گرانی نان و ترس حکومت ریاکار و جنایتکار!

در هفته های اخیر افزایش گرانی قیمت کالاهای اساسی سیر صعودی داشته است. بانک مرکزی و مرکز آمار گرانی این بخش کالاها را بالای ۳۴ درصد اعلام کرده اند. مرکز آمار گزارش داد که تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۰ درصد رسیده است. معنای عملی این افزایش تورم به ۵۰ درصد، افزایش قیمت ۵۰ درصدی کالاهای اساسی و نصف شدن قدرت خرید کارگران و مردم می باشد.

در این حول و حوش قیمت نان که غذای اصلی مردم شده است نیز افزایش پیدا کرده و سفره های کارگران دارد از نان هم خالی می شود. دولت روحانی و نهادهای مسئول، خبر افزایش رسمی قیمت نان توسط دولت را تکذیب کرده و بازار را مسئول گرانی نان دانسته اند.

بر اساس این خبرها هر عدد نان بربری و سنگک دو هزار تومان فروخته میشود. این در شرایطی است که بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، هر عدد نان بربری باید ۶۵۰ تومان، نان سنگک سنتی ۸۰۰ تومان، نان تافتون سنتی ۴۰۰ تومان و لواش ۲۱۰ تومان در تهران فروخته شود.

دو هفته پیش هم دولت روحانی اعلام کرد که موضوع افزایش قیمت نان فعلا منتفی می باشد. هیات دولت با اشاره به “عواقب و نگرانی های حکومت” مدت نزدیک به دو سال است که از اعلام رسمی افزایش قیمت نان خودداری کرده و بازار را مسئول افزایش قیمت نان اعلام می کند. لازم به توضیح است این سیاست را دولت از سال ۹۶ به خاطر ترس از عواقب و خطرات افزایش قیمت نان که متوجه حکومت می باشد، پیش گرفته است.لازم به توضیح است سال ۹۶ دولت رسما اعلام کرد “به دنبال درخواست نانوایان، ستاد تنظیم بازار در اواخر آبان مصوبه مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف ابلاغ کرد اما این مصوبه بیش از یک روز دوام نیاورد و بنا بر دستور روحانی اجرای آن متوقف شد”. دولت بشدت نگران عواقب افزایش قیمت نان بوده و بارها در مورد خطر بروز اعتراضات به گرانی هشدار داده است.

مسلم است دولت به دنبال اعمال افزایش قیمت نان می باشد. در این میان نانوایان نیز با دفاع از افزایش قیمت نان، ادعا میکنند، “با افزایش حداقل حقوق در سال ۹۸ و قیمت تمام‌شده، نرخ نان نیز باید گران شود.”پا به پای داغ شدن بحث افزایش قیمت انواع نان، دولت در حال اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می باشد که بر اساس آن بخش های باقیمانده از مراحل این طرح، از جمله موضوع حذف یارانه نان، آرد و گندم می باشد. طبق مصوبه مجلس و تاکیدات بودجه ای حکومت این موضوع امسال باید تعیین تکلیف بشود. کشمکش باندهای دولتی و باندهای سهیم در صنعت آرد و نان بر سر حذف یارانه نان و آزاد کردن قیمت نان ادامه دارد. اتحایه های تولید کنندگان نان که لابی های  مهمی در مجلس دارند، از دولت خواهان تسریع اجرای طرح هدفمندی یارانه، بویژه بند مربوط به حذف یارانه نان و آزادکردن قیمت نان می باشند.

در همین رابطه اوایل هفته محسن لزومیان رئیس اتحادیه نان های صنعتی حکومت گفته است: قیمت انواع نان صنعتی در سال جاری ۵ تا ۲۰ درصد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه آنها افزایش یافته است. وی در ادامه ادعا کرده است: در شرایط فعلی دو نوع آرد در اختیار نانوایان قرار می گیرد که شامل آراد کاملا یارانه ای و آرد نیمه یارانه ای است اما آردی که در اختیار کارخانجات نان صنعتی قرار می گیرد، آرد نیمه یارانه ای است. تمام تولید کنندکان در سال جاری افزایش هزینه داشتند که تولید کنندگان نان صنعتی نیز شامل این امر می شوند.

وی در ادامه گفته است: “قیمت نان های سفید مانند نان ساندویچی و فرانسوی که مصرف عام دارند ۵ درصد و نان های مغزدار، جو و  چاودار افزایش قیمت بیشتری داشته اند به طوری که قیمت نان مغز دار ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است”.

در خبر دیگری محمدجواد کرمی رییس اتحادیه نان‌های فانتزی در اردیبهشت ماه در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نان در سال ۹۸ گران خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفته است: باتوجه به افزایش نرخ دستمزد و گران شدن قیمت آب، برق، گاز و… قیمت نان در سال ۹۸ افزایش خواهد یافت.

کشمکش های دولت،مجلس و نهادهای درگیر در امر قیمت گذاری نان ادامه دارد. در مجلس حکومت هم موضوع افزایش قیمت نان همزمان با افزایش بنزین طرح شده که فعلا  تصمیم گیری در مورد آن به خاطر عواقب خطرناک برای حکومت، مسکوت گذاشته شده است. در این میان تولید کنندگان نان و اتحایه ها ی صاحبان نانوایایی ها در همکاری با بخشی از دولت و نهادهای مهم اقتصادی حکومت که توزیع آرد یارانه ای و به طبع آن دو فاکتور تعیین قیمت آرد و نان  را در دست دارند، به توافقاتی رسیده اند. این توافقات رسما اعلام نشده و لی در بازار، بویژه در افزایش قیمت انواع نان از ماه گذشته خودش را نشان می دهد. سخنان روسای دو باند حکومتی که بالا به آن اشاره شده حاکی از این امر است. اینها قیمت انواع  نان را افزایش دادند و برای خودشان توجیهاتی هم آورده اند.

ادعای افزایش قیمت نان با توجه به افزایش دستمزدها که تولیدکنندگان نان اعلام کرده اند، حمله و تعرض دیگری به سطح معیشت و دستمزدهای کارگران می باشند. دولت ادعا کرده که امسال دستمزدها ۳۴ درصد در سطوح مختلف افزایش یافته اند. حالا این باندها هم همین افزایش ادعایی دستمزدها را در نظر دارند بر سرقیمت انواع نان بشکنند. بخشا هم همین گرانی های انواع نان به اعتراف خودشان بین ۵ تا ۲۰ درصدی را هم تحمیل کرده اند. واکنش دولت و مجلس به افزایش این گرانی قیمتهای انواع نان تکذیب های توجیهی بوده است. به این معنا که این افزایش در دست بازار بوده و دولت ومجلس نمی توانند و یا امکان تاثیر گذاری بر “مکانیزم بازار” را ندارند، بوده است. همان حرف همیشگی سرمایه داران را میزنند که بازار همه چیز از جمله قیمتها را با توجه به رابطه عرضه و تقاضا تنظیم می کند. این همان سیاست آشنای بازار آزاد است که دست سرمایه داران و تولیدکنندگان را در تعیین قیمتهای دلخواه خودشان باز میگذارد. آزاد سازی قیمت ها و سپردن همه چیز به بازار سیاست رسمی و اعلام شده دولت می باشد. سیاستی که با حذف آخرین سوبسید نان و آرد، زمینه گرانی های اخیر قیمت انواع نان را فراهم کرده است.

گرانی ها کمرمیلیونها کارگرو حقوق بگیران را شکسته و زندگی اکثریت عظیم مردم را  به زیر خط فقر کشانده است. مقامات حکومت و مجلسی ها هم بی شرمانه میگویند که گرانی ها بالاست و مردم باید تحمل بکنند، در وضعیت سخت ترین تحریمها و “خطرجنگ” قرار داریم. اینها توجیهات همیشگی حکومت اختلاسگران و دزدان بوده که این روز ها موضوع تهدیدات جنگی هم به آن اضافه شده است.

نان دوفاکتو نسبت به سال گذشته گرانتر شده است. چه دولت افزایش قیمت انواع نان را تصویب بکند یا نکند، فرقی در اصل ماجرا نمی کند. دولت و کل حکومت ترس و وحشت از اعلام افزایش قیمت نان دارند. وحشت از شروع اعتراضات علیه گرانی و بویژه نان که برای حکومت هزینه زیادی در بر خواهد داشت، می باشند. به همین خاطر فعلا همه چیز را به دست بازار سپرده اند تا قیمت انواع نان را افزایش بدهد و بعدا دولت نظیر دو سال گذشته با اشاره به قیمت های رایج در بازار؛ میزان افزایش قیمت نان را برای امسال اعلام نماید. این سیاست کثیفی که دولت و بازار و باندهای حکومتی در پیش گرفته اند.

کارگران و مردم در برابر این گرانی ها باید متحد ویکصدا دست به اعتراض بزنند. باید کاری کرد که افزایش قیمت نان برای حکومت گران بشود. اعتراض به گرانی ها، در کنار افزایش فوری دستمزدها و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم توسط دولت و کل نظام دزدان وغارتگران اسلامی سرمایه  آن خواستهای مهم امروز هستند که باید به شعار و خواست اعتراضات سراسری کارگران و مردم برای مقابله با این وضعیت موجود تبدیل  بشود. علیه گرانی، علیه فقر و برای افزایش فوری دستمزدها باید بپاخاست.

کارگر کمونیست ۵۷۴

محمد شکوهی

۲۶ مه ۲۰۱۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …