دعوت گوترش به کاهش تنش و خویشتنداری. نشست بی نتیجه کابینه اسرائیل در واکنش حمله به ایران. اخبار مرتبط

*دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت، با این هشدار که مردم منطقه با خطر واقعی «یک درگیری تمام‌‌عیار ویرانگر» مواجه‌اند، گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، خنثی‌کردن درگیری و خویشتن‌داری حداکثری است.»

آنتونیو گوترش با اشاره به حملات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل که تنها منجر به زخمی‌شدن چند تن شد، گفت وقتی ماهیت حمله روشن شد، بلافاصله آن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این مخاصمه شدم.دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که «بسیار حیاتی است از هر اقدامی که بتواند به یک رویارویی عمده نظامی در جبهه‌های متعدد در خاورمیانه می‌شود، خودداری کرد.»

*مواضع اسرائیل و جمهوری اسلامی.چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت، که حامیان عمده جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، حملات مستقیم و گسترده جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را «تلافی‌جویانه» دانسته و از محکوم کردن آن خودداری کردند.

نمایندگان اسرائیل، جمهوری اسلامی و همچنین سوریه، به نشست فوق‌العاده عصر یکشنبه شورای امنیت برای بررسی وضعیت در خاورمیانه دعوت شده بودند و سخنانی را برای اعلام آخرین مواضع کشورهای متبوعشان ایراد کردند.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سخنرانی خود با اشاره به حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی تأکید کرد، این حمله «برهان روشنی» بود بر این که هشدار‌های قبلی اسرائیل درباره خطر جمهوری اسلامی درست بوده است.

او با نمایش تصاویر ویدئویی از پرواز موشک‌های پرتاب‌شده بر فراز آسمان مسجد الاقصی و اماکن مذهبی در اورشلیم که برای مسلمانان نیز مقدس است گفت: «جمهوری اسلامی هیچ حرمتی حتی برای اسلام و مسلمانان نیز قائل نیست.»سفیر اسرائیل در سازمان ملل در ادامه با طرح این پرسش که «می‌توانید تصور کنید که اگر این حمله با مهمات اتمی انجام می‌شد الان با چه فاجعه‌ای روبرو بودیم؟» تاکید کرد که جمهوری اسلامی را «همین امروز باید متوقف کنیم.»

گیلاد اردان، هشدار داد: «رژیم آیت‌الله‌ها در همراهی با حماس، حزب‌الله و دیگر جهادی‌ها، هر کجا که می‌رود جنگ و نابودی را با خود به همراه می‌برند؛ حتی در اروپا نیز، اوکراینی‌های غیر‌نظامی با پهپاد‌های آن‌ها کشته‌ می‌شوند و جمهوری اسلامی سال‌هاست که قطعنامه‌های سازمان ملل را پایمال می‌کند.»

نماینده جمهوری اسلامی نیز در سخنانی مدعی شد که اسرائیل با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه، منشور سازمان ملل متحد را نادیده گرفته است.سعید ایروانی با انکار نقش حکومت ایران در سازماندهی و تامین ‌مالی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، درباره حمله به اسرائیل گفت: «ما حداکثر خویشتنداری را در مقابل اسرائیل نشان‌داده‌ بودیم.»
او تاکید کرد: «جمهوری اسلامی هیچ قصدی برای رویارویی با آمریکا در منطقه ندارد.» رادیوآمریکا

*جلسه کابینه جنگ اسرائیل درباره چگونگی واکنش به تهران، بی‌نتیجه پایان یافتجلسه کابینه جنگ اسرائیل روز یکشنبه درباره نحوه واکنش به حملات تهران، بی‌نتیجه پایان یافت.یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دولت اسرائیل مصمم به واکنش به حملات ایران است و از ارتش این کشور خواسته تا گزینه‌هایی را در این مورد ارائه دهد.

این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی، جو بایدن و اعضای تیم امنیت ملی او، به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که واشینگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

تهران بارها پس از حمله منتسب به اسرائیل به مرکز دیپلماتیک خود در دمشق که به کشته شدن ۷ فرمانده سپاه پاسداران انجامید، اعلام کرده‌بود که این حملات را تلافی خواهد کرد.

*روسیه می‌گوید هیچ متنی به شورای امنیت در رابطه با ایران ارائه نشده است

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که تاکنون هیچ متنی به شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با حمله ایران به اسرائیل ارائه نشده است.

واسیلی نبنزیا پس از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر از چنین چیزی خبر ندارم.»

ونسا فریزر، سفیر کشور مالت در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفته است که تا این لحظه یک کشور ابراز آمادگی کرده که متنی را در رابطه با ایران آماده کند.

نبنزیا پیش‌تر گفته بود که کشورهای غربی مانع تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شده بودند.

*سنتکام: نیروهای آمریکایی ۸۰ پهپاد و ۶ موشک شلیک‌شده از ایران و یمن را منهدم کردند

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با حمایت ناوشکن‌های فرماندهی اروپایی ایالات متحده شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه بیش از ۸۰ فروند پهپاد تهاجمی ایران و دست‌کم ۶ فروند موشک بالستیک این کشور را که از ایران و یمن به اسرائیل شلیک شده بودند، منهدم کردند.

اطلاعیه‌ای که سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، می‌گوید این آمار شامل یک فروند موشک بالستیک و ۷ هفت فروند پهپاد در نواحی تحت کنترل حوثی‌های یمن می‌شود که پیش از پرتاب، با حمله نیروهای آمریکایی منهدم شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در حمله خود به اسرائیل از بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد استفاده کرد که اکثر آنها از داخل ایران پرتاب شدند یا به پرواز درآمدند. ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود که در راستای تعهد خود به اسرائیل ده‌ها فروند از این موشک‌ها و پهپادها را رهگیری و منهدم کرده است. رادیو فردا

*نشست کابینه اسرائیل درباره واکنش به ایران بی‌حاصل پایان یافت.نشست و رایزنی‌های کابینه جنگ اسرائیل درباره واکنش‌های احتمالی به حملات موشکی و پهپادی ایران به این کشور بی‌نتیجه پایان یافت. رسانه‌های خبری به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که تصمیم‌گیری‌های قطعی در این مورد هنوز انجام نگرفته‌اند.به گزارش “تایمز اسرائیل”، این جلسه عصر یکشنبه (۱۴ آوریل / ۲۶ فروردین) بیش از سه ساعت طول کشید.دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل از پاسخ مستقیم به پرسشی درباره برنامه‌های اسرائیل برای واکنش تلافی‌جویانه احتمالی خودداری کرد. او تنها به “آماده‌باش اسرائیل در سطحی بالا در همه جبهه‌ها” اشاره کرد.پیش از آن اما بنی گانتس، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ بدون ذکر زمانی مشخص از واکنش تلافی‌جویانه این کشور سخن گفته بود: «ما یک ائتلاف منطقه‌ای تشکیل خواهیم داد و ایران را در زمانی مناسب پاسخگو خواهیم کرد، آن هم به آن شکل که از دید ما درست است.»سایت خبری اکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد که در روزهای آتی قرار است گفت‌وگوهای دیگری در مورد چگونگی واکنش اسرائیل به حملات جمهوری اسلامی صورت گیرد. به نوشته اکسیوس، در این نشست گزینه‌های مختلف در مورد واکنش تلافی‌جویانه اسرائیل مورد بحث و رایزنی قرار گرفته‌اند. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمی و جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی

بی‌بی‌سی طی تحقیقاتی به سند نحوه مرگ نیکا شاکرمی و عوامل آن دست پیدا کرده: …