آلمان مخالفت خود را با همه پرسی استقلال کردستان اعلام کرد

رادیو فرانسه:ده روز مانده به برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق، دولت آلمان با تاکید بر اهمیت تمامیت ارضی عراق، مخالفت خود را با این همه پرسی اعلام کرد. آلمان یکی از پشتیبانان مهم اقلیم کردستان است و کارشناسان نظامی این کشور آموزش نظامی پیشمرگه ها را به عهده دارند.

روز جمعه ١۵ سپتامبر/٢۴ شهریور، گئورگ اشترایتر* معاون سخنگوی دولت آلمان در تماس با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که برلین مخالف برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم خودگردان کرستان عراق است.

وی گفت: “دولت آلمان برگزاری همه‌پرسی استقلال توسط دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان را به سود صلح و آرامش در عراق نمی‌داند. این همه‌پرسی نتیجه هماهنگی میان اربیل و بغداد نیست و از این رو دولت آلمان با آن مخالف است”.

این مقام آلمانی همزمان از کلیه نیروها و اقلیت‌های قومی و مذهبی ساکن کردستان خواست تا از آتش افروزی خودداری کنند.

آلمان در حال حاضر یکی از مهم ترین پشتیبانان اقلیم کردستان است. این کشور در جریان مبارزات کردستان با داعش ضمن ارسال سلاح های انفرادی مدرن گروهی از مربیان نظامی خود را برای آموزش پیشمرگه ها به اربیل فرستاد. این مربیان هنوز در کردستان به سر می برند، اما تعداد آنها هرگز اعلام نشده است.

پیش از آلمان، دولت مرکزی عراق، ترکیه، ایران و سوریه نیز اعلام کرده‌اند که نتیجه همه پرسی استقلال کردستان را نمی پذیرند.

ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان پشتیبان اصلی کردستان، پرهیز از برگزاری رفراندوم را به اربیل توصیه کرده است، با این همه دولت محلی تصمیم دارد همه پرسی را روز ٢۵ سپتامبر برگزار کند.

اینرا هم بخوانید

موج دستگیری در کردستان هم‌زمان با سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و دیگر زندانیان

هم‌زمان با چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، …