کُردهای سوریه: منطقه را از بلایای اردوغان پاکسازی خواهیم کرد

العربیه:سیبان حمو فرمانده واحدهای حمایت از خلق (کرُد) اعلام کرد که نیروهایش، منطقه را از «بلایای اردوغان» (رئیس‌جمهوری ترکیه) پاکسازی خواهند کرد.

این اعلام در واکنش به تهدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صورت می‌گیرد که گفته بود ارتش ترکیه به زودی مناطق شمال سوریه را از تصرف جنگجویان کُرد پاکسازی خواهد کرد. همچنین ارتش ترکیه حملات توپخانه‌ای خود را به منطقه عفرین واقع در شمال سوریه که در کنترل کُردها قرار دارد، آغاز کرد.

حمو در مصاحبه با «خبرگزاری فرات» که شامگاه سه‌شنبه 16 ژانویه 2018 منتشر شد گفت: «نیروهایمان آماده دفاع از روژآوا و به طور مشخص عفرین هستند به گونه‌ای که به نظر برسد ما حمله را آغاز کردیم».

کُردها به مناطق شرق سوریه که در کنترلشان قرار دارد، «روژ آوا» می‌گویند که به معنی «غرب کردستان» است.

سخنان حمو ساعاتی پس از ان ایراد شد که رجب طیب اردوغان در جمع نمایندگان حزبش (حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه) گفته بود: «فردا یا پس فردا، به زودی، از لانه‌های تروریست‌ها در سوریه یکی پس از دیگر خلاص خواهیم شد و از منبج و عفرین آغاز خواهیم کرد».

در همین حال حزب اتحاد دموکراتیک که حزب سیاسی اصلی کُردها در سوریه است، جامعه جهانی را برای متوقف کردن حملات ارتش ترکیه به عفرین فراخواند.

در بیانیه این حزب که چهارشنبه منتشر شده آمده است: «ما در شورای اجرایی حزب اتحاد دموکراتیک با شدیدترین عبارت‌ها، توپ‌باران عفرین امن و صلح جو را توسط ترکیه محکوم می‌کنیم… و از جامعه جهانی، همه تشکل‌های جامعه مدنی و سازمان‌های حقوقی می‌خواهیم تا به مسئولیت خود در قبال بیش از دو میلیون ساکن عفرین عمل کنند».

این بیانیه افزود: «از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهیم طی اقدامی فوری، تلاش لازم را برای تبدیل کردن شمال سوریه و غرب و شرق فرات را به منطقه امن، به کار بندند».

بنا بر این بیانیه: «ما تاکید می‌کنیم که عفرین تنها نخواهد مند. همه شهرها و روستاها روژ آوا و شمال و شرق سوریه، آماده ایستادگی در یک صف در مقابل کسانی هستند که در برابر اراده ملت‌ها و خواسته‌های مشروعشان می‌ایستند».

اهمیت جغرفیایی و سیاسی عفرین

عفرین یکی از مناطق تحت کنترل واحدهای حمایت از خلق (کُرد) است که ترکیه آن را گروهی تروریست و مرتبط با شورشیان کرد در جنوب خاک خود می‌داند.

رود فرات در شمال غرب سوریه، از میانه شهر عفرین می‌گذرد. این شهر از طرف شرق مجاور شهر اعزاز و از جنوب مجاور شهر حلب است. از جنوب غرب با استان ادلب همجوار است و از شمال و غرب، در مناطق هم مرز با ترکیه قرار دارد.

عفرین منطقه‌ای کوهستانی به مساحت 3850 کیلومتر مربع یعنی معادل 2درصد سوریه است. از لحاظ جغرافیایی با دیگر مناطق تحت کنترل کُردها در مناطق مرزی با ترکیه، فاصله دارد.

یک خط راه آهن که میان ترکیه و حلب کشیده شده، از شهر عفرین عبور می‌کند. این راه آهن را ترکیه پیش از جنگ جهانی اول ساخته بود.

حملات توپخانه‌ای ترکیه

ترکیه عمل به تهدید خود را آغاز و شامگاه سه‌شنبه 17 ژانویه، مواضع جنگجویان کُرد در منطقه عفرین در شمال سوریه را توپ‌باران کرد.

به گزارش خبرنگار العربیه در ترکیه، این حمله توپخانه‌ای با تکمیل استقرار نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای شمال سوریه، هم‌زمان شده است. ترکیه تهدید کرده بود که عملیاتی گسترده برای از میان بردن جنگجویان کُرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه آغاز خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشتر گفته بود که این عملیات هر لحظه ممکن است آغاز شود. او افزوده بود: «نیروهای مسلح ترکیه به زودی مساله عفرین و منبج را به پایان خواهند رساند. آماده سازی‌های نظامی‌مان به زودی تکمیل خواهد شد. تجهیزات نظامی تکمیل شده و به زودی تحرک خود را آغاز خواهیم کرد».

مساله عفرین هفته گذشته شاهد افزایش تنش بود؛ به ویژه پس از آن‌که آمریکا نیت خود را برای مسلح سازی نیروهای مرزبانی کُرد در مناطق مرزی سوریه و ترکیه اعلام کرد؛ مساله‌ای که خشم آنکارا را برانگیخت.

پاسخ ترکیه به اعلام ائتلاف بین‌الملل به رهبری امریکا که برای جنگ علیه داعش تشکیل شده بود، درباره تشکیل نیروی مرزبانی در شمال سوریه، بسیار تند بود. ائتلاف بین الملل اعلام کرده که در پی تشکیل نیروی امنیتی مرزی با حضور 30 هزار نفر از نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک در شرق سوریه است.

ائتلاف بین‌الملل هدف از این اقدام خود را «جلوگیری از بازگشت داعش» اعلام کرد.

اکثر نیروهای «ائتلاف سوریه دمکراتیک» را جنگجویان کُرد وابسته به واحدهای حمایت از خلق تشکیل می‌دهند.

نظامیان ترکیه در مناطق هم مرز با سوریه

 

اینرا هم بخوانید

بیش از صد چهره فرهنگی و هنری جهان خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند

یش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج …