اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۵ شهریور ۹۹ / ۲۶ اوت ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

اعتصاب غذای شهناز صادقی فر و آیناز زارع
زندانی سیاسی شهناز صادقی فر که از روز ۹ مرداد ۹۹ در اعتراض به صدور حکم ۱۵ سال زندان خود یک هفته اعتصاب غذا کرده بود، مجددا از روز جمعه ۲۵ مرداد ۹۹ به همراه دخترش آیناز زارع در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زد. روز سەشنبە ٤ شهریور ٩٩ (٢٥ آگوست ٢٠٢٠)، آیناز زارع، زندانی سیاسی ١٧ سالە محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیە بە دلیل وخامت وضعیت جسمانیش بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شدە است. یکی از نزدیکان خانوادە زارع ضمن تایید این خبر اعلام کرد که در بهداری زندان برای آیناز زارع تست کرونا گرفتە شدە و تست وی مثبت اعلام شدە .
آیناز زارع بە همراه مادر ٣٢ سالەاش شهناز صادقی‌فر از شهریور سال گذشتە توسط نیروهای ادارە اطلاعات در مرز بانە بازداشت و از آن زمان در زندان بە سر می‌برند.

زندان و کرونا
سمانه نوروزمرادی زندانی سیاسی با وجود ابتلا به بیماری لوپوس مفصلی و عفونت در سینه، دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند این در حالی است که سه پزشک خارج از زندان عدم توان تحمل کیفر او را تایید کردند.

تفهیم اتهام پریسا رفیعی در دادسرای اوین
روز چهارشنبه ۲۹ مرداد جلسه رسیدگی به اتهام مطروحه علیه پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین، از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده، در دادسرای اوین برگزار شد. این پرونده به دلیل نامه‌ای که این فعال دانشجویی در اردیبهشت‌ماه ۹۸ در خصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون “تست بکارت” نوشته بود، برای وی ایجاد شده است. در این جلسه که در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی برگزار شد، پریسا رفیعی از بابت “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.
گفتنی است احضار پریسا رفیعی بدون صدور ابلاغیه قبلی صورت گرفته است.

زندان قرچک ورامین؛ جان زنان زندانی سیاسی در خطر است
جان زنان زندانی سیاسی در زندان مخوف قرچک ورامین به شدت در خطر است، علاوه بر وضعیت خطرناک بهداشتی، امنیت جانی آنها نیز بخاطر عدم رعایت تفکیک جرائم تهدید میشود.
وضعیت در زندان زنان قرچک ورامین بسیار فاجعه بار و خطرناک شده است.
دراین زندان برغم ابتلای بسیاری از زندانیان به کرونا کمترین الزامات و مواد بهداشتی و شوینده از طرف زندان تامین نمی شود و زندانیان مجبور هستند با پول زیاد این مواد را خودشان تهیه کنند.
۴ روز است که فاضلات بند بالازده اما عوامل زندان هیچ اقدامی در جهت حل این مشکل نمی کنند بطوریکه بوی تعفن همه بندها را گرفته است. همین موضوع باعث ایجاد بیماریهای واگیردار و تنفسی میشود.
پزشکان زندان، زندانیان را به حال خود رها کرده اند و هر ۲ الی ۳ ماه یکبار به زندان سر میزنند و همان وقت هم هیچ کاری برای بیماران انجام نمی شود.
هزینه درمان بخصوص دندانپزشکی بقدری زیاد است که زنان و دختران جوانی که در این زندان به بند کشیده شده اند مجبور هستند بخاطر یک دندان درد، دندانشان را بکشند چرا که قادر به پرداخت چنین هزینه های کمرشکنی نیستند.
اخیرا و طی روزهای گذشته، عوامل زندان بدستور رئیس این زندان نفرات اجیر شده را وارد بند زندانیان سیاسی کرده و این نفرات دنبال بهانه برای ایجاد درگیری و ضرب و شتم زنان زندانی سیاسی هستند، به همین دلیل جان زندانیان سیاسی به شدت در خطر است و هرآن ممکن است فاجعه‌ای مانند آنچه برای علیرضا شیرمحمدعلی رخ داد تکرار شود.
عوامل زندان به هر نحو ممکن دنبال سربه نیست کردن زندانیان سیاسی هستند؛ یا از طریق بیماری و بخصوص کرونا و یا از طریق عوامل اجیرشده خودشان. به همین دلیل جان زنان زندانی سیاسی در جهنم مخوفی به اسم قرچک ورامین یا همان کهریزک دوم به شدت در خطر است و آنها هیچگونه امنیت جانی ندارند.
برخی زنان زندانی سیاسی در این زندان عبارتند از:
گلرخ ابراهیمی ایرایی، فروغ تقی پور، پرستو معینی، زهرا صفایی، زهره سرو، گیتا حر، سمیرا هادیان، رها احمدی، مرجان داوری، پریزاد حمیدی شفق، مژگان اسکندری، افسانه جعفری پناه، مریم علی شاهی
لازم به ذکر است که در این زندان اصل طبقه‌بندی و تفکیک جرایم رعایت نمی‌شود و برخی اعضای خانواده زندانیان سیاسی، شرایط اسفناک آن را با بازداشتگاه کهریزک مقایسه و از آن به کهریزک دوم یاد کرده‌اند.
وضعیت در این زندان به حدی غیر قابل تحمل است که بسیاری زندانیان عادی در آن دست به خودکشی میزنند از جمله یک دختر جوان بنام منیره بهرامی حدودا سی ساله درتاریخ۳۰تیر۹۹ دراین زندان خودکشی کرد. او خود را در سرویس حمام و دستشویی این بازداشتگاه مخوف با شال به دارآویخت و جان باخت.

انقلاب زنانه: قاضی مقیسه را محکوم کنید، او یکی از منفورترین قاضی هاست
قاضی مقیسه یکی از منفورترین قاضی هاست که برای سه زن بنامهای یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، ‌بدلیل اعتراض به حجاب اجباری 55 سال حکم زندان صادر کرد. در جلسه انقلاب زنانه با نماینده وزیر امور خارجه سوئد، خواسته خود را مقابل دولت سوئد گذاشتیم و خواستیم که قاضی مقیسه را محکوم کند.
این سه نفر، در روز جهانی زن،‌ هشتم مارس، اقدام به پخش گل و شیرینی در متروی تهران کرده بودند که ویدیوهای آن در فضای مجازی منتشر شده بود. ویدیوهایی که تهدیدی برای اساس نظام جمهوری اسلامی محسوب می شد.
بر اساس احکام صادر شده،‌ این سه زندانی با اتهام‌هایی از جمله «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی تبلیغ علیه نظام و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» محکوم شدند. علاوه بر سه اتهام یاد شده، مژگان کشاورز به اتهام توهین به مقدسات هم به هفت سال و شش ماه حبس محکوم شده است.
این در حالیست که احکام این سه زندانی بدون حضور وکیل به آن‌ها ابلاغ شده است.
حتی طبق گزارشات، یاسمن آریانی برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته بود.
با شروع فصل تابستان، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی طرح‌های برخورد با بدحجابی را تشدید کرده‌اند. حتی وعده مسکن به آمرین به امر و ناهیان از منکر برای تبلیغ حجاب و عفاف داده اند. امامان جمعه نیز در خطبه‌های نماز جمعه خواستار افزایش برخورد حکومت با بدحجابی شده‌اند.
حجاب شیشه عمر جمهوری اسلامی است که ترک های عظیمی برداشته و این حکومت هر لحظه نگران فرو ریختن این شیشه است. به دلیل وحشت از فرو ریختن است که به سرکوب زنان و نسل جوان ایران می پزدازد. اما بازداشت و زندانی کردن هرگز جمهوری اسلامی را نجات نخواهد داد.
دادخواهی و کیفرخواست علیه جمهوری اسلامی را امضا کنید و یکی از شاکیان پرونده زن ستیزی جمهوری اسلامی باشید.

در گرامیداشت زن مبارز و انقلابی رهام یعقوب
زن مبارز و انقلابی رهام یعقوب توسط گروه های اسلامی و تروریستی در بصره ترور شد! رھام یعقوب از فعالان سیاسی بصرە کە در ٢ سال گذشتە نقش مھمی را در رھبری و سازماندهی تظاھرات ھای ضد نظام دیکتاتور اسلامی ایران در بصره ایفا کردە بود، شب گذشتە توسط گروەھای تروریستی وابستە بە جمھوری اسلامی ترور شد و به قتل رسید.
در بصره و بغداد زنان از انقلاب زنانه و جنبش نوین زنان در خیابانها با شعار برابری زنان و علسه اسلام سیاسی به دفاع برخاسته اند. و انقلاب زنانه را فریاد میزنند. این روزها بصره و بغداد محل تجمع های بزرگ مردم ناراضی به سیستم قومی ــ مذهبی شده است. مردم در عراق علیه حضور نیروهای تروریستی سپاه قدس و حشدالشعبی که توسط حکومت اسلامی تاسیس شده ناراضی هستند، و در تظاهراتها تصاویر خامنه ای، قاسم سلیمانی و خمینی را سوزانده اند. مردم در عراق میگویند؛ “بغداد حره حره،‌ إیران، بره بره .بغداد آزاد آزاد، ایران بیرون بیرون.

ایسکرا ۵ ۱۰۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …