۶ کشته و ۱۹ زخمی در روند توضیح مواد غذایی درافغانستان

منابع محلی ولایت غور در مرکز افغانستان گفته اند که صبح امروز اعتراض افرادی که از روند توزیع مواد غذایی شکایت داشتند به خشونت کشیده شد و با برخورد و تیراندازی پلیس به معترضان در این حادثه دستکم ۶ نفر از جمله دو پلیس کشته شدند، و به زخمی شدن ۱۹ نفر انجامیده است، ۱۰ نفر زخمی شدگان از نیروهای پلیس است. یک خبرنگار محلی هم در میان کشته شدگان است.

شاهدان عینی در ولایت غور به بی‌بی‌سی گفتند که این درگیری صبح امروز (شنبه ٢٠ ثور/اردیبهشت) زمانی آغاز شد که شماری از مردم که به روند توزیع مواد غذایی معترض بودند، در مقابل دفتر والی تجمع کرده و اعتراض داشتند که چرا کمک‌های برنامه جهانی غذا “به صورت درست توزیع نشده و به افراد مستحق نمی‌رسد. “

عارف عابر، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی شمار کشته شدگان را ۶ نفر و زخمی‌ها را ۱۹ نفر اعلام کرد. دو پلیس در میان کشته شدگان و ۱۰ پلیس دیگر در میان زخمی‌های امروز است.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور افغانستان در فیسبوک نوشته که ” خبر کشته شدن چهارتن از هموطنان ما در اعتراضات مرتبط به توزیع مواد غذایی در فیروزکوه مرکز ولایت غور تکان دهنده است. متاسف و متاثرم.”

آقای صالح افزوده که به تمام ولایات هدایت صریح و واضح صادر شده است که در امر توزیع مواد غذایی از ساختارهای مردمی کمک بگیرند و در هیچ شرایط از پلیس و ارتش در قسمت توزیع مواد غذایی استفاده صورت نگیرد.

نصیر پارسا، مسئول بیمارستان ولایتی غور به محمد قاضی‌زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی در غرب افغانستان گفته که تاکنون دو کشته به این بیمارستان منتقل شده است.

او شمار زخمی‌ها را ۱۲ نفر ذکر کرده و افزوده که وضعیت چند نفر آنان وخیم است. به گفته او بیشتر قربانیان این حادثه غیرنظامی و مرد هستند.

معروف سعیدی، یک خبرنگار محلی غور نیز به بی‌بی‌سی گفت که معترضان در ابتدا به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و در نهایت این کار باعث شد تا یکی از سربازان به سمت مردم تیراندازی کند. او گفت که اکنون نیز صدای تیراندازی از سطح شهر شنیده می‌شود.

آقای سعیدی گفت که نیروهای پلیس مردم را مجبور می‌کنند تا مغازه‌هایش را تعطیل و از سطح شهر به خانه‌های خود بروند و شهر به حالت تعطیل در آمده است.

عارف عابر، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی گفت که معترضان چند روزی بود که در مقابل دفتر والی تجمع می‌کردند. درخواست آنان توسط دفتر والی جمع آوری و به اداره های کمک دهنده ارجاع شده بود.

نام خبرنگار کشته شده احمدخان نوید، خبرنگار رادیو صدای غور گفته شده است.

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان موسوم به نی امروز با نشر اعلامیه‌ای خواهان بررسی همه‌جانبه‌ کشته شدن یک خبرنگار در جریان اعتراضات امروز در ولایت غور شد.

در اعلامیه آمده که احمدخان نوید خبرنگار رادیو صدای غور، امروز در جریان اعتراضات مردمی امروز، گفته‌می‌شود که در اثر “اصابت گلوله” کشته شده است.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در توئیتی “تیراندازی پلیس به اعتراض کنندگان را کاملا غیرقابل پذیرش” دانسته و گفته که تیم محلی این کمیسیون در غور در حال بررسی جزئیات حادثه هستند.

به گفته او، معترضان امروز شکایت داشتند که چرا برنامه جهانی غذا به ۲۰۰ خانواده کمک کرده و آنان را در نظر نگرفته است.

آقای عابر افزود که ابتدا اعتراض مسالمت آمیز بود و بعدا از طرف معترضان به سمت پلیس تیراندازی شد. پلیس نیز به تیراندازی متقابل پرداخت، که در این تبادل آتش دو نفر به شمول یک خبرنگار کشته و ۵ نفر نیز زخمی شدند. به گفته او دو نفر از زخمی‌شدگان از نیروهای پلیس هستند.

آقای عابر افزود که اوضاع اکنون تحت کنترل است ولی شهر “چهره نظامی” به خود گرفته است.

شاه محمود شهاب، خبرنگار محلی دیگر نیز در ولایت غور به بی‌بی‌سی گفته که در این اعتراض ۴ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شده که یک خبرنگار محلی هم در میان کشته شدگان است.در دایکندی، ولایت دیگر در مرکز افغانستان نیز صبح امروز شماری از افراد نیازمند که از ولسوالی شهرستان برای دریافت کمک به محل دیگری عازم بودند، خودرو آنان واژگون شد. به گفته سکینه احسانی، سخنگوی والی دایکندی در این حادثه نیز چهار نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر مجروح شدند.

وزارت مالیه/دارایی افغانستان اعلام کرده که این کشور برای مبارزه با کرونا و رفاه عمومی ۸۹.۶ میلیارد افغانی معادل ( حدود ۱.۲میلیارد دلار) را اختصاص داده است.

به گفته وزارت مالیه منبع تامین “بسته مالی حکومت برای مبارزه با ویروس کرونا و رفاه عامه” و برنامه مصرف آن نیز مشخص شده است.

روز گذشته برنامه جهانی غذا اعلام کردکه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در افغانستان وضعیت فقر و بهداشت را نگران کننده ساخته است. به گفته این نهاد این روند باعث شده که افغانستان با بحران روبرو شود.این نهاد از کمک کندگان بین المللی خواستار کمک فوری شده تا از بدتر شدن وضعیت در این کشور جلوگیری شود.بی بی سی

.

اینرا هم بخوانید

تجارت نیوز: گزارش پلمب۷۰ درصد از طلافروشی‌های مشهد در پی اعتصاب طلافروشان

تجارت نیوز:پلمب ۷۰ درصد از طلافروشی‌های مشهد، در پی اعتصاب طلافروشان / اتحادیه طلای مشهد، …