گرامیداشت یاد جانباختگان قیام اکتبرعراق

قیام هزاران نفره مردم عراق که از میدان تحریر علیه سیستم قومی ــ مذهبی حاکم در این کشور از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ به حرکت درآمد کوبنده ترین و رادیکالترین اعتراضاتی بود که علیه فساد و دزدی مفتخوران حاکم و برای تامین معیشت مردم شکل گرفت. قیام اکتبر ۲۰۱۹ برای نابودی سیستم حاکم و به هدف تصرف منطقه سبز جایی که مشتی از مفتخوران و باندهای مافیای اقتصادی، دزد و فاسد در آنحا مستقر شده اند بود. اکتبر ۲۰۱۹ با پرچم آزادیخواهی و رهایی علیه فقر و بیکاری و برای سعادت و خوشبختی مردم در عراق شروع شد. گرامیداشت جانباختگان قیام اکتبر پاس داشتن و قدردانی از مبارزین انقلابی زنان و مردانی است که برای اهداف انسانی و رهایی بخش جامعه جنگیدند و جان دادند!
در هفته نخست (از ١ تا ٧ اکتبر٢٠١٩) بیش از ١٠٠ نفر کشته و نزديک به ٤ هزارنفر مجروح شدند. وضع برخي از مجروح شدگان چنان وخيم است که به معلوليت دايمي شان منجر مي شود. در مدت ٣٠ روز اعتراض، تعداد جانباختگان به ٣٧٠ نفر و بيش از ١٠ هزار مجروح رسيد.
قیام اکتبر شعله ور شد و به شهرهاي ناصريه، نجف، کربلا، بابِل، ديوانيه، موطانه، ميسان، وسيط و بصره، کشیده شد. قیام اکتبر سراسری شد و اکنون دامنه اعتراض برای در هم شکستن سیستم فاسد حاکم به کردستان عراق و علیه حاکمین فاسد در این منطقه نیز کشیده شده است.
با وجود سرکوب سبعانه نیروهای انتظامی و حشد الشعبی مشعل قیام اکتبر ٢٠١٩ خاموش نشد. اعتراضات در یکسال و چند ماه گذشته در بغداد، بصره و چندین شهر کردستان عراق ادامه دارد.
از اکتبر ٢٠١۹ تا کنون بحران حکومتی فرو کش نکرده و در طول اینمدت عادل عبدالمهدي و محمد توفیق علاوی تحت فشار اعتراضات مردم در عراق مجبور به استعفا شده اند. نفر سوم مصطفی الکاظمی نیز در بحرانی ترین شرایط سیاسی و حکومتی قرار دارد.
ادامه اعتراضات در سطح سراسری و شعله ور شدن اعتراضات هزاران نفر از مردم در کردستان عراق، با چنين گستردگي و رادیکالیسمی، بازتاب نفرت و نارضایتی عمیق مردم از قدرت حاکم و ناشی از شکست سیستم قومی ــ اسلامی- عشیره ای حاکم بر این کشور و علیه فساد همه جانبه ای است که در تار و پود حکومت ریشه دوانیده است.
مردم عراق علیه فقر و تبعیض و بیحقوقی و علیه فساد و حکومت قومی مذهبی این کشور و علیه حضور جریانات آدمکش اسلامی، از جمله فرقه های وابسته به جمهوری اسلامی به میدان آمده اند و اعلام کرده اند که به کمتر از رفتن این حکومت و جمع شدن بساط جریانات اسلامی و به کمتر از نظامی سکولار، آزاد و برابر و مرفه و یک زندگی انسانی رضایت نمیدهند. پیشروی مردم عراق نه تنها مردم این کشور را از وضعیت فلاکتبار حاکم نجات میدهد بلکه همچنین‌ شکستی برای جمهوری اسلامی و موفقیتی برای مردم ایران است.
درود بر مبارزین انقلابی در عراق که با آغاز سال نو ٢٠٢١ میلادی تجمعات با شکوهی در گرامیداشت جانباختگان قیام اکتبر ٢٠١۹ را برگزار کردند.
پنجم ژانویه ٢٠٢١

ایسکرا ۱۰۷٤

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …