اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۲ ژوئن ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، مینا بهروزی

سپیده قلیان در پاسخ به رئیس سازمان زندان‌ها: فساد قوه قضائیه بر ما پوشیده نیست
سپیده قلیان با انتشار نامه‌ای از زندان بوشهر به ادعاهای مطرح شده توسط محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها پاسخ داده و یادآور شده که فساد در قوه قضائیه بر کسی پوشیده نیست.
محمد مهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی کشور، روز جمعه ۷ خرداد با انتشار عکسی در حساب کاربری توییترش، نوشت ضمن بازدید از زندان بوشهر، با سپیده قلیان، فعال مدنی و حامی کارگران دیدار کرده است.
رئیس سازمان زندان‌ها ادعا کرد که شخصا «پیگیر وضعیت سپیده قلیان» شده و او از «شرایط و امکانات در اختیارش راضی بود و از «شیرینی‌هایی که خودش در زندان پخته را تعارف می‌کرد». رئیس سازمان زندان‌ها همچنین تاکید کرد که سپیده قلیان از بابت سختی رفت و آمد خانواده‌اش نگران بود
سپیده قلیان که در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان بوشهر سپری می‌کند، یک‌شنبه ۹ خرداد با انتشار نامه‌ای از زندن بوشهر با صدای خودش در پاسخ به ادعاهای محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها یادآور شد که فساد در قوه قضائیه بر کسی پوشیده نیست.
سپیده قلیان در بخشی از این نامه میگوید:
در اولین و آخرین مکاتبه‌ام از شما می‌خواهم به جای اینکه بعد از دو سال نگران وضعیت من و خانواده‌ام شوید یا به کیلومترهایی که آنها طی می‌کنند فکر کنید، برگردیم به سوال اصلی: امید اسدبیگی کجاست؟ همدستان غارتگر هفت‌تپه کجا هستند؟ فساد قوه قضاییه بر ما پوشیده نیست.
زندانیان سیاسی در تمام طول عمر سراسر توحش جمهوری اسلامی و اعمال فشار هر روزه بر روی زندانیان سیاسی، با چنین عملکردهایی از خودشان همچون سپیده قلیان، آتنا دائمی، صبا کرد افشاری و هزاران زندانی شجاع و حق طلب دیگر نشان دادند که سر تسلیم و تمکین به جمهوری اسلامی ندارد و اتفاقا برخلاف تصور جمهوری اسلامی با روش افشاگری و مبارزه با این حکومت هر چه بیشتر قدم در راه جنبش سرنگونی نهادند.

خطاب به پروانه معصومی بازیگر حکومتی: آب در هاون میکوبید! زنان در ایران به دنبال هویت مستقل انسانی اند
پروانه معصومی بازیگر ذوب شده در نظام زن ستیز جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرده: ‌در درجه اول مادر بودن خیلی مهم است. وی در واکنش به حرف‌های اخیر داریوش ارجمند گفت: «حرف‌های آقای ارجمند را تایید می‌کنم؛ در درجه اول مادر بودن خیلی مهم است و فکر می‌کنم یک زن مادر نشود کامل نمی‌شود. به‌ اعتقاد من مادر بودن، اهمیت بیشتری دارد.» داریوش ارجمند گفته بود زنان به جای وزنه زدن باید مادر شوند.
در حالیکه زنان به اشکال مختلف،‌ در مبارزات خود اعلام نموده اند خواستار هویت انسانی، برابر و مستقل خود هستند، بازیگران حکومتی با استناد به ارزشهای مذهبی و سنتی و مردسالارانه،‌ تلاش میکنند جنبش توفنده و کوبنده زنان را متوقف کنند. گرچه تاریخ انقضای چنین بازیگرانی تا عمر ننگین جمهوری اسلامی اند،‌ اما تا زمان زیست به اصطلاح هنری شان، و تریبونی که از آن به اشاره مواضع ضد زن حکومت و به ویژه شخص خامنه ای میپردازند، هیچ تاثیری در جنبش نوین رهایی زن در ایران و انقلاب زنانه جاری علیه کلیشه های تحمیلی بر زنان ندارد. هیچ چیز نمی تواند مانع عزم زنان برای رسیدن به آزادی و برابری و حقوق انسانی شان شود و زنان آزادیخواه جسورانه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و منقضی کردن تاریخ وابستگان آن مبارزه می کنند.

فاطمه داوند با پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، فاطمه داوند زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، با پابند الکترونیکی از زندان مرکزی ارومیه به مرخصی اعزام شد. باقی مانده محکومیت فاطمه داوند در مرخصی و با محدودیت تردد در خارج از زندان سپری خواهد شد.
فاطمه داوند در تاریخ ۲۵ آبان ٩٨ در اعتراضات سراسری بوکان، بازداشت و جهت انجام اعترافات اجباری در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، تحت فشار و شکنجه قرار گرفت. پس از چند روز اعترافات اجباری وی در اخبار ٢٠:٣٠ شبکه دو صدا و سیما پخش شد.
ما ضمن محکوم کردن روند سرکوب آمیز و اعمال فشار جهت گرفتن اعترافات اجباری از معترضین و فعالین تنها برای نشان دادن چهره ای مخوف و اغتشاشگر از معترضین به این حکومت متوحش و جنایتکار و ساختن چهره ای سرشار از انسانیت از جمهوری اسلامی، اعلام میکنیم که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان در جایگاهی نیست که حکمی برای افراد جامعه آنهم تنها به دلیل حق طلبی و اعتراض صادر کند بلکه سران جمهوری اسلامی باید به خاطر بیش از چهار دهه کشتار، شکنجه، غارت و چپاول جامعه ایران در دادگاههایی عادلانه و علنی محاکمه شوند.

تماس تهدید آمیز از پلیس امنیت اسلامشهر با سیمین اسودی شاعر روشندل ایرانی، پروین اعتصامی دوران!
سکینه اسودی معروف به سیمین اسودی شاعر روشندل ایرانی، در یک پیام کتبی در مورد تماس تهدید آمیز پلیس امنیت اسلامشهر به وی اطلاع رسانی کرد و از همه جامعه درخواست کرده است که این پیام را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند تا در صورت تماس مجدد پلیس امنیت با وی جامعه از نیت وی آگاه باشند.
: متن کامل دل نوشته سیمین اسودی
“سلام
من سکینه اسودی معروف به سیمین اسودی شاعر نابینا و مترجم و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات هستم. دقایقی پیش چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ از پلیس امنیت شخصی که خودش را جودی معرفی می‌کرد با من تماس گرفت و مرا تهدید کرد و به پلیس امنیت احضار کرد. شماره‌اش را هم برایتان فرستادم. لطفا از طریق کانال‌تون اعلام کنید اگر یک‌بار دیگر از طرف پلیس امنیت یا سپاه یا وزارت اطلاعات مزاحم من بشوند، من یک چهار لیتری بنزین می‌گیرم می‌برم جلوی دادگستری اسلامشهر خودمو آتیش می‌زنم. لطفا منو به مردم ایران معرفی کنید تا مردم منو بشناسند و به قصد و نیت من آگاه باشند.
مسئول مستقیم هر گونه خطر احتمالی یا خودسوزی سیمین اسودی جمهوری ضد انسانی اسلامیست.

هویت انسانی اصل زن است یا مادری؟
در هفته های اخیر اظهار نظر برخی از بازیگران حکومتی، مسئولان و افراد سرشناس در حوزه ورزش زنان، انتقادات زیادی را به دنبال داشت.
داریوش ارجمند بازیگر حکومتی، در مصاحبه‌ای صحبت هایی ضد زن، نسبت به پوشش زنان، ورزش زنان و انتخاب سبک زندگی زنان داشت، وی گفت: زنان به جای وزنه زدن باید مادر شوند.
پروانه معصومی نیز در واکنش به حرف‌های داریوش ارجمند گفت: آقای ارجمند را تایید می‌کنم؛ در درجه اول مادر بودن خیلی مهم است و فکر می‌کنم یک زن مادر نشود کامل نمی‌شود. به‌ اعتقاد من مادر بودن، اهمیت بیشتری دارد.
همچنین امام جمعه موقت اصفهان مجددا به ممنوعیت دوچرخه سواری زنان اشاره کرده و گفت ” دوچرخه سواری بانوان نباید دستاویز ترویج منکرات شود”
و بسیاری از اراجیف متحجر و زن ستیزی که با پشتوانه قوانین نرینه سالار مذهبی در تریبونهای حکومتی و وابسته به حاکمیت نشر داده میشد.
این سخنان ارتجاعی که به تنزل موجودیت زن و هویت انسانی زن منجر میشد، واکنشهای اعتراضی را از سوی کاربران فضای مجازی و افراد شناخته شده در ورزش و هنر به همراه داشت.
در جامعه نرینه سالار ایران تحت حاکمیت جمهوری آپارتاید جنسیتی اسلامی، ذهن های جنسیت زده مرتجع، به طور مداوم، آزادند حتی برای خصوصی ترین مسائل زندگی زنان، اظهار نظر می کنند، آرمان برابری جنسیتی را احمقانه می دانند و معیار زن بودن را خدمات جنسی میدانند و با تمسخر موفقیت های زنان، به کلیشه های جنسیتی سنتی ، مذهبی می پردازند و زنان را تنها لایق فرزندآوری میدانند و در راستای حذف زنان از عرصه های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی در خدمت سیاست حاکم دست به سخنوری میزنند.
همه اینها یک واقعیت را اثبات میکند که جنبش نوین رهایی زن در بستر جنبش سرنگونی فشار زیادی روی حاکمیت و دستگاههای سرکوبگر گذاشته. تا جاییکه بازیگران حکومتی تلاش میکنند نقش بازدارنده این جنبش را بازی کنند. اما تمامی این تلاشها هیچ قدرتی برای مقابله با جنبش نوین رهایی زن در ایران و انقلاب زنانه جاری علیه زن ستیزی ندارد. هیچ چیز نمی تواند مانع عزم زنان برای دستیابی به یک فضای فراجنسیتی و رسیدن به آزادی و برابری و حقوق انسانی شان شود و زنان آزادیخواه جسورانه برای سرنگونی جمهوری اسلامی و منقضی کردن تاریخ وابستگان آن مبارزه می کنند.

دیگر هیچ قدرتی نمی توانند حجاب اجباری بر سر زنان آزادیخواه ایران بیندازند
بازهم اوباشان حکومتی که با سلاح امر به معروف و نهی از منکر قصد برهم زدن امنیت زنان را دارند با شجاعت و جسارت زنان مبارز مواجه شدند.
در یک ویدئو منتشر شده شاهد مقاومت، شجاعت و جسارت زنان در مقابل اوباشان حکومتی که برای تحمیل حجاب اجباری سالیان دراز است در جدال با زنان هستند بودیم.
در حالی که سراسر جامعه را فقر و فلاکت و بی حقوقی فرا گرفته، کم نیستند اوباشان حکومتی که هر روزه با صرف هزینه های گزاف و پشتوانه حکومتی در هر کجا و به هر بهانه ای برای زنان ایجاد مزاحمت میکنند، اوباشانی که ابزاری برای اعمال خشونت سیستماتیک و سازماندهی شده توسط جمهوری اسلامی علیه زنان هستند، اما برخلاف تصور جمهوری اسلامی همانطور که از روز اول بر سرکار آمدن این حکومت زن ستیز، زنان با شجاعت تمام در مقابل تمامی خشونت ها ایستادگی کردند هم اکنون نیز بیش از پیش پرچمدار جنبش رهایی زن جاری در جامعه هستند و تا رسیدن به تمام حقوق پایمال شده خود و به زیر کشیدن این حکومت تمام قد مبارزه خواهند کرد و هر روز بیش از پیش عرصه را بر این حکومت تنگ تر خواهند کرد.
جمهوری اسلامی و اوباشان او نه تنها در مقابل مبارزات جسورانه زنان و فریاد آزادی خواهی شان مستأصل شده اند بلکه هر لحظه را با ترس از سرنگونی توسط همین زنان پیشرو می گذرانند و از مقابله با این جنبش قاصر هستند.

توحش عریان اوباشان حکومتی، امری روزانه
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ در برازجان دختری در حال رپ خوانی به طور وحشیانه ای توسط نیروهای سرکوبگر اطلاعات برازجان دستگیر شد.
وقتی نه تنها هیچ قانون حمایتی از زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی وجود ندارد و خشونت علیه زنان کاملا سیستماتیک و سازماندهی شده است، دست هر اوباشی را برای خشونت علیه زنان باز می گذارد تا این چنین آتش به اختیار به حقوق زنان تعرض کنند، زنان در این حکومت متحجر و متوحش حق داشتن یک زندگی انسانی و برابر را ندارند و در هر زمان که پا فراتر از دایره گشاد ممنوعات جمهوری اسلامی می گذارند، با سرکوب چماقداران حکومتی مواجه می شوند که زنان را با قوانین ارتجاعی و ضدزن محاکمه می کنند.

بازداشت موقت و مصادره‌ی اموال «زهرا کعبی» عکاس و فعال در ماهشهر
سه‌شنبه ۴ خردادماه، زهرا کعبی عکاس مستقل و فعال عرب، به‌دلیل عکاسی از مادران کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، همچنین مستندسازی از خرابی‌های جنگ ایران و عراق و فقر مناطق عرب‌نشین توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. ماموران در حین تفتیش منزل، تلفن همراه، دوربین و تمامی لوازم عکاسی و کامپیوتر وی را ضبط و جمع‌آوری کردند. جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است که با سرکوب و کشتار به جنایات خود ادامه داده است این حکومت از نشر اطلاعات واقعی بشدت می هراسد، این حکومت باید در سراسر دنیا افشا شود تا دنیا بیش از این بداند که این حکومت چگونه و با چه حجمی از توحش در حال حکمرانی است. تنها راه رهایی مردم ایران از چنگال چنین حکومت سرکوبگری فقط سرنگونی است.

منیره عربشاهی بدون حضور یاسمن آریانی تحت عمل جراحی قرار گرفت
بابک پاک نیا وکیل منیره عربشاهی و یاسمن آریانی فعالین حقوق زن و از معترضین به حجاب اجباری در صفحه شخصی توییتر خود از آخرین وضعیت موکلش اطلاع داد و چنین نوشت؛
منیره عربشاهی امروز تحت عمل جراحی قرار گرفت و متاسفانه علی رغم تلاش ها برای اعطای مرخصی به دختر ایشان، ‎یاسمن آریانی لیکن اجازه داده نشد تا کنار مادر و کمک حال ایشان باشند؛ از مقامات قضایی تقاضا داریم با مرخصی موکلم موافقت کنند.
ما ضمن آرزوی سلامتی برای منیره عربشاهی جمهوری اسلامی را برای تمام اعمال فشارها و رفتارهای ضد انسانی و متوحش محکوم میکیم، ما خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و محاکمه سران جمهوری اسلامی در دادگاههای علنی و عادلانه هستیم.

ایسکرا ۱۰٩۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …