراض‌های عراق ۳ نفر نیز در شهر ناصریه کشته شدند. این سه نفر که در جریان درگیری در روزهای گذشته زخمی شده بودند، شب گذشته در بیمارستان جان خود را از دست دادند. از زمان آغاز اعتراض‌های عراق تاکنون دست‌کم ۲۵۰ نفر در بغداد و دیگر شهرهای این کشور کشته شده‌اند.

صدها نفر در بغداد، پایتخت عراق مقررات منع آمد و رفت در این شهر را نادیده گرفته و در خیابان‌ها حضور یافتند. معترضان پس از مهلت نیمه شب نیروهای امنیتی برای متفرق شدن، در چند منطقه پایتخت حضور یافتند و با موسیقی بلند و بوق خودروها در خیابان‌ها ماندند. تازه‌ترین درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی، چندین کشته بر جای گذاشته است.معترضان همچنان خواهان کناره‌گیری دولت هستند.

چراغ سبز عادل عبدالمهدی برای کناره گیری

روز سه شنبه  29 اکتبر 2019 نخست وزیر عراق “عادل عبدالمهدی در پیامی خطاب به مقتدا صدر گفته است:  ” برای کناره گیری آماده است اما بر اساس قانون باید پارلمان منحل شود و دو راه برای استعفا در مقابل خود می بیند. یا با انحلال پارلمان با اکثریت آرای پارلمان  و بمدت دو ماه در تدارک انتخابات پیش وقت گام برداشته شود، یا اینکه  مقتدا صدر همراه با هادی عامری مهره جمهوری اسلامی در حشدالشعبی  کابینه ای جدید تشکیل دهد.

 پیام عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در واکنش به موضع مقتدا صدر است که روز دوشنبه گفته بود،  “عادل المهدی به پارلمان برود و کناره گیری خود و کابینه اش را اعلام و انتخابات پیش از موعود را اعلام کند. در واکنش به سخنان عادل عبدالمهدی اعلام کرده است که همراه با عامری کابینه جدید تشکیل خواهیم داد.

وضعیت کنونی در عراق مصداق رسیدن اسبها به سربالایی است که  تحت فشار، همدیگر را گاز میگیرند.

این اظهارات در حالی بین دو جریان حکومتی صورت میگیرد که تظاهرات، تجمع و تحصن سراسری در عراق برای پایان دادن به کل بساط این حکومت با تمامی احزاب پارلمانی در جریان است.

این تلاشهای آخر عادل عبدالمهدی و جریان مرتجع اسلامی صدر تقلاهای آخرشان است که بخیال خود میخواهند با این نوع مانوورها از از ادامه مبارزات و اعتراضات مردم جلوگیری کنند.

مردم خشمگین و بستوه آمده عراق پرونده سیاه و مملو از کثافت، مملو از گسترش فقر، بیکاری عدم امنیت و عدم ابتدایی ترین امکانات زندگی را از باندها و شبکه های مافیایی در راس حکومت عراق دیده و چشیده اند و حاضر نیستند با این نوع جابجایی ها چندین سال دیگر تن به فقر زده گی بیشتر بدهند.

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی به دارودسته های حکومت که مدام در راه رفت و آمد به عراق برای زیارت هستند هشدار داده است که از سفر به عراق، بویژه به نجف و کربلا خودداری کنند.

نجف و کربلا بعنوان دو مکان دربازتولید خرافه و عقب ماندگی برای جمهوری اسلامی طی سالیان متمادی موهبتی برای اشاعه ارتجاع اسلامی بوده است. در یک ماه اخیر و در اعتراضات گذشته سالهای قبل، مردم  عراق دفاتر و مراکز جمهوری اسلامی در این دو شهر مورد تعرض تند مردم خشمگین کربلا و نجف قرار گرفته است.

اوضاع کنونی از این حکایت دارد که عادل عبدالمهدی  همانند حریری نخست وزیر لبنان ناچار به کنارگیری شود. گام بعدی گسترش اعتراضات و اعتصابات عمومی و سراسری است که نباید اجازه دهد صدر و سیستانی از موقعیت کنونی بنفع خود استفاده کنند.

با توجه به ماهیت اعتراضات و خواستهای مردم درعراق، بعد از کناره گیری احتمالی  نخست وزیر و انحلال کابینه و پارلمان، نوبت جریانات اسلامی نظیر صدر و سیستانی خواهد رسید و آنان قادر نخواهند شد در مقابل ماهیت سکولار و مدرن خواست و مطالبات مردم عراق برای تحقق یک زندگی انسانی را از مسیر خود منحرف کنند.

ایسکرا ۱۲ ۱۰  

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …