۸ مارس و تکلیف خانم فرح دیبا- سیاوش مدرسی

خانم فرح دیبا آخرین همسر ممد‌رضا پهلوی که از قرار به “لطف خداوند!” پسرزا و مادر آقای رضا پهلوی ولیعهد سابق شدند،  پیامی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن صادر فرمودند که قابل تأمل است.

گرچه که در سرتاسر در دوران حکومت دیکتاتوری ممدرضا پهلوی سایه خدا و نظام الهی جمهوری اسلامی این روز نه تنها به رسمیت شناخته نشد که علیه آن زدند و کشتند!  

این که خانم دیبا  _‌من بخاطر حفظ حرمت انسانی و برابری طلبانه‌ام، ایشان را در ۸ مارس روز جهانی زن، به نام خودشان خطاب میکنم، نه زن شاه و مادر ولیعهد و بانو و مامان ایران زمین و کلیه این القاب ضد انسانی و ضد زن_.

از قرار خوشبختانه و برخلاف دوران حکومت ممد‌رضا پهلوی روز ۸ مارس را بعنوان روز جهانی زن بلاخره به رسمیت شناختند این “پیشرفت!” شایان و قابل تقدیری است! ناگفته نگذاریم که این هم نتیجه تحمیل  انقلاب #زن_زندگی_آزدای”  است چون در کل دوران هردو پهلوی و کل ۲۵۰۰ ساله حاکمیت “خدا، شاه، میهن” و ولی‌فقیه چنین روزی رسمیت نداشته.

این به رسمیت شناسی را مجدداً تبریک میگویم.

اما جالب است که ایشان بجای تجلیل از کلازاتکین و زنان مبارز چپ که این روز را به نظام مرد سالار در سطح جهان تحمیل کردند مرقوم میفرمایند:

“تاریخ ایران نام شاهانی چون پوراندوخت و آذرمیدخت، زنان شجاع و کاردانی چون رودابه و تهمینه و گرد‌آفرید و شاعران نام‌آوری (خوشبختانه به قرن ۲۰ هم تکی نثار فرمودند!) چون فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی مزین است.

بله مزین است اما بجز آن دو شاعر الباقی کلاً از قهرمانان نقالی‌های قهوه‌خانه‌ها هستند ومتاسفانه فروغ و بهبهانی هم در قید حیات نیستند که اعاده حیثیت کنند!

ادامه میدهند که: “امروز زنان ایرانی در داخل و خارج از میهن برای آزادی ایرانیان و اعتلای نام ایران بجان میکوشند”

و دست آخر مرحمت شهبانوانه صادر کرده و  روز جهانی زن رابه همه زنان جهان شادباش میفرمایند!

بنظر میرسد این خانم حاضر نیست به هیچ وجه یک میلیمتر از شاهنامه فردوسی و هارت و پورتهای “من آنم که رستم بود پهلوان!” فاصله بگیرد. تمام شادی مخاطب این است که ایشان یا اطرافیانش با فروغ و خانم بهبهانی هم دستکم اسماً آشنا هستند!

خانم دیبا از کنج محفل و سکت ملی‌_‌مذهبیتان لطفا نگاهی به خیابان بی‌اندازید!

با ژیناها! آرمیتا‌ها، ساریناها، افکاری‌ها و زندانیان مرد و زن و لیست به قتل رسیده ها، نابینا شده‌ها اعدامی‌ها! به شعارهای پیشرو به نسل Z، نسلی که گذشته‌ها را دفن میکند تا معنی آزادی و برابری را به رژیم اسلامی و شاهنشاهی و کل جهان کهنه و پوسیده گذشته تحمیل کند! 

زنان،دختران و مردانی که در روزمره‌گی زندگی در کارخانه‌ها و خیابانها و در جدالی بی‌امان برابری انسان، برابری زن و مرد را به تمام سنتها و گذشته‌‌‌گرایی‌ها تحمیل کرده و میکند!

شوهر شما صدای پای انقلاب را شنید! جمهوری اسلامی هم شنید! کل جهان شنید! اما انگار گوش شما با پنبه نقالی‌های قهوخانه‌ای پر است! مردم درحال برپایی جهانی نو، برابر و آزاد و انسانی هستند، نه اعتلای کاخ و تاج و تخت شما و ستمی که بعنوان زن به شما هم شد! 

از این گذشته در کجای تاریخ ایران بجز رجز‌خوانی‌های قهوه‌خانه‌ای آن تاریخ، شاه زن وجود داشته‌؟! میدانیم که حرمسرا و شبستان‌ها در سنت ۲۵۰۰ ساله شما رکن رکین سلطنت و خلافت دینی و اسلامی بوده و هست.

دست از القاب مرد و پدر سالارنتان بردارید و از دنیای پوراندوخت و آذرمیدخت و تهمینه و رودابه و حرمسرا و کاخ سعد‌آباد به دنیای زندگان قدم بگذارید. آوردن نام مرحوم فروغ و مرحوم خانم بهبهانی کمکی به افکار ماقبل تاریخی شما و مشاورینتان نخواهد کرد! همانطور که فریاد آزادی و برابری تمامی ارکان نظام گندیده، گذشته‌گرا، سنت‌پرست و زن‌ستیز اسلامی رابلرزه در آورده است. جامعه عزم جزم کرده است که جامعه‌ای آزاد و مرفه و برابر را پی‌ریزی کند! 

خود فریبی را کنار بگذارید و رفتاری کنید که بعنوان یک زن قابل احترام باشید و نه زنی که تولید مثل کرده و موجودی نر، شازده، مومن به شریعت شیعه اثنی‌عشری تولد کرده است.

۸ مارس ۲۰۲۴ 

اینرا هم بخوانید

نامش “م” عنوان زده شده، ۲۸ مین حرف از حروف الفبا در روزنامه همشهری و در گزارشی با عنوان “مرگی با طعم ناموس!”- سیاوش مدرسی

«پدر و برادرش او را کشان‌کشان می‌بردند، «م» جلوی چشم فرزندانش و همسرش التماس می‌کرده …