آماری تکان دهنده از قربانیان نا امنی محیط کار

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی جمهوری اسلامی در نیمه نخست امسال ۸۹۸ نفر در حوادث  حین کار جان خود را از دست دادند.

همچنین در سال جاری ۱۴ هزار و ۲۰۰ کارگر مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده اند. طبق این گزارش استان‌های تهران، خراسان و مازندران بالاترین رقم قربانی در محیط های کار را داشته است.  

این تازه ترین گزارش نهاد های حکومتی ازابعاد کشتار و قتل کارگران در محیط های کار در کشور است. اینها تنها مواردی هستند که به گفته این نهاد حکومتی؛ به این سازمان گزارش شده است. ابعاد و دامنه حوادث حین کار بسیار بیشتر می باشد که در این گزارشات حکومتی راه نمی یابند. محیط کار در ایران تبدیل به قتل گاه کارگران شده است. مسئول مستقیم قتل عام کارگران جمهوری اسلامی و قوانین ضد کارگری اش می باشد.

قربانیان محیط کار، قربانیان بساط سودجویی سرمایه داری دزد حاکم هستند. بخش عظیمی از همه این اتفاقاتی که در محیط‌های کار شاهدش هستیم و منجر به مرگ و صدمه زدن به سلامتی کارگر میشود، قابل اجتناب‌اند. ایمنی محیط کار حق مسلم کارگر است. نقض آن یک جنایت آشکار است. یک محور مهم مبارزه کارگر در نظام سرمایه داری حول ایمنی محیط کارو برای برخورداری از محیط امن و سالم برای کار است.

نقض ایمنی محیط کار و قربانی شدن کارگران در بساط سرمایه داران حاکم امری گسترده و جهانی است. اما در ایران در حاکمیت یکی از وحشی ترین حکومت های سرمایه داری که استثمار را به بی نهایت رسانده است، ابعاد این جنایت فاجعه بارشده و محیط های کار قتلگاه کارگران شده است.

در ایران کارگران از ابتدایی ترین وسائل ایمنی در محیط کار محرومند. کارگران در بخش ساختمان و اساسا در تمام محیط های کاری بطور واقع در نا امن ترین شرایط با غیر انسانی ترین شرایط کار میکنند و هر لحظه درمعرض خطرات جانی قرار دارند.  در برابر چنین شرایط برده وار کاری کارگران ناگزیرند نیروی کار خود را چندین برابر زیر خط فقر بفروش بگذارند و حتی همین دستمزدهای بخور و نمیر نیز به موقع به آنان پرداخت نمیشود. میلیونها کارگر در این وضعیت خطرناک و با ناچیزترین دستمزدها  جان و زندگی شان همیشه در خطر می باشد.

جمهوری اسلامی  و کارفرمایان و سرمایه داران با قوانین بشدت ضد کارگری و غیر انسانی شان مسئول مستقیم قتل عام کارگران در محیط های کار هستند. برخورداری از محیط های امن کار و وسائل ایمنی بر اساس استاندارد قابل قبول امروز جهانی، فراهم آوردن امکانات پزشکی در محیط های کار، پرداخت خسارت به کارگران حادثه دیده، تضمین بازگشت به کار حادثه دیدگان از جمله خواستهای فوری کارگران است که باید و میشود به حکومت سرمایه داری حاکم تحمیل کرد. باید بساط  حکومت سرمایه داری  چپاولگر حاکم را جمع کرد.

محمد شکوهی

کارگر کمونیست 596

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …