طی یکسال۵۲ کولبر با شلیک مستقیم کشته شده‌اند, جمهوری اسلامی قاتل کولبران و سوختبران است!

در یکسال گذشته طبق آماری که هەنگاو از وضعیت کولبران منتشر کرده، تعداد ۵۲ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای جنایتکار جمهوری اسلامی جانشان گرفته شده است.

گزارش ارائه شده و تکان دهنده از کشتار کولبران که توسط سازمان حقوق بشری هەنگاو انتشار یافته به این شرح است:

کشتار کولبران

«طی سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۱۵ کولبر و کاسبکار کُرد کشته و زخمی شده‌اند که ۵۲ نفر از آنها جانشان را از دست داده و ۱۶۳ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بیشترین کولبر و کاسبکار در مرزهای استان کُردستان (سنندج) قربانی شده‌اند که ۱۰۹ مورد بوده است.

از مجموع این ۲۱۵ کولبر، ۱۴۰ مورد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران، ترکیه و عراق کشته و یا زخمی شده‌اند که ۱۳۴ مورد توسط نیروهای مسلح ایران بوده و ۶ مورد نیز توسط نیروهای مسلح ترکیه و عراق.

در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۴ کولبر زیر ۱۸ سال در حین کولبری جانشان را از دست داده و ۲ کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.»

گزارش بالا نشان می‌دهد که حکومت اسلامی قاتل کولبران است و این جنایات سازمان یافته و قتل و ترور علیه کولبرانی است که به جرم بدست آوردن یک لقمه نان جانشان را گرفته‌اند. وضعیت فلاکتبار بیکاری و کشتارهای وحشیانه حکومتی نه تنها در کردستان علیه کولبران، بلکه این جنایات در سیستان و بلوچستان علیه سوختبران هم اتفاق افتاده است. جمهوری اسلامی بجای تامین معیشت و شغل ، بیمه بیکاری و درمانی و اشتغال زایی در مناطق محروم کردستان و سیستان و بلوچستان دست به قتل و کشتار این نان آوران و کارگران زحمتکش زده که آخرین تلاش برای زنده ماندن را مجبور به انجام این کار شاق و طاقت فرسا شده‌اند.

امسال ما خانواده دادخواه کولبران و سوختبران به دادخواهی از عزیزانمان که جانشان را حکومت اسلامی گرفته، ادامه خواهیم داد و این کمپین با حمایت همه اقشار جامعه، سازمانهای حقوق بشری، احزاب و فعالان سیاسی و حقوق بشری می‌تواند گامهای قدرتمندی را برای پایان دادن به کشتارها و سرکوب سیستماتیک علیه کولبران و سوختبران به جلو بردارد.
ما ضمن گرامیداشت یاد کلیه جانباختگان کولبر و سوختبر و قربانیان جمهوری اسلامی اعلام میکنیم که تا محاکمه قاتلان کولبران و سوختبران این کمپین را قویا به پیش خواهیم برد.
کانال کولبران و سوختبران
جمعه ۱۰ دیماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

پانزدهمین هفته متوالی اعتصاب غذا زندانیان در سه‌شنبه‌های نه‌ به اعدام

از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های سراسر کشور اعدام …