گزارش رویترز از دستورالعمل “ملایم تر” تیلرسون درباره برجام

بی بی سی:نتشار دستورالعمل وزیر امور خارجه آمریکا برای دیپلمات های این کشور در کشورهای اروپایی، نارضایتی منتقدان داخلی و خارجی توافق هسته ای با ایران را همراه داشته است.

خبرگزاری رویترز با انتشار متن دستورالعمل رکس تیلرسون خطاب به دیپلمات های آمریکایی مستقر در پاریس، لندن، برلین و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا)، نوشته است که سیاست های ترسیم شده برای سفارتخانه های ایالات متحده ملایم تر از سخنان دونالد ترامپ در رابطه با آینده برجام است.

بر اساس این دستورالعمل، واشنگتن خواهان “تعهد مشخص” قدرت های اروپایی برای برطرف کردن “نقض های برجام” است.

دونالد ترامپ در دوازدهم ژانویه اعلام کرده بود که تعلیق تحریم های هسته ای را برای آخرین بار تمدید می کند مگر آن که کشورهای اروپایی تا ۱۲ مه، ۲۲ اردیبهشت، “ایرادهای وحشتناک” برجام را برطرف کنند.

یادداشت آقای تیلرسون که یک روز پس از سخنان آقای ترامپ ارسال شده است، تاکنون رسانه ای نشده بود.

بر اساس این دستورالعمل، آمریکا خواستار محدود شدن برنامه موشکی ایران، تشدید بازرسی های بین المللی از تاسیسات ایران و لغو بندهای موسوم به “غروب آفتاب” در برجام است که بر برطرف شدن کامل محدودیت های هسته ای ایران تا سال ۲۰۲۵ تاکید دارد.

بر این اساس، ادامه حضور آمریکا در برجام به موافقت قدرت های اروپایی برای مذاکره با ایران برای برطرف کردن ایرادهای دولت دونالد ترامپ به برجام بستگی دارد.

این در حالی است که دونالد ترامپ تاکید کرده بود که در صورت برطرف نشدن “نقص های برجام” تا ۱۲ مه، آمریکا به طور کامل از این توافق هسته ای خارج خواهد شد و تحریم های تعلق شده دوباره برقرار خواهند شد.

او در سخنانش به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که این آخرین فرصت آنهاست.

وزارت امورخارجه از واکنش درباره انتشار این خبر خودداری کرده است اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در این وزارتخانه نوشته است این امیدواری وجود دارد که “نقص های برجام” از طریق توافق برای تغییر بعضی از مفاد آن، امضای یک موافقت نامه الحاقی یا مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف شود.

تحلیلگران هرگونه دخل و تصرف در برجام تا مهلت تایید شده را با توجه به مخالفت ایران غیرممکن می دانند اما به گفته آنها موافقت پایتخت های اروپایی با خواسته های آمریکا امکان از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران، روسیه و چین را هموار می کند.

همزمان، بعضی از دیپلمات های ارشد اروپایی در گفت و گو با رویترز گفته اند که نمی دانند تا چه می توان بر روی چنین دستورالعملی حساب کرد.

به گفته یکی از دیپلمات ها “هیچ کس از خواسته های ترامپ مطمئن نیست.”

منتقدان برجام در واکنش به انتشار این گزارش، دولت ترامپ و وزارت خارجه را به نرمش در برابر ایران متهم کرده اند.

به گفته هادی نیلی، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن، بعضی از منتقدان برجام می گویند وزارت خارجه سعی دارد دونالد ترامپ را دور بزند یا این که از اول تهدیدهای آقای ترامپ جدی نبوده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره کنندگان هسته ای این کشور، پیش از این اجرای موفقیت آمیز برجام را شرط ایران برای ادامه گفت و گوها با غرب بر سر دیگر موضوع های مورد علاقه عنوان کرده بود.

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …