تاکید آمریکا بر تمدید تحریم تسلیحاتی جهانی علیه ایران

آمریکا در سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران شد.

دفتر نمایندگی دائم ایالات متحده در سازمان ملل با صدور بیانیه ای در مورد لغو تحریم تسلیحاتی ایران در پائیز سال جاری میلادی هشدار داده و از جامعه بین‌المللی خواسته است تا این تحریم را تمدید کند.

این بیانیه با یادآوری حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در روز ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹ گفته است که “با وجود ادعای بی اساس حوثی های یمن در مورد انجام این حمله، شواهد به دست آمده حاکی از آن است که حمله توسط ایران صورت گرفته است.”

پس از حمله روز ۱۴ سپتامبر، حوثی های یمن گفتند که با تعدادی پهپاد این عملیات را انجام داده اند اما برخی کارشناسان غربی گفتند که چنین حمله ای از توان فنی حوثی ها خارج است و امکان هدف قرار دادن این تاسیسات از جنوب عربستان منتفی است. این بیانیه می افزاید که دولت های ایالات متحده، فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیدند که این تاسیسات هدف موشک هایی قرار گرفتند که از خاک ایران شلیک شده بود.

نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل همچنین به گزارش هیات کارشناسان این سازمان در مورد تحریم تسلیحاتی یمن نیز اشاره کرده است. این گزارش حاوی نتیجه تحقیقات این هیات در مورد وضعیت کنونی یمن است و در بخش هایی از آن صراحتا ایران به نقض این تحریم مهم شده است.

کارشناسان سازمان ملل گفته اند که حوثی ها انواع موشک های هدایت شونده ضد تانک و موشک های کروز پیشرفته در اختیار دارند که بیرون از توانایی آنها در ساخت چنین تسلیحاتی است و افزوده اند که “بعضی از این تسلیحات دارای خصوصیات جنگ افزارهای تولید جمهوری اسلامی ایران است.”

این بیانیه همچنین می افزاید که حوثی های یمن منابع مالی قابل توجهی از حکومت ایران دریافت کرده و از حمایت گسترده سیاسی و نظامی آن برخوردارند هرچند هیات کارشناسان قادر به تعیین میزان دقیق این حمایت نبوده است. در عین حال، این هیات “یک خط مالی بالقوه از ایران و همچنین شواهدی از امکان نقض تحریم سازمان ملل توسط این کشور مشاهده کرده است.”

راساس بیانیه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل “ایران موشک های کوتاه برد در اختیار حوثی ها قرار می دهد با این هدف که به سوی مراکز غیرنظامی عربستان شلیک کنند و کارگران نفتی و خانواده های آنان در عربستان شاهدان این حملات هستند.”

این بیانیه همچنین به شلیک دوازده موشک به سوی پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و حمله به سفارت ایالات متحده در بغداد هم اشاره می کند.

این بیانیه هشدار می دهد که در صورت لغو تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور ممکن است از اسلحه های قوی برای مقاصد خود استفاده کند “که باعث نگرانی عمیق جامعه جهانی خواهد بود.”

نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل نتیجه می‌گیرد که “در غیاب اقدامات موثر در جلوگیری از رفتار تهاجمی ایران، این کشور به تهدید صلح و ثبات منطقه ادامه خواهد داد؛ بنابراین ایالات متحده در همکاری با سایر اعضای سازمان ملل خواهد کوشید تا ایران را به اتخاذ موضعی صلح‌آمیز و مثمر ثمر در روابط با همسایگان هدایت کند.”

پس از توافق هسته‌ای با ایران – برجام – شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه شماره ٢٢٣١ لغو بخش عمده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را اعلام کرد و گفت که در صورت تایید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این تصمیم به اجرا گذاشته می‌شود.

در عین حال، بر اساس بندهای ٤ و ٥ این قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران برای مدت معینی پس از اجرایی شدن قطعنامه ادامه خواهد یافت و هرگونه ارتباطی در این زمینه از لحاظ فروش تسلیحات و تجهیزات، قطعات و فناوری تولید آنها یا خرید این اقلام از ایران بدون مجوز سازمان ملل ممنوع است. در مورد معاملات مربوط به جنگ‌افزارهای متعارف این ممنوعیت پس از پنج سال لغو خواهد شد.

دولت آمریکا هشدار داده است که ظرف سی و هشت هفته آینده، این بخش از قطعنامه ٢٢٣١ قابل اجرا خواهد بود و در مورد بهره‌برداری ایران از این فرصت برای پیگیری آنچه که آمریکا اقدامات مخرب می‌داند هشدار داده است.

چند ماه پیش حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با تاکید بر لزوم حفظ برجام گفت که “این توافق اگر تا سال آینده باقی بماند تمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل برداشته می‌شود و این یعنی هر سلاحی را می‌خریم و می‌فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …