پارلمان کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی نشست ویژه تشکیل می‌دهد

رادیو فرانسه:پارلمان اقلیم خودگردان کردستان عراق به دعوت رئیس این اقلیم، مسعود بارزانی، امروز جمعه پانزدهم سپتامبر نشست فوق العاده تشکیل می دهد تا مسئولیت برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق را در بیست و پنجم سپتامبر آینده برعهده بگیرد. مسعود بارزانی در عین حال آمادگی خود را برای به تعویق انداختن زمان این همه پرسی اعلام کرده است.

قرار است امروز بعدازظهر پارلمان اقلیم خودگردان کردستان عراق چارچوب قانونی این همه پرسی را تعیین کند. برگزاری این همه پرسی نگرانی کشورهای همسایه عراق و همچنین دولت های آمریکا و اروپا را نسبت به وقوع یک جنگ داخلی برانگیخته است.

دولت آمریکا برای به تعویق انداختن این همه پرسی دیروز پنجشنبه طرح جایگزینی را به رهبران کردستان عراق پیشنهاد کرد. رئیس اقلیم کردستان عراق وعده داد که در اسرع وقت به این پیشنهاد پاسخ بدهد. او در عین حال مجدداً تأکید کرد که استقلال تنها گزینۀ کردهای عراق است.

نشست امروز مجلس کردستان عراق نتیجۀ مذاکرات حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی با دو حزب بزرگ دیگر این اقلیم به ویژه اتحادیۀ میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی است.

در حالی که مهلت قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۱۵ خاتمه یافته، مجلس کردستان عراق نیز عملاً از آن زمان تاکنون تشکیل جلسه نداده است. مسعود بارزانی به بهانۀ وضعیت ویژه کردستان عراق و جنگ با داعش مدعی است که شرایط برگزاری انتخابات جدید در این اقلیم فراهم نیست.

سه شنبه گذشته پارلمان فدرال عراق با تصویب طرحی مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد و آن را اقدامی خلاف قانون اساسی توصیف نمود.

نظامیان شیعه گروه “بدر” عراق که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند هشدار داده اند که برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق به “جنگ داخلی” منجر خواهد شد. دیروز پنجشنبه چهاردهم سپتامبر دولت ترکیه به مقامات کرد عراق هشدار داد که باید بهای برگزاری چنین همه پرسی را بپردازند. خود کردهای عراق نیز بر سر زمان برگزاری این همه پرسی با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

اینرا هم بخوانید

خزعبلات عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم:”با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید”!

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی گفته است:”با زنان زیبایی که اهل …