کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان: اخباری از خوزستان

در روزهای پایانی شهریور ماه، پخش یک نماهنگ در فضای مجازی موجب شد تا همه اعضای گروه موسیقی سازنده آن کلیپ احضار و بازداشت شوند.

ماجرا از این قرار بود که یک گروه موسیقی از نوجوانان خوش‌ذوق دزفولی به نام «سل لا» یک ویدیوی هنری گوش‌نواز را ضبط و منتشر کردند. گروهی که سن برخی از آنها حتی به ده سال هم نمی رسد.   با انتشار موزیک ویدیوی این گروه، فرمانده انتظامی دزفول لحظه‌ای درنگ نکرده و در کمتر از 24 ساعت، اعضای گروه سل لا را شناسایی و احضار کرده است. او در این باره گفته است «دزفول شهر دارالمومنین است و اجازه نمی‌دهیم وجهه شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود»!

این فرد در دفاع از عملکرد خود توضیح داده که این گروه موسیقی (مختلط) در دهه نخست ماه محرم و بدون داشتن مجوز، اقدام به ساخت کلیپ در یک خانه تاریخی کرده بودند.

این موضوع سبب شد تا فعالان اجتماعی ضمن اعتراض به این برخورد سرکوبگرانه خواستار رعایت حقوق انسانی و شهروندی شوند.

موسیقی و البته همه انواع هنر در ایران همواره با مخالفت و ضدیت روحانیت مرتجع و عقب مانده روبرو بوده است. بنابر عقاید پوسیده و ارتجاعی جمهوری اسلامی ترویج عام موسیقی به هر شکل و در هر سطح آن جایز نیست و چیزی است خلاف مذاق اسلام.

– دوم مهرماه علی لندی، نوجوان شجاع و فداکار  سیزده ساله ایذه‌ای که برای نجات ۲ زن به دل آتش زده بود، پس از چند روز مداوا در بیمارستان های اهواز و اصفهان، جان خود را از دست داد. بنا بر خبرها درهجدهم شهریور ماه در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از محلات شهر ایذه که منجر به گرفتاری سه زن میانسال و مسن در یک خانه شد، علی لندی، پیش از رسیدن نیروهای آتش‌نشان به محل، با فداکاری به دل آتش زده و آنها را نجات داد اما خود او بشدت دچار سوختگی شد و در نهایت جانش را از دست داد.

– هشتم مهرماه در بوستان ساحلی شهر دزفول، سازمان آتش نشانی این شهر مانور نجات غریق برگزار کرد. در جریان این مانور،  یک نفر از نیروهای آتش‌نشان حاضر در این برنامه دچار حادثه شده و جان داد. بنا بر خبرها «حسن صفری» یکی از آتش نشان‌هایی بود که به عنوان فرد غرق شده زیر آب رفت اما متاسفانه دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

آتش نشانان یک بخش از کارگران خدماتی هستند که برای نجات جان انسانها جان خود را به خطر می اندازند و در بدترین شرایط  زندگی میکنند. این کارگران بارها بخاطر مسائل معیشتی خود تجمعات اعتراضی بر پا کرده و پیگیر مطالباتشان شده اند.

نبود امکانات و مراکز تفریحی کافی و استخرهای مناسب در استان خوزستان سبب شده تا در فصل گرما هزاران نفر از سراسر شهرهای استان برای آب تنی و فرار از گرمای طاقت فرسا به رودخانه دز پناه بیاورند. رودخانه ای که هم عمق و هم عرض زیادی دارد و علیرغم پرمخاطره بودن شنا در آن، مقامات شهری و استانی تاکنون اقدام اساسی برای ساماندهی حاشیه رودخانه و ایجاد منطقه ای امن و کنترل شده برای شناگران نکرده اند.همین امر سبب شده تا سالانه دهها نفر در رودخانه دز جان خود را از دست بدهند.

– دهم مهرماه با کاهش تراز آب مخزن سد کرخه و رسیدن  به حداقل تراز بهره برداری، هر سه واحد نیروگاهی تولید برق این سد تا اطلاع ثانوی از چرخه تولید خارج شدند.  سد کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک بر روی رودخانه دز ساخته شده و نیروگاههای برق این سد وظیفه تامین برق صادراتی به کشور عراق را برعهده دارند. با توجه به بی آبی رودخانه های استان، کارشناسان حوزه آب پیش بینی کرده اند در فصل پاییز مناطق پایین دست سد های احداث شده بر روی رودهای کارون، دز و کرخه با بیشترین تنش آبی مواجه شوند.

– دوشنبه ۱۲ مهر، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری رخ داد. این زلزله در حد فاصل چلگرد تا قلعه خواجه در بیست و نه کیلومتری شهرستان اندیکا رخ داد. این زلزله اگرچه خوشبختانه تلفات جانی و انسانی نداشت اما به بخش قابل توجهی از خانه های بیست روستا از سی و پنج روستای آن منطقه آسیب جدی بین سی تا هشتاد درصد وارد کرده است. همچنین برابر اخبار منتشره به حدود پنجاه مدرسه روستایی هم آسیب رسیده است.

استاندارد پایین اماکن مسکونی یکی از دلایل به خطر افتادن جان مردم در برابر سیل و زلزله است.

در این منطقه جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر ساکن هستند که غالبا در بی امکانی و بی تامینی شدیدی زندگی می کنند و با توجه به هوای سرد منطقه و عدم برخورداری از آب و برق و راه مناسب اکنون اهالی این روستاها نیازمند کمک رسانی های فوری و اساسی هستند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۶ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

حکم اعدام توماج با موجی از اعتراض مواجه شد!

با اعلام حکم اعدام توماج، موجی از خشم و اعتراض داخل و کشور را فراگرفت. …