نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

مردم دنبال نابودی حکومت اسلامی با خامنه ای و رئیسی قاتل هستند!
خبر زیر را برای اخبار هفته فرستاده اند و دوستی نوشته؛ ((سلام امروز در محلات شهر سنندج طرفداران رئیسی به خانواده‌های بسیجی و سپاهی کارت ۳۰۰ هزاری می دادند برای رای)).
خانواده های بسیجی وسپاهی و مزدوران محلی همواره بخش ناچیر و اقلیتی از نیروهای مزدور حکومت اسلامی هستند، مانورهای تبلیغاتی آنها به مبارزه و اعتراض مردم در کردستان بی ربط هستند. اینها عناصر مزدوری هستند که مورد تنفر مردم قرار گرفته اند. پخش و توزیع کارتهای ۳۰۰ هزاری به منظور به میدان آوردن این مزدوران است.
مردم کردستان هر باره مضحکه های انتخاباتی ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی را بایکوت کرده اند و هر باره علیه این مضحکه های انتخاباتی دست به مبارزه زده اند. مردم در ایران و کردستان از آبان ماه ١٣٩٨ علیه حکومت اسلامی در مقابل خامنه ای و رئیسی ایستادند و اعلام کردند که حکومت اسلامی نابود باید گردد. مردم با اطمینان کامل نه بزرگی را با تحریم و خراب کردن بساط مضحکه انتخاباتی جواب خودشان را به رئیسی خواهند داد. کارگران، معلمان و بازنشستگان خواهان حقوق های مکفی بالاتر از دوازده هزار میلیون تومان است. مردم زحمتکش خواهان حقوق های پایه و مکفی برای تامین زندگی و سفرهایشان و تامین مسکن و دارو و پزشک، واکسیناسیون فوری و رایگان، تحصیل و درمان رایگان هستند. خواستهای مردم رادیکالترین اعتراضات را برای زندگی و رفاه را به افق جامعه تبدیل کرده است.
زنان و مردم سنندج را فرا میخوانم بسیجی های مزدور و شریک جنایتهای حکومت اسلامی و رئیسی را افشا و از محیط زندگی خود بیرون بیندازند.
ما اعلام میکنیم که رئیسی و خامنه ای قاتل مردم ایران و مردم کردستان هستند. حکومت اسلامی در چهاردهه گذشته مورد نفرت و نارضایتی مردم در کردستان قرار گرفته و پایگاه توده ای و اجتماعی در میان مردم ندارد. خامنه ای و رئیسی مورد نفرت ما هستند.

تجمع اعتراضی پناهجویان در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد.
ژاکان باران، سعدی محمودی، فردین گرامی، آکو مرادی، جعفر مصطفی زاده پناهندگان سیاسی که در مقابل کمیساریای عالی پناهندگان (unhcr)در شهر اربیل لب های خود را دوخته اند و اعتراض خود را اینگونه نشان دادند و تقاضای رسیدگی به پرونده هایشان را دارند.سازمان ملل هیچ مسٸولیتی در قبال پناهندگان نداشته وندارد و فقط نظاره گری بیش نیست .واقعا متاسفم برای سازمان ملل که تمامی پناهجویان چه در اقلیم کردستان وچه در ترکیه گرفتار کرد ولی عزیزان ما در کنارتان هستیم و صدای شما هستیم ،صدایی که سالیان درازیست فریاد آزادی، فریاد زندگی، فریاد رهایی سرمی دهد ولی هیچ گوش شنوایی نیست که این صداهای پر از رنج وعذاب و نگرانی ما را بشنود (منبع خبر فیس بوک ژینو ابراهیمی)

بیانیه انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه
بیانیه انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه در زمینه رأی صادره از شعبه‌ اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد در پرونده‌ معلم بازنشسته حسین حسن‌خانی. از آنجا که در ادله‌ اثبات جرم علیه ایشان، به شرکت در تجمعات قانونی معلمان و در دست داشتن نوشته های حاوی شعارها و درخواست های قانونی این انجمن اشاره شده است، لذا جهت احقاق حقوق ایشان و دفاع از حقوق قانونی سایر معلمان که با حضور در تجمع‌های صنفی به صورت قانونی، خواهان پیگیری حقوق خویش هستند، توجه به نکات زیر لازم وضروری می‌باشد.
۱- انجمن صنفی معلمان بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی یک انجمن قانونی بوده وتجمعات قانونی این انجمن نیز با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی، نمی‌تواند از مصادیق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی تلقی گشته و به عنوان ادله اثبات جرم در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مورد سوء استفاده قرار بگیرد.
۲-پلاکاردها و دست نوشته‌های مورد استفاده در تجمعات صنفی معلمین سراسر کشور، بر اساس اصل ۸ قانون اساسی از مصادیق امر به‌ معروف و نهی از منکر و جزء حقوق اساسی همه‌ شهروندان در راستای احقاق حقوق عمومی، بر اساس قانون اساسی کشور می‌باشند و هیچکدام از آنها به‌ویژه عبارت “جای معلم آزاده زندان نیست” و درخواست از مقامات قضایی برای اجرای دقیق قانون و دفاع از حقوق معلمانی که تنها جرمشان درخواست احقاق حقوق مندرج در قانون اساسی و سایر قوانین مرجع کشور می باشد، نمی‌تواند مصداق تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) تلقی گردد.
۳-براساس قانون مجازات اسلامی فصل اول مواد عمومی ماده ۱۶۰ “ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.” ولی در پرونده‌ جناب آقای حسین حسن‌خانی، مدارک مستدل و مستند قابل استناد برای احراز جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام وجود نداشته، و از آنجا که در پرونده‌ ایشان به صراحت جهت اثبات جرم ایشان، به پاسخگویی حسن خانی به فراخوان انجمن صنفی معلمان و شرکت در اجتماعات مسالمت آمیز صنفی، و نیز در دست داشتن شعارها و درخواست‌های صنفی، اشاره شده است، لذا انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه ضمن محکوم نمودن این حکم ، صدور اینگونه آراء سلیقه‌ای و بدون پشتوانه‌ قانونی را به دور از قانون و انصاف دانسته و صدور اینگونه آرا، هیچگاه مورد قبول جامعه و وجدانهای بیدار نبوده و نخواهد بود.
۴- تثبیت و تداوم این رویه‌ غیر قانونی وسلیقه‌ای در جرم انگاری عضویت در انجمن‌های صنفی معلمان، حضور در اجتماعات صنفی مسالمت آمیز و ارائه درخواست‌های قانونی انجمن صنفی معلمان ، موجب تضییع حقوق قانونی و نادیده گرفتن خواسته‌های صنفی جمع کثیری از معلمین و فعالین صنفی شده و موجب شکل‌گیری اعتراضات حق‌طلبانه بعدی فعالین صنفی خواهد شد.
لذا انجمن صنفی معلمین سقز و زیویه همراه با تشکل‌های صنفی معلمین سراسر کشور، خواهان تجدیدنظر در این حکم و لغو حکم صادره بر علیه آقای حسن خانی است.
انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

درخواست عثمان اسماعیلی و محمود صالحی از صداوسیما
مسئولین رسانه ملی!
همانگونه که همگان شاهد آن بوده ایم طی ماهها و سالهای اخیر طی گزارشاتی مشکلات کارگران در رسانه ملی به انحاء مختلف پوشش داده شده، بطوریکه حتی در برنامه خبری ۲۰:۳۰ بخشی از بازجویی های کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه رسانه ای شد. حال و در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز دربرنامه های مختلف انتخاباتی که در این رسانه ضبط و روی آنتن میرود، معضلات و مشکلات کارگران و دلیل تجمعات اعتراضی آنها در کانون گفتگوها قرار دارد. لذا با توجه به عملکرد شما طی سنوات گذشته؛ما(عثمان اسماعیلی و محمود صالحی) که تا زمان تنظیم این درخواست بمدت دوهفته است که به دلیل برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در زندان بسر می بریم و دادگاه انقلاب سقز نیز ما را به زندان و در نهایت به جزای نقدی محکوم کرده است.ما بعنوان کارگرانی که در این جامعه زندگی میکنیم از رسانه ملی به ویژه برنامه خبری ۲۰:۳۰ می خواهیم برنامه ای را باحضور ما و دیگر مسئولین قضایی و امنیتی برای پیگیری مشکلاتمان تنظیم و پخش نمایید. تا جامعه از مشکلات ما کارگران و دلیل محکومیت ما مطلع شوند.
عثمان اسماعیلی و محمود صالحی ۸ خردادماه ۱۴۰۰، زندان مرکزی سقز

اعلام پایان کمپین جمع آوری امضا برای آزادی عثمان اسماعیلی و محمود صالحی در خارج کشور
همانطور که در جریان هستید نیروهای سرکوبگر حکومت اسلامی در چند هفته گذشته اقدام به پرونده سازی برای دو فعال کارگری شناخته شده جنبش کارگری ایران کردند. اتهام های که برای این فعالین کارگری ساخته بودند عبارت بود از تبلیغ علیه نظام، برگزاری روز جهانی کارگر و انتشار مطالبی در همین ارتباط در میدیای اجتماعی بود. در دادگاه رژیم این فعالین کارگری نه تنها از فعالیت های خود در رابطه با این روز جهانی دفاع کردند، بلکه مبارزه و اعتراض با تمام مشکلاتی که طبقه سرمایه دار به کارگران و زحمتکشان تحمیل می کند را از وظایف خود عنوان کردند.
به دنبال این رویداد، پشتیبانی و حمایت های گسترده ای از این فعالین کارگری و در محکومیت این اقدام حکومت اسلامی ایران در داخل و خارج کشور صورت گرفت. صدها نفر از فعالین سیاسی و مدنی در داخل کشور با جمع آوری امضا این اقدام حکومت را محکوم کرده و خواستار آزادی محمود صالحی، عثمان اسماعیلی و تمام زندانیان سیاسی دیگر شدند. در همین رابطه دستگاه های جاسوسی رژیم تعدادی از فعالین و یا امضا کنندگان این کمپین را احضار، تحت فشار و بازجویی قرار دادند.
فعالین سیاسی چپ و کمونیست خارج از کشور نیز در همبستگی با فعالین داخل کشور، اعلام کمپین جمع آوری امضا و پشتیبانی برای آزادی این فعالین کارگری زندانی کردند، که با استقبال گسترده ای روبرو شد. طیف گسترده ای از فعالین چپ و کمونیست، انسان های آزادیخواه و برابری طلب اعلام همبستگی کردند. نامه های زیادی نیز برای احزاب و سازمان های چپ و کمونیست، اتحادیه های کارگری اروپا و سازمان های حقوق بشری فرستاده شد.
روز سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰، دادگاه رژیم در شهر سقز محمود صالحی را به پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی و عثمان اسماعیلی را به چهل میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. این دو فعال کارگری در دادگاه با بیان اینکه اعتراض مردم و طبقه کارگر به این شرایط اسفبار سیاسی و اقتصادی بر حق می باشد،
اتهامات انتسابی به آنها هیچ پایه و اساسی ندارد.
بدون شک این کمپین تاثیرات مثبتی داشته است. چه از جنبه اعلام همبستگی و روحیه مبارزه جمعی و چه از لحاظ فشار بر دستگاه های آشفته امنیتی حکومت اسلامی. در مجمود ۶۲۳ نفر از فعالین سیاسی چپ و کمونیست با این کمپین در خارج کشور اعلام همبستگی کردند.
از این طریق ما پایان این کمپین را اعلام می کنیم. از تمام انسان های که اعلام همبستگی کردند و یا ما را در این اقدام یاری دادند، سپاسگزاری می کنیم. و امیدواریم که در آینده نیز با چنین روحیه همبسته ای در مقابله با اتفاقات پیش رو ظاهر شویم، زیرا که اهداف آزادیخواهانه و برابری طلبانه ما فقط در صورت همبستگی ما است که می تواند به واقعیت تبدیل شود.
623 امضا.(منبع سایت اینترنتی کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) ۹خرداد ۱۴۰۰

احضار و تهدید فعالان مدنی در نقده
طی روزهای اخیر شماری از فعالان مدنی شهرستان نقده با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد اعتراضات سال ۸۵ در این شهرستان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی احضار شده اند. احضار و تهدید این شهروندان که اسامی دستکم ۱۰ تن از آنان، “حسن بادپیما، ولی صیام، ناصر احمدی، احسان اسماعیل دخت، علی حاج محمدی، محرم کریمی، علی دنیا دوست، ابراهیم معینی، ولی آذریون و جواد پاییزی” می باشد، توسط اداره اطلاعات شهرستان نقده به دلیل جلوگیری از برگزاری مراسم پانزدهمین سالگرد اعتراضات سال ۸۵ در شهرستان نقده صورت گرفته است. طی سال های گذشته نیز در جریان برگزاری این مراسم شماری از فعالان مدنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و برخی بازداشت شده بودند.

ادامه آتش سوزی جنگل های سردشت!
سپاه پاسداران عامل آتش سوزی جنگلهای کوهستانی: ادامه آتش سوزی جنگل های سردشت!
پس از گذشت سه روز از آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های «کوله سه» شهرستان سردشت، همچنان این آتش سوزی در حال گسترش است. فعالان محیط زیست، باد شدید و وجود علوفه خشک در کف جنگل را عامل پیشروی این حریق عنوان کرده‌اند. به گفته فعالان محیط زیست مردم همچنان در تلاش هستند تا این آتش‌سوزی را به شکل کامل کنترل کنند. از کمک دولتی خبری نیست. اگر یکی از نیروهای احزاب کردستان در این مناطق بود اکنون چند هلی کوپتر و صدها مزدور را اعزام میکردند ولی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست اقدامی انجام نمی‌دهند.

ایسکرا ۱۰٩۵

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …