حمله موشکی حوثی‌ها به کشتی آمریکایی؛ سنتکام: قطعات موشکی ارسالی ایران به یمن را ضبط کردیم

حوثی‌ها طی دو ماه گذشته نزدیک به ۳۰ حمله در مسیر کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند

یک روز پس از آن که یک کشتی تجاری در آب‌های نزدیک خلیج عدن مورد اصابت موشک قرار گرفت، ارتش آمریکا سه‌شنبه ۲۶ دی اعلام کرد پنج روز پیش‌، از یک شناور در نزدیکی سواحل سومالی «قطعات موشکی» ارسال جمهوری اسلامی برای حوثی‌ها را کشف کرده است.

کشتی هدف قرار گرفته در روز دوشنبه به نام «جبل‌الطارق ایگل» با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد و مالکیت آمریکایی دارد.

شرکت بریتانیایی امبری اعلام کرد به‌رغم برخورد موشک، کشتی یادشده خسارت چندانی ندیده و هیچ‌یک از کارکنانش نیز مجروح نشده‌اند.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) که بر آب‌های منطقه خاورمیانه نظارت دارد، دوشنبه اعلام کرد این حمله در حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق بندر عدن یمن صورت گرفته است.

گزارش نهاد بریتانیایی می‌گوید ناخدای کشتی یاد شده گفته است آن بخش از کشتی که رو به ساحل بوده است «از بالا با موشک هدف قرار گرفت».

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در خاورمیانه مستقر است، مسئولیت این حمله را متوجه حوثی‌ها دانست و گفت:‌ «هیچ خسارت یا تلفات ناشی از حمله به این کشتی مخابره نشده است و آن در حال ادامه دادن مسیر خود است».

حوثی‌های مورد حمایت ایران نیز هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفتند، هرچند که آن‌ها بعد از حملات جمعه و شنبه اخیر آمریکا و متحدانش به مواضع خود، وعده تلافی داده بودند.

کشف قطعات موشکی ارسالی جمهوری اسلامی

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده،، سنتکام، سه‌شنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد که نیروهای ارتش آمریکا روز ۲۱ دی با توقیف یک شناور در آب‌های دریای عربی، قطعات موشکی ارسالی جمهوری اسلامی به حوثی‌ها را کشف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است نیروهای ویژه دریایی آمریکا با پشتیبانی پهپادها و هلی‌کوپترها وارد این شناور در نزدیکی سواحل سومالی شدند و «قطعات موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز ساخت ایران» را ضبط کردند.

بر مبنای این گزارش، موارد ضبط شده شامل «قطعات پیش‌ران، هدایت و سرِ جنگی موشک‌های میان‌برد بالستیک و موشک‌های کروز ضدکشتی» و همچنین «قطعات پدافند هوایی» بوده است.

سنتکام می‌گوید بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حوثی‌ها از همین نوع سلاح‌ها برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ استفاده کرده‌اند.

این بیانیه همچنین می‌گوید بعد از ضبط محموله و بازداشت ۱۴ سرنشین این شناور، به‌دلیل وضعیت ناامن آن، نیروهی آمریکایی شناور را غرق کردند.سنتکام همچنین تأیید کرده دو نیروی ویژه ارتش آمریکا در جریان همین عملیات ناپدید شده‌اند و فرمانده این ستاد گفته جست‌وجوی دقیق برای یافتن آنها در جریان است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران کاغذسازی پارس،اعتراض و اعتصاب  کامیونداران در عسلویه و کرمان

*شماری از کارگران کاغذسازی پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری #شوش خواستار …