آمریکا:۲۶.۴ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری کرده اند

در هفته گذشته چهار میلیون و چهارصد هزار نفر دیگر از آمریکاییان تقاضای دریافت حقوق و مزایای بیکاری را تسلیم مراکز پرداخت کردند که یکی دیگر از هزینه های رو به افزایش بیماری فراگیر ویروس کروناست.

تقاضاهای جدید شمار کل دریافت کنندگان بیمه بیکاری از اواسط مارس تاکنون را به ۲۶ میلیون و چهارصد هزار نفر افزایش می دهد.

این تعداد معادل ۱۵ درصد نیروی کار آمریکاست.

تعداد متقاضیان دریافت کنندگان بیمه بیکاری در ماه فوریه – قبل از شیوع بیماری ویروس کرونا در آمریکا – حدود دویست و هفتاد هزار نفر بود.

با وجود تعداد چشمگیر متقاضیان دریافت حقوق و مزایای دوران بیکاری در هفته گذشته، این سومین هفته پیاپی بود که آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری عملا رو به کاهش گذاشت و این نشانه آن است که اقتصاد آمریکا از بدترین تکان ناشی از شیوع این بیماری عبور کرده است.

ریجارد لفین، مدیرعامل شعبه بریتانیایی شرکت خدمات مالی چارلز شواب معتقد است “در حالی که پیوستن چهار میلیون و چهارصد هزار نفر دیگر به صف دریافت کنندگان حقوق بیکاری رقمی تکان دهنده است اما نشانه هایی در دست است که آمریکا از نقطه اوج روند بیکار شدن نیروی کار عبور کرده است.”

به گفته او، “سئوال اصلی در این زمان این است که چه موقعی فعالیت های اقتصادی در آمریکا از سر گرفته می شود و با آغاز فعالیت های اقتصادی، چه روی خواهد داد؟”

اقتصاددانان هشدار داده اند که اقتصاد جهانی با عمیق ترین کاهش از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ روبروست.

براساس تخمین صندوق بین المللی پول، انتظار می رود اقتصاد آمریکا با رشد منفی ۵.۹ درصد در سال جاری مواجه شود. شمار بیکاران طی شش هفته گذشته از شمار شغل های ایجاد شده طی حدود یکدهه رشد اقتصادی منتهی به ماه فوریه سال جاری فزونی گرفته است.

در واکنش به این وضعیت، دولت ایالات متحده بیش از دو تریلیون دلار را به عنوان صندوق نجات ملی در نظر گرفته است. با تخصیص این مبلغ، دریافت بیمه ومزایای دوران بیکاری شامل تعداد بیشتری از افراد شده و مقدار پرداختی هم افزایش یافته است و علاوه بر کارگران بیکار، کسانی هم که به خاطر شیوع این بیماری از کسب و کار افتاده اند از دولت حقوق می گیرند.

در عین حال، شمار قابل توجهی از متقاضیان همچنان درگیر تشریفات اداری رسیدگی به تقاضای خود در سطح ایالت ها هستند.

دیگنان، صاحب ۵۲ ساله یک معاملات ملکی در ایالت نوادا از جمله متقاضیان دریافت حقوق بیکاری است. او می گوید: “تلفن های اداره رسیدگی به تقاضا غالبا اشغال است.”

او می افزاید: “این وضعیت واقعا ناراحت کننده است چون شما نه فقط کنترلی بر کار این مرکز ندارید بلکه اطلاعات کافی هم در اختیار شما نیست. شما بدون این مشکلات هم نگران کووید-۱۹ هستید، نگران آن هستید که اقتصاد دارد از هم می پاشد و پس انداز من هم کم کم دارد ته می کشد، شاید یک ماه دیگر تمام شود و هنوز نوبت به رسیدگی به تقاضای من نرسیده است.”

دارایی صندوق کمک به کسب و کارهای کوچک با موجودی ۳۴۹ میلیارد دلار ظرف دو هفته تمام شده است. بررسی ها نشان داده که به جای کسب و کارهای کوچک، شرکت های بزرگ سهامی عام از این صندوق پول گرفته اند.

کسب و کارهایی که شرایط لازم را داشته باشند، وام دریافتی از این صندوق را پس نخواهند داد. لری هایلند، صاحب یک آبجوفروشی در بروکلین، نیویورک، امید داشت دریافت پول از صندوق به حفظ کسب و کارش کمک کند. او می گوید که “هنوز هم منتظر رسیدگی به تفاضایم هستم.”

آقای هایلند می افزاید که تمامی فرم ها را پر کرده و در انتظار بوده که به محض آغاز به کار بانک ها در آغاز ماه جاری، آنها را به بانک تسلیم کند و پولش را بگیرد اما به استثنای نامه تایید دریافت فرم ها، تا کنون جواب دیگری از صندوق دریافت نکرده و همچنان در انتظار است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …