ائتلاف عربستان ضمن بمباران «حدیده» از حوثی‌های یمن خواست بندر را ترک کنند

رادیو آمریکا:مواضع شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در بندر «حدیده» از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شدت مورد بمباران هوائی قرار گرفت. همزمان میانجی سازمان ملل متحد تلاش دارد به خاطر حفظ جان غیرنظامیان نیروهای حوثی را به ترک حدیده تشویق کند.

مقام های سازمان ملل متحد بیم آن دارند که طولانی‌تر شدن محاصره حدیده، بحران انسانی هم اکنون وخیم این کشور را وخیم تر سازد . بندر حدیده در کرانه دریای سرخ تنها راه مهم تدارکاتی برای شورشیان حوثی است که صنعا پایتخت را در کنترل دارند.

حمله شدید نیروهای ائتلاف به بندر حدیده از شش روز پیش آغاز شده است، کنترل این بندر وضعیت جنگ چند ساله یمن را به نفع عربستان سعودی و علیه ایران تغییر خواهد داد. این دو قدرت منطقه ای در پشت جنگ نیابتی چند ساله در یمن قرار دارند.

عربستان سعودی از دولت قانونی «عبد ربه منصور هادی» و ایران از شورشیان شیعه حوثی حمایت می‌کند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ و پس از آن آغاز شد که حوثی‌های مورد حمایت ایران دولت منصور هادی را از صنعا بیرون راندند و خود کنترل پایتخت را در دست گرفتند. از آن زمان نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان حمله هوائی گسترده ای را به مواضع حوثی ها دنبال کرده و در حال حاضر نیروهای امارات متحده عربی در حال بازپس گیری بندر حدیده هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هلیکوپترهای توپدار آپاچی، تک تیراندازان حوثی در بندر حدیده را که از پشت بام خانه ها و مدرسه ها به سوی نیروهای ائتلاف تیراندازی می کردند، هدف قرار دادند.

تلویزیون «المصیره» در کنترل حوثی ها از شش حمله هوائی در روز دو شنبه خبر دادند.

«انور قرقاش» وزیر خارجه امارات اعلام کرد ۱۰۰ دستگاه کامیون پر از مواد غذائی و پزشکی از بندر عدن راهی بندر حدیده شده است تا کمک ها را در اختیار مردم در محاصره قرار گرفته شهر قرار دهند.

انور قرقاش گفت از مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن خواسته است حوثی ها را به ترک شهر حدیده تشویق کند تا جلوی خونریزی گرفته شود.

همزمان حسن روحانی در مورد وخامت بحران یمن در صورت ادامه حمله ائتلاف هشدار داده و گفته است بحران یمن تنها از راه گفتگو قابل حل خواهد بود.

اینرا هم بخوانید

لیست ١٠٠ وارد کننده که بیشترین ارز‌ دولتی را دریافت کرده اند. یک میلیارد دلار برای “مدیران خودرو”!

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۲ برابر …