اتهام به یک ایرانی به نقض تحریم‌های رژیم

دادگاهی در آمریکا روز جمعه ۱۱ بهمن یک شهروند ایرانی‌کانادایی به نام بهرام کریمی را بە نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و ارسال بیش از ۱۱۵ میلیون دلار بە ایران متهم کرد.

بنابر اطلاعیه‌ای که در وبسایت وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده، موارد اتهامی بهرام کریمی شامل سه مورد «اقدام به تبانی برای تخلف بانکی»، «تخلف بانکی» و «اظهارات نادرست» درباره نقش‌اش در یک پروژه مشترک بین دولت‌های ایران و ونزوئلا می‌شود که به‌واسطه آن، با استفاده از سیستم مالی آمریکا، بیش از ۱۱۵ میلیون دلار به طور غیرقانونی به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی ارسال شده است.

بنابر این گزارش، ایران و ونزوئلا بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که در سال ۲۰۰۴ به امضای مقام‌های دو کشور رسید، اجرای پروژه‌هایی مشترک را آغاز کرده بودند که یکی از آن‌ها ساخت هزاران واحد مسکونی در ونزوئلا بود.

به نوشته وزارت دادگستری آمریکا، بهرام کریمی به طور غیرقانونی اقدام به تسهیل مبادلات بانکی برای این پروژه کرده و بعداً نیز «به دروغ» به مأموران اف‌بی‌آی گفته بود خبر نداشته است که ارسال این پول‌ها ناقض تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود.

گزارشی از واکنش بهرام کریمی ۵۳ ساله و وکیل او منتشر نشده است. دادگاهی در نیویورک به سه مورد اتهامی او رسیدگی خواهد کرد.

حداکثر مجازات برای هریک از دو اتهام نخست سی سال و برای مورد سوم پنج سال زندان است.

پیش از این نیز چند شهروند ایرانی ساکن آمریکا نیز به نقض تحریم‌ها علیه تهران یا تلاش برای ارسال تجهیزات ممنوع به ایران شده بودند.

از جمله بهروز بهروزیان، ساکن کلمبوس اوهایو، چند ماه پیش به جرم نقض تحریم‌های آمریکا و صدور تجهیزات مورد استفاده در میادین نفتی به ایران به ۲۰ ماه زندان محکوم شد.

نگار قدس‌کنی، شهروند ایرانی دارای اقامت دائم از استرالیا، نیز در سال ۹۶ در استرالیا بازداشت و به ارسال غیرقانونی محصولات آمریکایی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی متهم شد.

خانم قدس‌کنی به آمریکا مسترد شد و در آنجا به جرم نقض تحریم‌ها به ۲۷ ماه زندان محکوم شد اما وی با احتساب مدت بازداشتش آزاد شد و به ایران بازگشت.

همکار وی، علیرضا جلالی، نیز در سال ۲۰۱۶ پس از ورود به نیویورک بازداشت شد و پس از محاکمه و پذیرش جرم به ۱۵ ماه زندان محکوم شد.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …