اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان (ویژه ۸ مارس)

۲۰ اسفند ۹۹ / ۱۰ مارس ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

برگزاری مراسمی دیگر در گرامیداشت 8 مارس( روز جهانی زن) در سنندج
بنابر تخبار منتشر شده ساعت 4 بعدازظهر روز یکشنبه 17 اسفند با حضور شمار کثیری از زنان و مردان آزادیخواه سنندج و اطراف، مراسم با شکوهی به مناسبت 8 مارس ( روز جهانی زن ) در اطراف سنندج برگزار شد. مراسم با یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد جانباختگان راه آزادی و برابری زنان و مردان آغاز شد. به دنبال یکی از شرکت کنندگان در مراسم بیانیه ایی در دفاع از برابری حقوق زنان و مردان در کلیه شئونات اجتماعی قرائت کرد. این مراسم با شکوه که با رقص و شادی شرکت کنندگان همراه بود در محیطی که با شعارها و دستنوشته های در رابطه با 8 مارس تزئین شده بود تا ساعت 6 بعدازظهر ادامه یافت. شرکت کنندگان در مراسم در فضایی صمیمانه مراسم را خاتمه دادند.

گرامیداشت روز جهانی زن در سنندج
روز یکشنبه ۱۷ اسفند ماه، شماری از زنان سنندج، به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن مراسمی برگزار کردند. این مراسم با تبریک فرارسیدن این روز به همه زنان و مردان آزادیخواه آغاز شد. به دنبال آن یکی از زنان شرکت کننده تاریخچه مختصری از مبارزات زنان که به تعیین ۸ مارس بعنوان روز جهانی زن منجر شد را قرائت کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. در ادامه، یکی دیگر از شرکت کنندگان ضمن تبریک روز جهانی زن به حاضرین ، بیانیه ائی را در دفاع از حقوق برابر زنان و مردان در کلیه شئونات اجتماعی قرائت کرد. این مراسم در فضائی گرم و صمیمانه به پایان رسید.

گرامیداشت هشت مارس ( روز جهانی زن) در یکی از محلات شهر بانه
بنابر خبر رسیده، روز دوشنبه هشتم مارس، شماری از فعالان مدافع حقوق زنان در شهر بانه، در گرامیداشت هشتم مارس ( روز جهانی زن) مراسمی را در یکی از محلات این شهر برگزار کردند.
در این مراسم ابتداء یاد کلیه جانباختگان راه آزادی و برابری زنان و مردان گرامی داشته شد و بر ادامه راه این جانباختگان تا رهایی قطعی زنان از هر گونه ستمی تاکید و پافشاری گردید. به دنبال در میان شرکت کنندگان در مراسم شیرینی و شکلات پخش شد و جوانان آزادیخواه و برابری طلب ادامه مراسم را به داخل شهر کشانده و به پخش شیرینی در میان مردم شهر پرداختند. این چندمین مراسم گرامیداشت روز جهانی زن است که طی روزهای گذشته در شهر بانه برگزار می شود.

برگزاری مراسم هشت مارس روز جهانی زن در ارتفاعات اشنویه
برپایه‌ی گزارش رسیده به کولبر نیوز روز یکشنبه ١٧ اسفند ماه برابر با روز جهانی زن، جمعی از زنان و مردان آزادی‌خواه و برابری‌طلب شهر اشنویه و گروه کوهنوردی پیشرو اشنویه ۸ مارس روز جهانی زن را در ارتفاعات این شهر گرامی داشتند

با وجود ۳روز میلیتاریزم در مریوان روز جهانی زن گرامی داشته شد
بر پایه گزارش دریافتی از مریوان، روز گذشته ۱۷ اسفند ماه، تمام نقاط “تپه امام ” که به عنوان محل برگزاری مراسم گرامیداشت ۸ مارس ( روز جهانی زن ) در نظر گرفته شده بود، توسط نیروی انتظامی اشغال و حرکت هر دو نفر حتی در فاصله دور از این محل توسط آنان کنترل می شد. به این دلیل، متاسفانه تلاش روز گذشته شماری از زنان و مردان آزادیخواه این شهر برای برگزاری مراسم ۸ مارس به نتیجه نرسید و مراسمی برگزار نشد. روز دوشنبه ۸ مارس شمار دیگری از زنان و مردان آزادیخواه این شهر تصمیم به برگزاری مراسم باشکوهی گرفته بودند که این نیز با اقدامات پیشگیرانه دستگاههای امنیتی رژیم روبرو شد. با وجود این وحشت زدگی رژیم اما، زنان و مردان جسور و برابری طلب با به نمایش گذاشتن شعارهایی با مضمون برابری زنان و مردان در کلیه شئون اجتماعی آکسیون ایستاده ائی را برگزار و بدین ترتیب در این جو امنیتی ۸ مارس روز جهانی زن را گرامی داشتند.

برگزاری مراسم ٨ مارس روز جهانی زن در شهر سقز
بنا بر گزارش دریافتی روز چهار شنبه ۱۳ اسفند ماه مراسمی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن در شهر سقز برگزار شد . مراسم راس ساعت ۴ بعدازظهر با حضور جمع کثیری از زنان آزادیخواه و برابری طلب آغاز گردید. د آغاز مجری مراسم به پاس فداکاری زنان مبارز و جانباختگان راە رهایی و آزادی انسان بویژە زنان مبارز و جانباختە، یک دقیقه سکوت اعلام کرد. سکوت با دکلمه یک قطعه شعر شکسته شد. به دنبال یکی از زنان حاضر در مراسم تاریخچه مبارزات زنان جهان، ایران و کردستان را به سمع و نظر شرکت کنندگان رساند. سپس یکی دیگر از زنان شرکت کنندە در مراسم، مطلبی در مورد خشونت علیه زنان را قرائت نمود. در ادامە دو تن از زنان شرکت کننده در این مراسم دو قطعه شعر در مورد روز جهانی زن را قرائت کردند. مراسم با سخنرانی یکی از حاضرین در خصوص خشونت علیه زنان، کولبران و سوختبران، بیکاری و تورم در جامعه و فشار آن علیە کارگران و اقشار محروم و ستمکش، بویژە زنان ادامه پیدا کرد. در ادامه مراسم یکی دیگر از زنان یک قطعه شعر به زبان کردی قرائت کرد. در پایان قطعنامه ای ۱۶ ماده ای مصوب گردهمایی ٨ مارس روز جهانی زن در شهر سقز قرائت شد. مراسم بە مدت ٢ ساعت با بحث آزاد و پذیرایی از حاضرین ادامه پیدا کرد. در پایان یکی از زنان شرکت کنندە در این گردهمایی، با قرائت قطعه شعری ساعت ۶ بعداز ظهر پایان مراسم را اعلام نمود .

پیام پروین محمدی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زن
هشت مارسی دیگر از راه رسید
روزی که نمایانگر تلاش بشریت برای رسیدن به استانداردهای بالای جامعه انسانی است
روز جهانی زن متعلق به همه انسانهاست
بدور از جنسیت و قومیت و مذهب آنان
بشریت در طول تاریخ، برای سازمان دادن زندگی اجتماعی خود، همیشه در تلاش بوده است و هر زمان متناسب با دوران تاریخی قرار گرفته در آن مطالبات خود را مطرح کرده است
اکنون ما انسانهای قرن بیست و یک
جدی ترین خواست خود مبنی بر ایجاد دنیایی بدور از تبعیض و استثمار را قرار داده ایم و برای رسیدن به آن تلاش میکنیم
دنیایی که ارزش انسانها به پول و قدرت و جنسیت و قومیت نباشد
دنیایی که ارزش انسان به انسان بودنشان باشد و بس
دنیایی که برابری انسانها موج بزند
این روز و این تلاش را به همه انسانهای تلاشگر در این حوزه تبریک میگوییم
به امید فردایی بهتر
۱۶ اسفند ۹۷

هشت مارس فعالان حقوق زن اصفهان
هشت مارس فعالان حقوق زن اصفهان هشت مارس ۹۹ را با بالا بردن پوسترهایی که حاوی مطالبات زنان ایران است، گرامی داشتند. آنها همگام با سایر زنان در شهرهای دیگر، چراغ روشنگری و حق‌طلبی زنان را در اصفهان روشن نگاه داشته و خواستار پایان دادن به فضای زن‌ستیز و جنسیت زده‌ی ناشی از سخنان ائمه‌جمعه این شهر شدند. زنان این شهر با وجود نگرانی‌های امنیتی ناشی از سخنان ائمه جمعه اصفهان و شهرهای اطراف در مخالفت با دوچرخه‌سواری و صخره نوردی زنان، همچنان بر حق مسلم خود در ورزش‌هایی که از دیدگاه این ائمه قابل قبول نیست پای می فشارند و به آنها یاد آور می‌شوند که بدن زن، عرصه‌ی ایدئولوژیک حاکمان نیست و نمی‌توان به او به عنوان یک ابژه‌ی جنسی نگاه کرده و کالبدش را در کنترل انسانی دیگر در آورد. بلکه انسان‌ها فارغ از جنسیت، آزاد به دنیا آمده و خواهان رهایی از دیدگاه‌های جنسیت محورهستند. آنها هر بار با حضور خود در حوزه‌ عمومی، خیابان و در عرصه کار و فعالیت، این باور جنسیت‌زده را که زن باید در خانه محبوس و مشغول آشپزی و فرزندآوری باشد به چالش می‌کشند.
روز جمعه ۱۵ اسفندماه، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی زن جمعی از فعالان حقوق زنان در تهران، با بیان مطالبات برابری‌خواهانه در زمینه حق آموزش رایگان، همگانی، به دور از تبعیض و خشونت و حق کنترل باروری و در اعتراض به سلب حق سرپناه زنان حاشیه‌نشینی چون «آسیه پناهی»، گرد هم آمدند.
این فعالین با در دست داشتن پوسترهایی با محوریت شعار «همبستگی علیه نابرابری، فقر و تبعیض» به استقبال هشتم مارس، روز جهانی زن رفتند.

پیام معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی به مناسبت هشت مارس
بیش از نیم قرن است که به عنوان یک زن زاده شدم . چه نابرابری ها که خودم دیدم و تحمل کردم ازدواج کردم و خودم ۳دختر به دنیا تقدیم کردم برای دخترزا بودنم تحقیر شدم برای حفظ حق و حقوق دخترانم سختی کشیدم و مادرانه از رنج و کمبودهای دخترانم به خاطر سرکوفتها و نابرابری ها رنج کشیدم، چه روزها که با ترس و نگرانی برای امنیت دخترانم گذشت، چه روزها که از نگرانی برای آینده شان تا صبح بیدار بودم و… سعی کردم دخترانم را جوری تربیت کنم که به خود ایمان داشته باشند و به آزادی و قدرت خود امیدوارم که موفق بوده باشم.
من مادر آتنا دائمی دختری که برای دفاع از حق و حقوق انسان ها از جمله زنان در زندان است و همچنان با نابرابری ها میجنگد و مبارزه میکند و به عنوان یک زن که در جامعه ایران دشواری های زن بودن را از نزدیک دیده و چشیده ام.
روز جهانی زن به همه زنان مبارک

پیام مشترک یاسمن آریانی و منیره عربشاهی از زندان به مناسبت هشت مارس
« من زنم، گل سرسبد خلقت، من زنم با جایگاهی بلند و ارجمند نزد خالقم، من زنم با تفکر و تعقل، من زنم با اختیار و انتخاب، من زنم با قدرت و صلابت، سالیان سال تلاش کردی تا قامتم را زیر چکمه های فولادین زن‌ستیزی و مردسالاری، تعصب و واپسگرایی در هم خرد کنی، اما من ریشه دارم، باز جوانه می‌زنم با قدرت و نیرویی فزاینده، قد علم میکنم. می‌ایستم در مقابل هرزه‌گویی‌هایت، در مقابل ظلم‌ها و تحقیر‌هایت، من سربازم در خط مقدم هر انقلاب، من قله‌های علم و هنر، فرهنگ و سیاست را درمی‌نوردم. هان؛ تویی که خودرا زبردست تصور می‌کنی، و می‌کوشی تا صدایم را با تفکرات ارتجاعی‌ات خفه کرده، محبوسم کنی. من آن ققنوسم که باز از خاکستر زاده خواهد شد.
هشت مارس، روز جهانی زن بر زنان کشورم و دنیا مبارک باد
زندان کچویی، اسفندماه ۱۳۹۹»
یاسمن آریایی، منیره عربشاهی

هشت مارس روز جهانی زن
رها آجودانی،فعال سیاسی و کنشگر حقوق بشر:
۸ مارس روز زن، الهام بخش، تاثیرگذار، مبارز و مطالبه گری است که تحت هیچ گونه شرایطی در برابر خشونت فردی،حکومتی و سازمانی، نابرابری، ناعدالتی، فاشیسم، دیکتاتوری، اجبار، زور، کتک، شکنجه، آپارتاید، سرکوب و تعرض به حقوق خود سکوت نکرده و نخواهند کرد.
۸ مارس روز ما زنان ایرانی است، که حکومت آپارتاید جنسی و اسلامی حاکم بر ایران را به وحشت و پایه های این دیکتاتوری مذهبی را به لرزه انداختیم. امروز روز ماست و ما زنان ایرانی برای دسترسی به مطالبات و حقوق خود پس از گذار از جمهوری اسلامی در یک جامعه و حکومت آزاد و دموکرات،از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی کنیم و به هیچ وجه حقوق نقض و سلب شده خودمان را از عاملان، ناقضان و برده داران گدایی نخواهیم کرد.

ایسکرا ۱۰۸۳

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …